Gå til innhold

Bytte til Pentium fra Athlon

Kick150

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Håper jeg kan få svar på dette:

Jeg har i dag en 1 år gammel pc. Alt ble kjøpt nytt og montert. Jeg valgte da et Asus hovedkort og AMD Athlon prosessor. Dette er socket A. Jeg ønsker nå å skifte ut hovedkortet og prosessoren og gå over til Pentium. Men hva gjør jeg? Pentium finnes jo ikke til socket A?

Grunnen til at jeg bytter ut, er at jeg stort sett bare har hatt problemer med pc'en. Om det er hovedkortet eller prosessoren, vet jeg ikke. Plutselig stopper scanneren å virke, etter to uker begynte maskinen å bruke noe helt gudsjammerlig. Den høres ut som et helikopter. Alt er sjekket, så ingenting er feil.

Noen gåde råd ang. skifte til Pentium og hvordan jeg går frem? Jeg er ingen data-guru, så please forklar det lettforståelig. :blush:

Thanks!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pentium kommer ikke i socket A, men i 478, 604, 775 (det er flere, men de er som regel designet for bruk til servere). Det du må gjøre for å skfte ut AMD-systemet ditt, er og kjøpe et hovedkort som støtter en av de socketene, også må du kjøpe cpuen (prosessoren) i samme type socket. Alle Pentium kommer i 'Boxed', dvs at det er med vife og garatni osv. Og sette sammen alt sammen, er akkurat likedan som når du sette sammen et AMD-system. Ang. scanner-problemet ditt så tror jeg det er en driver-feil. Ang. den helikopter-lyden, så er det nok ei vifte som snart stryker med.

Lenke til kommentar
Du er nok naudsynt til å skifte både HK og prosessor om du skal skifte til pentium...

Ja, det vet jeg. Men er usikker hvordan jeg går fram da det jeg har i dag er Socket A. Så det er bare hovedkort og cpu jeg ønsker å skifte, bare så det er sagt. Men ønsker Pentium, så jeg regner med det blir et problem?

Lenke til kommentar

At scanneren slutter å virke kan like godt skyldes et problem i Windows, så det trenger ikke å ha noe som helst med hovedkortet å gjøre. En re-installasjon av windows kan fikse dette problemet uten å koste deg en krone.

Den plutselige støyen tipper jeg kommer fra en utslitt vifte sannsynligvis på skjermkort, eller kanskje på CPU kjøleren. En ny vifte koster deg ca 50-100,- og kan skiftes på 5 minutter.

Lenke til kommentar

om det er viftene som gråker, så kan du jo bytte de. har du testet scanneren på en annen pc? er den koblet til USB eller? oppdatere drivere? tullete å bytte HK og cpu pga. at maskinen bråker i alle fall. kanskje det er hd som bråker? rart at du sier at ingenting er feil når "Den høres ut som et helikopter".

Lenke til kommentar

Vel først kjøper du et hk som støtter pentium og en pentium prosessor, (evntuelt også ny ram siden intel kjører på mer fsb) så er det bare å koble atlt utstyret fra den gamle pc-en ta ut hk-et og sette i det nye og koble alt til igjen. Deretter er det bare å sette igang med å installere ønsket os på nytt.

Lenke til kommentar

Lars:

Ang. driveren til scanneren. Har lastet ned i søkk og kav, men helt håpløst. Den er også testet på andre pc'er uten problemer. Slv etter formatering og ny inst. av driver, så virker den ikke.

Ang. bråket. Hvordan kan en helt ny vifte ryke etter knapt ett år? Men du har sikkert helt rett der. Selv om vi har sjekket vifter og resten av systemet. Temperaturer er også helt ok.

Ang. bytte. Så du mener at om jeg kjøper Pentium prosessor og hovedkort i samme socket, så kan jeg bruke dette? Det hadde vært flott i så fall. Noen anbefalinger? Jeg bruker pc'en til spill og videoredigering, så den må yte/klare mye.

Lenke til kommentar
om det er viftene som gråker, så kan du jo bytte de. har du testet scanneren på en annen pc? er den koblet til USB eller? oppdatere drivere? tullete å bytte HK og cpu pga. at maskinen bråker i alle fall. kanskje det er hd som bråker? rart at du sier at ingenting er feil når "Den høres ut som et helikopter".

Er ganske så enig med der, gitt! Men la meg si det slik at vi finner ikke feilen. Min bror er en data-nerd (ikke negativt :roll: altså), noe som er fint for meg. Han har gått igjennom hele maskin, men finner ikke noe.

Lenke til kommentar

Er ganske så enig med der, gitt! Men la meg si det slik at vi finner ikke feilen. Min bror er en data-nerd (ikke negativt :roll: altså), noe som er fint for meg. Han har gått igjennom hele maskin, men finner ikke noe.

Hvis det ikke er viftene som lager støyen, så er det nok hardisken som har "begynt sin vandring mot de evige jaktmarker", og hvis det er tilfelle så er det på tide å begynne å ta backup av ting du er glad i :-)

Men du finner fort ut hva som lager støy hvis du tar av dekselet på maskinen og tar en blyant og stopper en og en vifte i noen sekunder. Hvis dette ikke gir deg noe svar, så tipper jeg lyden kommer fra fremre del av maskinen, og da er det garantert hardisken.

Lenke til kommentar

Hmm, smart det med blyanten. Men glemte å nevne det at det er kun i oppstarten den bråker noe så jæ...g! Etter 5 minutter lyder den som normalt. Høres rart ut? Jeg har to disker en på 80 og en på 40, så det jeg er glad i ligger på en disk for seg selv, heldigvis. Har faktisk ikke tenkt på at det kan være den.

Forøvrig så har jeg dette hovedkortet: Asus A7N8X Deluxe/Gold.

Prosessor: Athlon 1,24 GHz 512 Ram.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det at det bråker kun ved oppstart er trolig ett tegn på at enten vitfa på PSU eller CPU er "tørr" og trenger en liten dråpe olje.. evt. at den byttes ut til en noe dyrere vifte med bedre lagre... ;)

Edit:

Det er litt "drøyt" å bytte HK/CPU fra AMD til Intel bare for litt støy og en stakkars scanner, men er du avh. av denne scanneren og den virker OK på en annen maskine.. ja da må du.

Da bør du ihvertfall bytte til en kombinasjon HK/CPU som du veit virker med den scanneren (som du/dere har testet).

Ad støy:

OEM-viftene til Intel *bråker* skikkelig! (Men de kjøler greit nok).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Må si jeg har fått mange gode råd her inne. Og dere har rett dere som mener at å skifte ut cpu og hk for bråk etc blir litt drøyt, men jeg er ganske oppgitt etter hvert over dette. Men jeg skal gå over både vifter og slikt ytterligere for å finne ut hva det er. Event. smøre litt. Kanskje bytte ut hd også. Akkurat den hoved disken på 40 som jeg bruker, begynner å bli noen år nå. Så jeg får se hva jeg gjør. Kanskje på tide å bytte disse komponentene uansett, med den farten alt nytt kommer. Men takk for hjelpen alle sammen! Hva skulle vi "grønninger" gjort uten dere! :thumbup:

Lenke til kommentar
Hmm, smart det med blyanten. Men glemte å nevne det at det er kun i oppstarten den bråker noe så jæ...g! Etter 5 minutter lyder den som normalt. Høres rart ut? Jeg har to disker en på 80 og en på 40, så det jeg er glad i ligger på en disk for seg selv, heldigvis. Har faktisk ikke tenkt på at det kan være den.

Forøvrig så har jeg dette hovedkortet: Asus A7N8X Deluxe/Gold.

Prosessor: Athlon 1,24 GHz 512 Ram.

Her er det noe feil.

Hvis du har processor som er fra samme "tidsalder" som hovedkortet ditt, så skal ikke den kjøre på 1,24 Ghz.

Jeg tipper at BIOS er feilinstillt på maskinen din, slik at den kjører prosessoren som 12,5 X 100 (multipler x FSB). Det du må gjøre er å sjekke hva slags prosessor du egentlig har.

Du kan enten ha en XP2000+ (12,5 x 133 = 1,66 Ghz), eller mest sannsynlig så har du en XP2800+ som skulle gått på 12,5 x 166 = 2083 Mhz = ca 2,1 Ghz

M.a.o slik du kjører prosessoren din nå så kjører den på omtrent halv hastighet. Dette må du gjøre noe med.

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Hmm, hva søren! :cry: Prøvde å finne papirene for å finne ut hvilke prosessor, men den gang ei. Har tatt vare på alt untatt hva som viser spesifikasjonene, dessverre. På systemet mitt så står det bare det jeg skrev i forrige innlegg, men det er alt. Og ja, kjøpte hovedkort og cpu samtidig etter mye lesing av tester frem og tilbake. Og mente at dette skulle være supre greier. Det fulgte heller ikke med noen papirer med cpu'en, den kom bare i en plastikk pose. Noe jeg kan gjøre for å omstille bios uten at jeg ødelegger alt? Du vet, jeg er absolutt helt fjern når det gjelder slikt og ønsker ikke å ødelegge noe. Men først må jeg vel finne ut hvilken cpu jeg har.

Lenke til kommentar

Ok, inst. progammet du sendte, og det var for øvrig utrolig bra.

Her er oppl. jeg fikk fram:

Field Value

CPU Properties

CPU Type AMD Athlon XP-A, 1243 MHz (12.5 x 99)

CPU Alias Barton

CPU Stepping A2

Instruction Set x86, MMX, 3DNow!, SSE

L1 Code Cache 64 KB

L1 Data Cache 64 KB

L2 Cache 512 KB (On-Die, Full-Speed)

CPU Physical Info

Package Type 453 Pin PGA

Package Size 4.95 cm x 4.95 cm

Transistors 54.3 million

Process Technology 6Mi, 0.13 um, CMOS, Cu

Die Size 101 mm2

Core Voltage 1.65 V

I/O Voltage 1.6 V

Typical Power 53.7 - 60.4 W (depending on clock speed)

Maximum Power 68.3 - 76.8 W (depending on clock speed)

CPU Manufacturer

Company Name Advanced Micro Devices, Inc.

Product Information http://www.amd.com/us-en/Processors/Produc...,30_118,00.html

CPU Utilization

CPU #1 0 %

OG CPUID:

Field Value

CPUID Properties

CPUID Manufacturer AuthenticAMD

CPUID CPU Name AMD Athlon

CPUID Revision 06A0h

Extended CPUID Revision 07A0h

Platform ID CBh (Socket A)

IA CPU Serial Number Unknown

Instruction Set

64-bit x86 Extension Not Supported

AMD 3DNow! Supported

AMD 3DNow! Professional Supported

AMD Enhanced 3DNow! Supported

AMD Extended MMX Supported

Cyrix Extended MMX Not Supported

IA-64 Not Supported

IA MMX Supported

IA SSE Supported

IA SSE 2 Not Supported

IA SSE 3 Not Supported

CLFLUSH Instruction Not Supported

CMPXCHG8B Instruction Supported

CMPXCHG16B Instruction Not Supported

Conditional Move Instruction Supported

FEMMS Instruction Not Supported

MONITOR / MWAIT Instruction Not Supported

CPUID Features

36-bit Page Size Extension Supported

Advanced Cryptography Engine Not Supported

Alternate Instruction Set Not Supported

Automatic Clock Control Not Supported

CPL Qualified Debug Store Not Supported

Debug Trace Store Not Supported

Debugging Extension Supported

Enhanced SpeedStep Technology Not Supported

Fast Save & Restore Supported

Fast System Call Supported

Hyper-Threading Technology Not Supported

L1 Context ID Not Supported

Local APIC On Chip Supported

LongRun Not Supported

LongRun Table Interface Not Supported

Machine-Check Architecture Supported

Machine-Check Exception Supported

Memory Type Range Registers Supported

Model Specific Registers Supported

No-Execute Page Protection Not Supported

Page Attribute Table Supported

Page Global Extension Supported

Page Size Extension Supported

Pending Break Event Not Supported

Physical Address Extension Supported

Processor Duty Cycle Control Not Supported

Processor Serial Number Not Supported

Random Number Generator Not Supported

Self-Snoop Not Supported

Thermal Monitor Not Supported

Thermal Monitor 2 Not Supported

Time Stamp Counter Supported

Virtual Mode Extension Supported

Enhanced Power Management

Frequency ID Control Not Supported

Software Thermal Control Not Supported

Temperature Sensing Diode Supported

Thermal Monitoring Not Supported

Thermal Trip Not Supported

Voltage ID Control Not Supported

Lenke til kommentar

356Speedster:

Ser ut som jeg har en litt liten prosessor? Ut fra det programmet sier som jeg nettopp har lastet ned, så virker det som prosessoren går rett fordi det rett og slett er en liten en? Ai ai- kanskje kjøpe ny cpu istedenfor som passer til hk mitt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Ut i fra det du postet over så ser det ut som at du har en XP2800+

Og denne, som 356Speedster sa, skal gå på 12,5 x 166, og ikke 12,5 x 100 som den gjør nå.

Jeg trur ikke broren din er så datanerd som du vil ha det til :D

Endret av Slettet-rXRozPkg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...