Gå til innhold

Kjøpe nytt skjermkort? Husk Hørselvern ;)

Malvado

Anbefalte innlegg

Anbefaler dere som kommer til å kjøpe seg et moderne skjermkort til å ta en liten titt på denne artikkelen som omtaler hvor mye siste generasjons skjermkort støyer.

Husk, at hvis man fjerner den orginale vifte løsningen så mister man garantien på kortet og da kan det være lurt å ha handlet et kort som ikke støyer så mye.

Håper produsentene av skjermkort snart greier å fokusere mere på selve støy problemet, synnes det trekker veldig ned på hele spilloplevelsen.

edit : Om det er noen som har en link til en mer oppdatert test i forhold til støynivå hadde det vært kjekt om de postet den her.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ehh, tviler på at Asus 6800 Ultra ligger på 62DB i støynivå..

Du må ha lest feil, i artikkelen så sier di at det nærmer seg 50db, kan ikke se noen plass hvor det står at det støyer så mye som 62Db.

edit :

PS : "Her skal det understreges at ASUS blæseren ikke brager op for fuld blæs indtil den rammer Windows brugerfladen. Men ASUS blæseren kører ved konstant hastighed og det kan virke en smule afskrækkende for mange af jer læsere. Her kan vi understrege, at lydniveauet er på højde med ATIs Radeon 9800 XT i drift! og slet ikke så øredøvende som nVIDIAs tidligere "GeForceFX 5800 Ultra". "

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

hva forklarer den store støyforskjellen mellom x800 pro og x800xt?? Det er vel så og si samme kjøledesign, er det ikke? blir x800xt-chippene så mye varmere at vifta skrur seg opp? Trodde x800xt-chippene hadde såppass med kvalitet at de ikke ble så varme i forhold til x800pro...?

Eller er det 4 ekstra pipelines som gjør det så mye varmere=mer støy?

Lenke til kommentar
Ehh, tviler på at Asus 6800 Ultra ligger på 62DB i støynivå..

Du må ha lest feil, i artikkelen så sier di at det nærmer seg 50db, kan ikke se noen plass hvor det står at det støyer så mye som 62Db.

edit :

PS : "Her skal det understreges at ASUS blæseren ikke brager op for fuld blæs indtil den rammer Windows brugerfladen. Men ASUS blæseren kører ved konstant hastighed og det kan virke en smule afskrækkende for mange af jer læsere. Her kan vi understrege, at lydniveauet er på højde med ATIs Radeon 9800 XT i drift! og slet ikke så øredøvende som nVIDIAs tidligere "GeForceFX 5800 Ultra". "

Se at 2,7 er 40 db

ta 40 dele på 2,7 og gang det med 4,2 som Asus kortet står oppført som..

Lenke til kommentar

For å være ekstra pirkete, husk at desibel-skalaen er logaritmisk, altså kan man ikke gange opp og ned på vanlig måte. Kan godt hende danskene har tatt dette med i beregningen, uansett kommer støyforskjellene klart frem.

en vifte på 40dB er ti ganger mer bråkete enn en på 30dB, og hundre ganger mer bråkete enn en på 20dB.

Lenke til kommentar
Dessuten tror jeg ikke det kan være så mye som 50dB, da har de isåfall lagt ørene inn i vifta.

"Alle målinger blev udført i en afstand af præcis 1 meter fra lydkilden, og grafikkortene var monteret på bundkortet i fri luft (uden PC-kabinet)"

Lenke til kommentar

Det er vel en ting som er greit å vite om sone skalaen og det er at den er laget etter hva det menneskelige øret oppfatter som støy : En vifte kan for eksempel ha lav db >20 men fortsatt kan man høre en slags høyfrekvent vining, derimot på Sone skalaen er dette ikke mulig.

Skal se om jeg finner forklaringen jeg fikk tilsendt da jeg forhørte meg med artikkelforfatteren til tomshardware.

Lenke til kommentar
For å være ekstra pirkete, husk at desibel-skalaen er logaritmisk, altså kan man ikke gange opp og ned på vanlig måte. Kan godt hende danskene har tatt dette med i beregningen, uansett kommer støyforskjellene klart frem.

en vifte på 40dB er ti ganger mer bråkete enn en på 30dB, og hundre ganger mer bråkete enn en på 20dB.

Noen kunne trengt ett par år til på skolebenken, eller i det minste tatt seg bryet med å sjekke opp hvordan decibel måles.

Titt litt her og se om den tidobbles og hundredobbles som noen her påstår. I think not.

http://www.indeklimaportalen.dk/Indeklimag...ik/Maaling.aspx

Lenke til kommentar

Sikker på at det er ti ganger?

Jeg er nesten skråsikker på at skalaen dobler seg hver 6-7ende desibel.

Ja, det stemmer med 10 ganger. Grunnleggende matematikk.

Lenke til kommentar

Noen kunne trengt ett par år til på skolebenken, eller i det minste tatt seg bryet med å sjekke opp hvordan decibel måles.

Titt litt her og se om den tidobbles og hundredobbles som noen her påstår. I think not.

http://www.indeklimaportalen.dk/Indeklimag...ik/Maaling.aspx

Vel, jeg jobber med støy og Playmofetisch har rett og du har feil. 10 dB tilsvarer 10 ganger mer energi. Imidlertid vil ikke 10 dB subjektivt oppleves som 10 ganger høyere. En kan altså ikke "stole" på den menneskelige hørsel i denne sammenheng ;)

Lenke til kommentar

Sikker på at det er ti ganger?

Jeg er nesten skråsikker på at skalaen dobler seg hver 6-7ende desibel.

Lyden fordobbler seg faktisk ved hver 3'e desibel!! da oppfatter øret det som lyd endring!!

Lenke til kommentar

Ettersom mange av Pro-kortene er helt identiske med XT kortene (også i kvalitet på chipen) sier det seg selv at XT kortene må støye litt for å holde tempen nede.

Hører mitt kort som bare pokker, skal bli så ekstremt deilig å få kobla på vannkjølinga, er bare litt redd for at minnebrikkene skal gå varme.... ettersom kjøleren er ganske massiv vet jeg ikke helt hvor mye mer effektivt (klokkemessig) det vil bli med vannkjøling (Dangerden 9xxxradeon blokka)

Lenke til kommentar

Det som iallefall er grunnleggende matematikk, er at ikke alle logaritmer er som en faktor av 10.. men 2,7 som i e f.eks. Eller hva som helst egentlig, logaritmen til et tall kommer igjen som potens når det skrives på potensform. At 10 er et mye brukt basistall er en annen sak, men det finne da andre logaritmer enn de som er opphøyd i 10.

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...