Cuneax Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 The 400 Blows av Truffaut. Lenke til kommentar
modin Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 The 400 Blows av Truffaut. Jeppsann easy regnet jeg med, foresten noen som har hørt den opprinelige norsk tittelen til filmen? Leste den et sted er noe av det værste jeg har hørt tror det var ung flukt eller noe sånt. PS. Jeg foretrekker at man enten bruker en den franske tittelen "Les Quatre cents coups" eller, den norske tittelen som på moderne utgaver av DVDen er "de 400 slagene". Å benevne en fransk film med engelsk tittel når man skriver på norsk er unødvendig, det er ikke slik at engelsk er noe mer rett enn norsk, da begge er oversetninger. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg syns den engelske tittelen klinger veldig fint. Lenke til kommentar
modin Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg syns den engelske tittelen klinger veldig fint. Denne postet jeg jo for et par dager siden, The great silence om du vil siden du liker engelsk, eller Il grande silencio på italiensk. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Ingen grunn til å bli frekk, modin. Forsåvidt riktig film. Lenke til kommentar
modin Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Ingen grunn til å bli frekk, modin. Forsåvidt riktig film. Var ikke frekk, jeg postet bare engelsk og Italiensk tittel, regnes med at du er klar over at dette er en italiensk film? Forøvrig skal jeg roe meg da jeg postet min film "Blind Chance" med engelsk tittel, dog tror jeg aldri den har fått noen norsk tittel. Il grande silencio er vel heller aldri gitt ut i Norge, så da er det forsåvidt helt greit å bruke the great silence, forøvrig meget god film og en av mine Spaghetti favoritter, og mye bedre Corbucci film enn den mer kjente Django.. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Engelsk er da et fint språk å avgi svar på? Veldig mange ikke-engelske filmer er best kjent ved de engelske titlene (bl.a. 400 blows). Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 For det første nagger du om at du postet den for noen dager siden, som om det skal være negativt? Man får ikke med seg alt her i verden, og man må ikke svare på oppgaven. For det andre påstår du at jeg liker engelsk så godt og dermed må bli servert den engelske tittelen uansett, noe som ikke stemmer. Jeg kaller ikke Caché for Hidden eller La Haine for Hate. For det tredje er jeg fullstendig klar over at oppgavefilmen er italiensk. Lenke til kommentar
modin Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 For det første nagger du om at du postet den for noen dager siden, som om det skal være negativt? Nei jeg nevnte det, beklager at tonefall og slikt ikke kommer med når man skriver, var bare ment som oy denne har jeg akkurat postet. Jeg synes det bare er gøy å ta filmene på rekke og rad, eneste som er synd at jeg snart har begynt å gå tom for vanskelige filmer i egen samling her Nettforum er dessverre et sted man fort kan, bli missforstått. Den engelske tittelen på din film, var mer generelt ment enn spesielt mot deg, anglosaksisk språkimperialisme er et problem i verden i dag, og vi bør alle i felleskap gjøre det vi kan for å bekjemp dem. Det engelske språkets makt, bidrar også til å oppretholde en økonomisk og millitær makt for USA, som det ikke lenger er naturlig at de har. USA er feks slettes ikke så overlegne økonomisk og det er kun språklig makt og tradisjoner som gjør at feks olje blir handlet i Dollar, istede for den langt sterkere og mer stabile valutaen euro. Engelsk språk (og faktisk også amerikansk dialekt) har også knekt europeisk filmindustri, i stumfilm æraen hadde Tyskland utsikter til å bli et maktsentrum innen film, men med talefilmen sørget det store amerikanske markedet for at engelsk med amerikansk utale ble det gjeldende språket på film og dermed tok knekken på europeisk filmproduksjon, også britisk film da den britiske aksente (også ofte også med skotske, irske og walisiske varianter) ikke slo ann i USA. Ok neste film: Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Flott innlegg, modin. Derfor jeg nominerte deg her Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg har veldig lyst til at det skal være Sophie Marceau på bilde nr. 2, så jeg gjetter "La Fidèlitè". Lenke til kommentar
modin Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Jeg har veldig lyst til at det skal være Sophie Marceau på bilde nr. 2, så jeg gjetter "La Fidèlitè". Nope, spansk er neppe denne type film forummedlemene ser mest, vi snakker kvinnefilm. En av Europas virkelig store filmskapere både, med både stor produksjon, komersielt suksefull og kunstnerisk annerkjennelse på en gang. Dette er nok ikke mannens mest kjente film, og jeg har faktisk ikke sett den selv. Plukket bare ned en av denne mannens filmer fra hyllen, og oppdaget at det var en jeg ikke har rukket og sett enda. Han har laget svært mange filmer, i samme genre og kommer med en ny hvert år i gjennomsnitt. Endret 17. desember 2007 av modin Lenke til kommentar
Njål Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Nå tror jeg ikke jeg har sett den siden den gikk på kino, men ville umiddelbart tenke på Mujeres al borde de un ataque de nervios/Kvinner på randen av nervøst sammenbrudd. Lenke til kommentar
modin Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Nå tror jeg ikke jeg har sett den siden den gikk på kino, men ville umiddelbart tenke på Mujeres al borde de un ataque de nervios/Kvinner på randen av nervøst sammenbrudd. Det stemmer det, er du foresten virkelig så gammel den filmen kom i 1988 Da hadde jeg knapt nok fått av meg bleia. Hvordan er det den foresten? Lenke til kommentar
athorb Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Med spansk kvinnefilm tenker jeg på Aldomóvar, men han er ikke så produktiv (selv om imdb riktignok forteller at han fram til 1990 nærmest laget en film i året. Tviler på at det er han, men han passer beskrivelsen ganske bra. edit: jeg var litt sent ute, men hey, det stemte Endret 17. desember 2007 av athorb Lenke til kommentar
modin Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Med spansk kvinnefilm tenker jeg på Aldomóvar, men han er ikke så produktiv (selv om imdb riktignok forteller at han fram til 1990 nærmest laget en film i året. Tviler på at det er han, men han passer beskrivelsen ganske bra. Jeg vil da kalle Almodovar ganske så produktiv, få regissører som har laget like mange filmer i løpet av livet som Almodovar. Omtrent 20 filmer, setter ham snart i klasse med mennesker som Bergman og Hitchcock. Hvis vi sammenligner med feks kubrick som knapt nok laget 10 filmer, så er det jo en del, eller Sergio Leone som laget 7. Nå skal det sies at Hichcock, Almodovar og Bergman, fant sin stil og laget filmer på rekke og rad i den stilen, mens Kubrick eksprimenterte i alle retninger og hadde hver film som sitt selvstendige kunstprosjekt. Vet at vi kan trekke fram allverdens regisørrer i Hollywood systemet på 40 og 50-tallet som har laget langt flere filmer, men da snakker vi ikke om filmskapere som selv lager sine egne filmer, men regisørrer som var ansatte lønnsarbeidere i et studio. Endret 18. desember 2007 av modin Lenke til kommentar
athorb Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Han er jo selvsagt utrolig produktiv i forhold til de fleste regissører, men du sa at han kom med i gjennomsnitt en film i året, og det har han ikke gjort de siste årene. Det er igjen det problemet med at tonefall ikke kommer fram i tekst, når jeg skrev 'ikke så produktiv', mente jeg 'ikke så produktiv'. Endret 18. desember 2007 av athorb Lenke til kommentar
Njål Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Det stemmer det, er du foresten virkelig så gammel den filmen kom i 1988 Da hadde jeg knapt nok fått av meg bleia. Hvordan er det den foresten? Tror Laberinto de pasiones eller Matador var første Almodóvar-filmen jeg så, og da på dens opprinnelige kinorunde i Norge. 'Kvinner på randen' er slik jeg husker den en ganske festlig hesblesende komedie, en moderne euro/latino screwball komedie. Ny oppgave: Lenke til kommentar
Njål Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Filmen ble nominert til 2 Oscar, vant én. Fler bilder: Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Tipper "Sherlock Holmes"... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå