Gå til innhold

Opretting av en tredje partisjon?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Win 98 se, brukte Fdisk, først oprettet jeg en (husker ikke helt hva det het, men det er altaernativ 1 på FDISK menyen), deretter en extende dos partisjon, men fikk ikke til og lage en tredje. ikke helt stø på Fdisk....prøvde og oprette en logisk partisjon men virket ikke som den hadde noe effekt

[ Denne Melding var redigert av: Malkier på 2002-04-30 23:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-30 23:00, Malkier skrev:

Win 98 se, brukte Fdisk, først oprettet jeg en (husker ikke helt hva det het, men det er altaernativ 1 på FDISK menyen),

Antar det var en primær-partisjon.

Quote:

deretter en extende dos partisjon, men fikk ikke til og lage en tredje. ikke helt stå på Fdisk....

Deretter laget du altså en extended partisjon med en logisk partisjon inni?

Da er det vel bare å lage enda en logisk partisjon inni den extendede partisjonen.

Lenke til kommentar

Fdisk har en begrensning på å opprette to partisjoner. en primær og en extended.

Du kan egentlig ha i alt 4 Partisjoner,3 Primær og 1 extended eller 4 primærpartisjoner. For å opprette flere kan du bruke Win2K, WinXP eller Partition Magic el.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-30 23:08, Malkier skrev:

jeg lagde en logisk inni den extended, (redigerte posten min), men det virket ikke som det hadde noen effekt

Sett extended partisjonen til valgt volum ( svarer 'nei' på valg for hele restplassen ), velg enten % eller antall MB for deling i extended: man skriver altså størrelsen manuelt i extended, bekrefter 'enter', går tilbake og gjentar prosessen i fdisk - tilslutt sjekker man med valg 4 ( tror jeg ).

- partisjoner under 8,2 GB gir 4 kB clustre ( = mindre dødplass ) i FAT32. Fra 16 til 32 GB, gir 16 kB clustre.

[ Denne Melding var redigert av: TRAM på 2002-05-01 02:14 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...