Cuneax Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Det hadde vært noe I Helvetia, nå forbereder Montag et laaangt svar her. Har jo stått som "poster" de siste 20 minuttene... Lenke til kommentar
Montag Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Jeg foreslår at trådstarter presiserer i sitt førsteinnlegg at det IKKE er tillatt med posting av amatørvideo-/student-/kjøkkenbordsproduksjoner. Slike filmer blir alt for esoteriske til at det blir meningsfullt å skulle poste de her. Å skulle forvente at andre enn den håndfullen med lokalt involverte i disse produksjonene har sett disse, smaker av vrangforestillinger og hybris - kanskje på tide å stikke fingeren i jorda... Om det er stor interesse kan man jo i stedet opprette en egen quiztråd for hjemmevideoer- det blir sikkert moro, men uten min deltakelse i alle fall. Puh, da er vi klar for en skikkelig oppgave igjen (burde være lett for deg, cun): Endret 10. desember 2008 av Montag Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg foreslår at trådstarter presiserer i sitt førsteinnlegg at det IKKE er tillatt med posting av amatørvideo-/student-/kjøkkenbordsproduksjoner. Slike filmer blir alt for esoteriske til at det blir meningsfullt å skulle poste de her. Å skulle forvente at andre enn den håndfullen med lokalt involverte i disse produksjonene har sett disse, smaker av vrangforestillinger og hybris - kanskje på tide å stikke fingeren i jorda... Kanskje vi skal forby oppgaver som du pleier å komme med også? Jeg er sikker på at det er flere her inne som har sett den siste filmen jeg la ut enn din gjennomsnittlige oppgave. Du har nok blitt offer for det dominante synet om at amatørfilm er noe dritt. Du må nok ty til empiri og sjekke ut stuff yourself, framfor å komme med slike nedverdigende kommentarer, unge mann! Det blir mer og mer av amatørfilm her i verden, nå med the rise of digitalism og Intarwebz vil vi få en annen estetikk og distribusjonsform enn det vi er vant til. At noen forsøker å skuffe denne nye strømningen innen filmhistorie under teppet er jo bare trist og leit Lenke til kommentar
Montag Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Kanskje vi skal forby oppgaver som du pleier å komme med også? Jeg er sikker på at det er flere her inne som har sett den siste filmen jeg la ut enn din gjennomsnittlige oppgave. Du har nok blitt offer for det dominante synet om at amatørfilm er noe dritt. Du må nok ty til empiri og sjekke ut stuff yourself, framfor å komme med slike nedverdigende kommentarer, unge mann! Det blir mer og mer av amatørfilm her i verden, nå med the rise of digitalism og Intarwebz vil vi få en annen estetikk og distribusjonsform enn det vi er vant til. At noen forsøker å skuffe denne nye strømningen innen filmhistorie under teppet er jo bare trist og leit Hehe, du har nok misforstått meningen med denne tråden. Her er vel hensikten å skulle poste filmer som har gjort seg bemerket internasjonalt, filmer av etablerte og anerkjente filmskapere. Mine oppgaver er gjennomgående av denne typen. Om man sliter med hull i sin filmhistoriske kunnskap, er det vel ikke min feil? Jeg har til dags dato ikke publisert oppgaver som er i nærheten av å skulle være ment for et så snevert publikum som dine to siste norske oppgaver(og om jeg selv var amatørfilmskaper, ville jeg nok aldri falt for fristelsen til å poste egne filmprosjekt som oppgave) Apropos amatørfilm: Jeg så en alldeles nydelig novellefilm i forgårs av talentet Chris Eska, student ved UCLA Film School. Filmen hans, Doki-Doki, kan kort oppsummeres som det japanske svaret på Amelie. Dette er en poetisk og inderlig liten amatørfilm som har fått topp omtale i flere medier. Allikvel ville jeg ikke drømt om å ta den som oppgave her, da det blir alt for snevert for den jevne filmgjenger. Hvordan tror du da jeg forholder meg til lokale helters youtubeproduksjoner? ( Ikke et ondt ord om innsats, talent mm, men til disse gutta blir etablerte navn blir det dessverre en umulig oppgave å skulle ha oversikt over disse amatørproduksjonene). Kort sagt, disse filmene - om enn de er aldri så bra - er etter mitt syn ikke egnet materiale i en tråd som dette. Endret 10. desember 2008 av Montag Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Da må vi nok enes om å være uenige. Den siste oppgaven min har blitt postet før, av en annen bruker, og ble tatt ganske lett. Ingen gråt. Tråder som dette kan godt være med og oppsummere historien til forumet, for de som fulgte med i 2006 burde det ikke ha vært noe problem. Man kan jo si at du også sliter med hull i filmhistorisk kunnskap, eller benekter du at den historiske situasjonen er litt annerledes i dag enn før mtp produksjon, estetikk, distribusjon og ekshibisjon av film? Nuvel, jeg har ikke den minste anelse hvilken film du har postet er. Ikke den minste. Tør jeg gjette Italia som produksjonsland? Lenke til kommentar
Montag Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Da må vi nok enes om å være uenige. Den siste oppgaven min har blitt postet før, av en annen bruker, og ble tatt ganske lett. Ingen gråt. Tråder som dette kan godt være med og oppsummere historien til forumet, for de som fulgte med i 2006 burde det ikke ha vært noe problem. Man kan jo si at du også sliter med hull i filmhistorisk kunnskap, eller benekter du at den historiske situasjonen er litt annerledes i dag enn før mtp produksjon, estetikk, distribusjon og ekshibisjon av film? Nuvel, jeg har ikke den minste anelse hvilken film du har postet er. Ikke den minste. Tør jeg gjette Italia som produksjonsland? Ja, vi er nok totalt på kollisjonskurs i dette spørsmålet. Å bruke denne tråden som oppsummering for forumbrukernes egenproduserte filmer opplever jeg blir helt feil. Man burde i stedet opprette en egen tråd for dette formålet. Da hadde alle som var interessert i å flashe sine kunnskaper om norsk amatørfilm kunnet kose seg i fred. Kanskje du vil ta på deg oppgaven med å starte en slik tråd? Jeg benekter ingenting. Det burde være klart av mine forrige innlegg at jeg anser det som en totalt umulig oppgave å ha oversikt over alle amatørproduksjoner som foregår rundt omkring. Bare det å skulle ha et snev av peiling på regulær kommersiell film er forsåvidt også umulig med tanke på den flommen av produksjoner som spys ut hvert år. I den forstand sliter vi alle med hull i vår filmhistoriske kunnskap og vil vel alltid gjøre det. Man kan i beste fall - tror jeg - bare prøve å få med seg høydepunktene - resten rekker man rett og slett ikke over dessverre. Når det er sagt anbefaler jeg deg - som den amatørfilmglade mannen du er - å ta en titt på ovennevnte DOKI-DOKI hvis sjansen skulle by seg. Tilbake til oppgaven: Italia er landet. Flere bilder gjør det lettere... Endret 10. desember 2008 av Montag Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Det er fremdeles urimelig å sammenlikne en utenlandsk amatørfilm med amatørfilmer som først og fremst har blitt gitt ut på dette spesifikke forumet Er regissøren en av Iniene? Fellini, Rosselini, Pasolini eller Antonioni? Aka De fire store. Lenke til kommentar
Montag Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Det er fremdeles urimelig å sammenlikne en utenlandsk amatørfilm med amatørfilmer som først og fremst har blitt gitt ut på dette spesifikke forumet Er regissøren en av Iniene? Fellini, Rosselini, Pasolini eller Antonioni? Aka De fire store. Jeg tror nok jeg har mange med meg om jeg sier at denne tråden bør forbeholdes profesjonelt laget film, mens amatørfilm henvises til en egen tråd... Tilbake til oppgaven: Ja, det er en av de store gutta vi skal fram til. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Montag, da. Når du endelig får litt utfordring så vil du forby det? Er det La signora senza camelie? Lenke til kommentar
Montag Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Montag, da. Når du endelig får litt utfordring så vil du forby det? Er det La signora senza camelie? Slett ikke - utfordringer er alltid moro. Mitt poeng er at tråden bør forbeholdes profesjonelt laget film. Svaret ditt er forøvrig feil. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Men hva er profesjonelt lagd film? Er julien donkey-boy det? Kan jeg kjøpe meg et Red One-kamera og så si at den påfølgende filmen er profesjonelt lagd? Må man ha en utdanning? Er Inland Empire profesjonelt lagd selv om den ser fullstendig crap ut? Er svaret på oppgaven Dov'è la libertà...? Jeg antar at det ikke er en Pasolini-film. Lenke til kommentar
Montag Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Men hva er profesjonelt lagd film? Er julien donkey-boy det? Kan jeg kjøpe meg et Red One-kamera og så si at den påfølgende filmen er profesjonelt lagd? Må man ha en utdanning? Er Inland Empire profesjonelt lagd selv om den ser fullstendig crap ut? Er svaret på oppgaven Dov'è la libertà...? Jeg antar at det ikke er en Pasolini-film. For å gjenta det jeg har sagt tidligere. Denne tråden bør forbeholdes film laget av internasjonalt anerkjente filmskapere og disses profesjonelt lagete filmer, filmer som har fått internasjonal omtale/ filmer som har gjort seg bemerket internasjonalt.Kort sagt, alt annet enn amatørfilm. Lag en egen tråd for dette kleinformatet i stedet. Svaret ditt er forøvrig feil. Flere bilder gjør det nok lettere... Endret 10. desember 2008 av Montag Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Heh, det kan vel diskuteres hvem som er anerkjent osv. Hva med å kontekstualisere? Det er faktisk høyere sjanse for at folk her inne vet om en amatørfilm som stammer herfra enn en random svarthvittfilm fra Obscuria. Er svaret Vanina Vanini? Jeg tror du må poste screenshot av rulleteksten på denne. Edit: Er det muligens I vinti? Endret 10. desember 2008 av cun Lenke til kommentar
Montag Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Heh, det kan vel diskuteres hvem som er anerkjent osv. Hva med å kontekstualisere? Det er faktisk høyere sjanse for at folk her inne vet om en amatørfilm som stammer herfra enn en random svarthvittfilm fra Obscuria. Er svaret Vanina Vanini? Jeg tror du må poste screenshot av rulleteksten på denne. Hehe, dette er ingen random s/h, nei. Vi snakker om en av de store italienske filmene her - en film hvis IMDB snittt btw ligger skyhøyt over alle dine forslag hittil. Filmen er laget FØR 1965... Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Er det La Notti di Cabiria eller Rocco e i suoi fratelli? Lenke til kommentar
Montag Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Er det La Notti di Cabiria eller Rocco e i suoi fratelli? Nei, dessverre. Du er imidlertid på rett vei med tanke på IMDB snitt... Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Kan det være Il posto? Lenke til kommentar
Montag Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Kan det være Il posto? Dessverre feil det også er jeg redd. Filmen er fra ETTER 1950. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Er det I soliti ignoti eller kanskje I vitelloni? Lenke til kommentar
Montag Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Er det I soliti ignoti eller kanskje I vitelloni? Feil. Vi skal heller ikke fram til noen Fellinifilm om det er noen hjelp... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå