356speedster Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 356Speedster: Ser ut som jeg har en litt liten prosessor? Ut fra det programmet sier som jeg nettopp har lastet ned, så virker det som prosessoren går rett fordi det rett og slett er en liten en? Ai ai- kanskje kjøpe ny cpu istedenfor som passer til hk mitt. Neida, du har en XP2800+ Grunnen er at det er en Barton prosessor med 512Kb L2 Cache, og alle Barton prosessorene er XP2500+ eller høyere, og eneste med multiplier på 12,5 er XP2800+ Jeg skal ta en titt i manualen til hovedkortet dit, så får vi se :-) Lenke til kommentar
devo_thj Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 gå inn på Computer (øverst i menyen) og overclock. der skal det stå cpu speed et eller anna sted, og der _skal_ originalhastigheten på cpu'en stå Lenke til kommentar
Kick150 Skrevet 15. august 2004 Forfatter Del Skrevet 15. august 2004 lumted: He he, ja det kan du si! Tror jeg må kjefte litt på han imorgen. Er det bare for meg å gå i bios og endre dette? Lenke til kommentar
Kick150 Skrevet 15. august 2004 Forfatter Del Skrevet 15. august 2004 gå inn på Computer (øverst i menyen) og overclock. der skal det stå cpu speed et eller anna sted, og der _skal_ originalhastigheten på cpu'en stå devo_thj: Dette er det jeg får opp når det gjelder cpu-hastigheten: CPU Speed CPU Clock 1242.55 MHz CPU Multiplier 12.5x CPU FSB 99.40 MHz Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Det er CPU FSB som skal endres til 166. Ang skanneren som ikke virker som den skal, så har jeg en gammel Dexxa flatbed scanner som ikke Nforce chipsettet liker. Den må lures til å scanne som den skal. Så det kan være at chipsettet ditt ikke liker scanneren. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 lumted:He he, ja det kan du si! Tror jeg må kjefte litt på han imorgen. Er det bare for meg å gå i bios og endre dette? Mest sannsynlig kan du gå inn i bios og sett fsb til 166, men det kan også være at du må flytte en jumper på hovedkortet. Lenke til kommentar
devo_thj Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 sikker på at ikke det står (original: et eller anna Mhz) i parantes ved siden av CPU Clock 1242.55 MHz? Lenke til kommentar
Kick150 Skrevet 15. august 2004 Forfatter Del Skrevet 15. august 2004 sikker på at ikke det står (original: et eller anna Mhz) i parantes ved siden av CPU Clock 1242.55 MHz? Jeps, står ingenting der. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Start maskinen på nytt Trykk på DELETE knappen under oppstart så fort du får signal på skjermen Gå inn på Menyen: Advanced --> Advanced Chipset Features Der endrer du CPU External frequency fra 100 til 166 Deretter trykker du på F10 tasten for å lagre endringene Maskinen starter da på nytt med riktig CPU hastighet. Lenke til kommentar
Cloud Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 (endret) Problemet er helt klart at du har en gammel BIOS på HK ditt. Denne kan flashes (oppdatere ), men det letteste er å endre hastigheten manult. Dette gjøres ved å trykke på del eller den knappen for å komme inn i BIOS og stille fsb fra 100 til 166. Hvordan du gjør dette i biosen er jeg ikke sikker på fordi Asus bruker en litt "rar" bios. Men det er sikkert noen andre her som har Asus kort som kan hjelpe deg der EDIT: 356speedster slo meg.. Endret 15. august 2004 av Cloud Lenke til kommentar
Kick150 Skrevet 15. august 2004 Forfatter Del Skrevet 15. august 2004 Hmm, flashet bios her for noen dager siden, så det var rart. Men nå skal jeg prøve å gå inn i bios og endre. Håper det går bra. Så nå får det briste eller bære! C u soon! Lenke til kommentar
Cloud Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Hmm, flashet bios her for noen dager siden, så det var rart. Men nå skal jeg prøve å gå inn i bios og endre. Håper det går bra. Så nå får det briste eller bære! C u soon! Står det i biosen at CPU`en skal bli "auto detected"? Hvis ikke hjelper det ikke med bios som er up to date. Men uansett skal det bare være å sette opp fsb Lenke til kommentar
Kick150 Skrevet 15. august 2004 Forfatter Del Skrevet 15. august 2004 Cloud og 356 speedster: Sånn da var det gjort. Merker jeg umiddelbart noe til denne endringen? Jeg sier som i sted tuuuuuusen takk for god hjelp!! Hadde dere vært her, så skulle dere fått en stooooooooor bjørneklem alle sammen :!: .å ikveld så blir det å gå gjennom viftene etc for å sjekke ut. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Må si jeg har fått mange gode råd her inne. Og dere har rett dere som mener at å skifte ut cpu og hk for bråk etc blir litt drøyt, men jeg er ganske oppgitt etter hvert over dette. Men jeg skal gå over både vifter og slikt ytterligere for å finne ut hva det er. Event. smøre litt. Kanskje bytte ut hd også. Akkurat den hoved disken på 40 som jeg bruker, begynner å bli noen år nå. Så jeg får se hva jeg gjør. Kanskje på tide å bytte disse komponentene uansett, med den farten alt nytt kommer. Men takk for hjelpen alle sammen! Hva skulle vi "grønninger" gjort uten dere! At PC'n bråker har ingenting å si på CPU. Hvis du bytter hk og CPU, og det er en kabinettvifte eller harddisken som bråker, vil PC'n bråke like mye som før. Er det viften på hovedkortet eller CPU vifta som bråker, så koster en ny vifte en liten brøkdel av hva nytt hk og cpu koster (kan være en idé med passiv kjøler til hovedkortet). Har du ett nytt grafikk-kort kan det være dette som bråker mest. Nye vifter, evt. en passiv kjøler til dette kortet kan være en god og billig investering. Det kan også være at viften i strømforsyningen sliter. Sjekk www.microplex.no for stillegående kabinett og CPU vifter, nær lydløse strømforsyninger og passive kjølere til hovedkort og grafikk-kort. Når det gjelder scanneren, så er det nok en softwarekonflikt med ett annet program du har. Tviler på at det er kontrolleren på hovedkortet (og ihvertfall ikke CPU) som forårsaker dette problemet. Uansett billigere å kjøpe en scanner enn nytt hk og cpu (hvis du ikke har proff-scanner til flerfoldige tusen da). Vil anbefale en Canon av den veldig smale, tynne typen som ikke trenger egen strømkontakt en gang da den drar strøm fra USB kontakten. Har du foresten husket å installere gamle scanner drivere før du har oppgradert til en ny? Håper det ordner seg :-) Lenke til kommentar
Kick150 Skrevet 15. august 2004 Forfatter Del Skrevet 15. august 2004 Hei Afseth: Kremt - kremt, men det var en Canon som sluttet å virke. Den gikk på usb2. Har kjøpt en HP nå som rett og slett fungerer utmerket. Joda, gamle drivere ble inst. først, så oppdatering. Men men, skal sjekke viftene ikveld. Men først slå av pc'en, skru av side dekslet og så får jeg sitte med lykt for å finne ut hvor bråket kommer fra. Det ordner seg nok, det regner jeg med. Har formatert disken så mange ganger nå pga problemene, at det begynner å bli slitsomt gitt. Men det er jo derfor jeg har dere.. he he. Klem! Lenke til kommentar
Kick150 Skrevet 15. august 2004 Forfatter Del Skrevet 15. august 2004 Hei, meg igjen. Som dere vet økte jeg fra 100 til 166. Nå plutselig begynte det å pipe i Asus proben min. Den som overvåker temperaturer etc. Må jeg endre de forskjellige innstillingene? Nå står de på default. Dere som har dette kortet, vet vel hva jeg prater om. Jeg tenker da på det som kalles Threshold. Kanskje jeg skulle justert de litt høyere? Eksempelet som er brukt i boken, er f.eks. CPU temp. threshold 85C (jeg har 72C), CPU fan Threshold 2200 (jeg har 600 rpm) osv. Hva sier dere? Det står nemlig ikke i manualen anbefalte innstillinger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 (endret) 600 RPM? Da er det noe veldig galt med CPU viften din, ikke rart det blir varmt. Det er nok denne som bråker Edit: mulig jeg missforsto. Har du satt threshold til 600RPM/72 grader i Asus PC probe? Endret 15. august 2004 av Slettet-rXRozPkg Lenke til kommentar
Kick150 Skrevet 15. august 2004 Forfatter Del Skrevet 15. august 2004 (endret) Jeg bruker default. Har ikke stilt inn noe av det. Treshold betyr jo grense, så øvre/nedre grensen er det som skal stilles der, regner jeg med. Og da står den på 600 rpm som threshold ja. Cpu'en ligger jevnt på 49 C og thresholden her er 72C som default. Endret 15. august 2004 av Kick150 Lenke til kommentar
Lars- Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Grunnen til at cpuen din kjører på så lav klokkhastighet er at det er en jumper på hovedkortet som må flyttes. FSB jumperen. Det er mange som ikke vet om den når de bygger en pc, derfor skal man lese litt i boken og se over jumpere. Har du boken til hovedkortet ditt, så leter du etter "FSB jumper" e.l. så får du normal klokkhastighet. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) Grunnen til at cpuen din kjører på så lav klokkhastighet er at det er en jumper på hovedkortet som må flyttes. FSB jumperen. Det er mange som ikke vet om den når de bygger en pc, derfor skal man lese litt i boken og se over jumpere. Har du boken til hovedkortet ditt, så leter du etter "FSB jumper" e.l. så får du normal klokkhastighet. Fyren har allerede gjort dette Endret 17. august 2004 av Thorsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå