Gå til innhold

Problem med prosessorvifte og viftestyring

apwr

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig gått til innkjøp av CoolerMaster Aerogate 2 viftestyring. Når jeg kobler cpu-viften til viftestyringen, og deretter slår på maskinen får jeg melding om at prosessorviften har feilet (cpu fan has failed). Maskinen slår seg derfor av etter noen få sekunder. Men prosessorviften virker den (har åpnet og sett). Noen som vet hva problemet kan være? Hvordan skal jeg fikse dette?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen starter normalt når jeg kobler vifta til HK, uten noen form for feilmeldinger osv. Men jeg ønsker å kunne styre hastighet med viftestyringen. Kan du eller noen andre, for den saks skyld forklare litt nærmere om fremgangsmåte?

Lenke til kommentar
Maskinen starter normalt når jeg kobler vifta til HK, uten noen form for feilmeldinger osv. Men jeg ønsker å kunne styre hastighet med viftestyringen. Kan du eller noen andre, for den saks skyld forklare litt nærmere om fremgangsmåte?

Det er en alarm funksjon i BIOS (hovedkortet) som sier ifra hvis det ikke er koblet til en CPU vifter (eller at den har stoppet). Men når du skal koble CPU vifta til viftestyringen så må du først slå av alarm funskjonen. Dette gjør du i BIOS (f.eks trykk DELETE knappen under oppstart, avhenger av hvilket hovedkort du har).

Sjekk i manualen til hovedkortet, der står det hvordan du kan slå av alarmen.

Lenke til kommentar

Alternativt kan du forsiktig plukke ut den av de tre ledningene som gir turtallsimpulsene, og sette den inn i en ekstra 3-pins kontakt, og koble den til vifteuttaket på hovedkortet.

Da kan du bruke viftestyringa; slipper å gjøre noe i BIOS; og beholder muligheten til å lese av turtallet med software.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...