Gå til innhold

Kjøpe nytt skjermkort? Husk Hørselvern ;)


Malvado

Anbefalte innlegg

Forresten så vil jeg legge til en post til fordi jeg tror jeg har forklaringen på hvorfor 3db betraktes som en dobling noen ganger, mens 6db andre ganger.

 

Forskjellen er nemlig hvilken type signaler det er snakk om. For å ta det eksemplet med høytaleren som ble nevnt tidligere: En dobling i spenningen er det samme som 3db. Samtidig vet vi at strømmen er proposjonal med spenningen i slike RCL-systemer. Dobles spenningen så må nødvendigvis også strømmen dobles. Effekten (watt) som kommer ut av høytaleren er ganske (ikke helt) proposjonal med lydtrykket. Strøm ganger spenning = effekt. Når spenningen dobles så dobles også strømmen og effekten blir derfor 4x så kraftig. Lydtrykket økes altså til 4x. Oversetter vi dette til db så får vi at spenningen øker med 3db, strømmen med 3db, effekten med 6db og lydtrykket med 6db.

 

Hmm.. Dette ble egentlig motsatt av hva jeg tenkte for 1 min siden..

"Hjelp, har vi en audiolog i salen?"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan prøve meg på en forklaring selv om elektronikk ikke er min sterke side :)

Logaritmeskala brukes også innen elektronikk og forsterkning av et signal /effekten i en forsterker kan uttrykkes ved:

dB=10*log(P2/P1)

 

P=U*I, der U=spenning og I=strøm

 

vha. URI lov, U=R*I får man P=I^2*R=V^2*/R

 

P=V^2/R og førstnevnte formel kombineres:

 

dB=10*log(P2/P1)=10*log[(V2^2/R)/(V1^2/R)]=10*log(V2/V1)^2=20*log(V2/V1)

 

altså

 

dB=20*log(V2/V1)

 

En dobling av spenningen vil gi dB=20*log(2/1)=6

 

Håper dette var forståelig.

Lenke til kommentar

Durabit utledningen din stemmer meget bra! Og om man setter inn P2=2*P1

vil man få 3dB. Så Simen1 det er motsatt av det du sier.

 

Men dette er vel egentlig ikke så relevant i forhold til temaet bråk fra skjermkort.

 

Jeg er egentlig ganske oppgitt av at alle både skjermkort og prosessor produsenter

bare tenker på å lage raskest mulige uten å tenke på støy og varmeutvikling. Ok om vinteren er det jo fint med prosessorer og skjermkort som lager masse varme (om man bor i norge) men om sommeren begynner jo utstyret å slite og temperatur regulerte vifter begynner å lage støy som bare det. Jeg vil tro at det ville vært mulig å lage utstyr som er litte granne tregere men som nesten ikke lager bråk/varme. Jeg har for eksempel prøvd å kjøre en barton 2500 på ca 1000MHz og 1.2 V, og da trenger men ikke vifte, og dette går da fort nok for de fleste, men slikt selges ikke man må modifisere prosessoren, hvorfor skjønner

ikke AMD og Intel at enkelte vil ha passe raske maskiner som er lydløs framfor

varmeovner som bråker noe forferdelig og bare er litt raskere. Via har jo prøvd seg men de er ikke akkurat noen ekspert på prosessor konstruksjon da.

 

Jeg kommer hvertfall ikke til å kjøpe meg noe X800 eller 6800 kort med mindre

de begynner å lage de på en mindre IC prosess slik at de kan få ned effektforbruket litt.

 

Litt til om dette med bråk så kan jeg jo legge til dette at har man to vifter på 20dB kan man si at de bråker til sammen 23dB (dobbelt med effekt som produserer støyen) Nå er ikke dette helt riktig da støy er ukorrelert og derfor ikke kan legges sammen på samme måte som to rene signaler. Har man en vifte på 30dB og en på 20dB vil man ha problemer med å høre 20dB vifta.

 

 

En annen ting er at slike vifter måles vel normalt i ekkofrie rom, når de kommer i et vanlig rom vil de bråke mye mer en det som står på dem. Dette fordi veggene i et rom reflekterer lyden tilbake og den totale lyden blir en sum av mange refleksjoner. Så en 20dB vifte bråker mye mer enn 20dB i et vanlig rom. På NTNU

drev vi å målte litt støy rundt omkring og vi fant ut at et rimelig stille rom kunne

ha en "ambient støy" på 50dB til 60dB, dette er for eksempel bare støyen av ventilasjons systemet. Se denne liste over lydnivå dette stemmer bra med det vi målte.

Lenke til kommentar

Denne tråden har jo bare utviklet seg til en teknisk diskusjon om Desibel.

 

Teamet var jo hvor mye den nyeste generasjonen skjermkort bråker, ikke hvor mange logaritmer og strøm og bråk tidobler seg igjennom 3 eller 6 eller 19db.

 

Kansje på tide og vende nesen mot tema? :ermm:

Endret av TDK
Lenke til kommentar
Det er mye bedre å bruke "10 ganger så mye" dersom det er det man mener.

 

Beklager flisespikkingen, jeg vet jeg er flink til slikt :p

Ja, du har så rett, det var 10 ganger mer og hundre ganger mer jeg mente. Det var dette som ble skrevet opprinnelig, gikk litt fort i svingen når jeg begynte å svare.

I BOW MY HEAD FOR THE ALLMIGHTY FLISESPIKKER. Hehe :D:D

 

Ontopic: Som jeg spurte om tidligere, noen som har\har hatt 5900 ULTRA og ett 6800 kort som kan si noe om hvor mye mere (helst mindre) 6800 støyer enn 5900? Personlig syntes jeg 5900 kan bli en tanke mer høylytt enn det jeg syntes er akseptabelt ifra ett grafikkort.

 

Kan bli riktig gøy den dagen da graffikkortene får vifter som bråker så mye at man må skru opp spille lyden så mye at man får hørselskader. Hehe :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...