Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor mye aktiv peltier/cpu varme en BlackIce Extreme radiator klarere å kjøle vekk, eventuelt vor bråkete 120x120 vifte må til for å trø ner tempen fra 226W pelt + 56W fra pletet til geforce3et mitt? Tar også gjerne en vannkjøleblokk på chipsettet?

Noen som vet

Uansett, takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit at jeg poster et par spørsmål i denne tråden, da det gjelder radiator...?

Jeg har nettopp rensket/rengjort en radiator fra en Ford Fiesta 1.1 som ser ganske så bra ut.

Et par ting:

Det er såvidt jeg kan se ikke kobberinnmat. Hvordan finner jeg ut hva slags innmat det er? Gjør det noe fra eller til om det er aluminium eller kobber innmat?

Har noen av dere sett guider/prøvd å dele opp en radiator? Denne er akkurat for stor til å få plass til inni kabinettet, og jeg ønsker å dele den litt over midten for å få en lekker liten sak.

Det er jo mange rør som går frem og tilbake gjennom radiatoren. Det må da gå ann å sette et U-rør i endene slik at det blir seende ut slik

________________ inn

<______________

______________>

<________________ ut

Lodder selvfølgelig disse på. "<" skal liksom være u-rørene som skal loddes på.

Det aner meg at noen av dere har lest/sett en slik guide, og jeg kunne godt tenkt meg å lest en.

Lenke til kommentar

Det har gått noen timer... jeg har spurt på #hardocp (gærningene fra [H]) og #hardware.no samt gjort mange søk på http://www.google.com uten å finne noen guide.

Til slutt fant jeg ut at jeg bare MÅ gjøre dette selv om jeg ikke har funnet en guide. Kanskje tar jeg bilder og LAGER en guide. Kappet hvertfall ene siden av radiatoren av, slik at alle rørene kom frem. Det ER kobber innmat, og jeg ble glad. Det er også veldig mange rør i dimmensjon *hente skyvelære og måle* 0,5" eller ca 6,5mm. Jeg tipper dette er grei dimmensjon da flere kjøleblokker leveres i 0,5" dimm.

Det som blir en stor jobb er å lodde ende U`er på alle ledningene. Jeg planlegger å lage en radiator som blir ca 240x240mm slik at jeg kan bruke 4 120mm papst@7volt m/potensiometer. Det vil da si at jeg må lodde 38 punkter... OMG det er mye! Pluss ett inntak og ett uttak. Fordelen er at jeg får en radiator som passer akkurat mine spesifikkasjoner.

GO FIESTA!!

Lenke til kommentar

Hvorfor alt dette stresset for en radiator ? ^På en kommunal gjenbruksstasjon ( dynga ) så hadde du funnet haugevis med radiatorer ( jadda, gratis )..men men

Prosjektet ditt er realiserbart, men krever nok en del tid. Du trenger disse U bøyene, har du dem ? Isåfall kan det bli et lite problem å bøye myk glødet kopperrør med liten svinge-radius uten spesialverktøy. Du kan bruke rørbøyer tang, sand inni rørene når du bøyer eller en spiralfjær til å ha inni. Myklodde tingene sammen går greit, er enklest å bruke propanflamme. Du burde vel kanskje også sjekke ut hvor de enkelte rørene går, slik at du ikke lodder noe sammen som du ikke burde lodde... :wink:

Lenke til kommentar

Ja, jeg så jo det at jeg hadde tatt meg vann over hodet. Egentlig skulle jeg jo funnet en varmeregister radiator med litt mere beskjedne mål....

Heldigvis har jeg tilgang på U rørene i forskjellig dimmensjon. Ikke **** om jeg hadde giddet å bøye til 20 sånne...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...