Gå til innhold

Artimis Fowl 4?

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om en mulig oppfølger, men tror det står et sted rundt de siste sidene i bok nummer 3 at Artemis Fowl vil (kanskje) bli filmatisert. Dette ville vært topp syntes iallefall jeg, noen flotte bøker!

Hvis denne serien ikke er nevnt før vil jeg nevne den, den heter så mye som Den Mørke Materie some er en trilogi, og er skrevet av Phillip Pullman, en utmerket forfatter. :)

Endret av Artex
Lenke til kommentar
Det er ikke en ny bok i serien, men en egen bok med andre personer i hovedrollen. Den får gode kritikker, så den skal leses :)

Jepp, fant ut det. Ifølge infosiden om boken på biblioteket var den i Artemis Fowl-serien, men synes det var litt rart at artemisfowl.com ikke var oppdatert.

Endret av bhsand
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Artemis Fowl 4 kommer på engelsk neste år og på norsk i 2006 hvis alt går etter planen. I mellomtiden kan Fowl-fans (forhåpentligvis) kose seg med en "mellom-bok" som på engelsk heter The Artemis Fowl Files -- det er en kortere bok med bakgrunnsinformasjon, noen illustrasjoner, intervjuer, to korte historier osv. Den er nettopp ferdig oversatt og kommer ut på norsk over nyttår en gang.

The Supernaturalist er også nevnt her, ser jeg -- det er ikke en Artemis Fowl-bok, men første bok i det som antakelig kommer til å bli en ny serie fra Colfer. Den skal oversettes til vinteren/våren og utgis til høsten.

Hilsen Morten,

oversetteren

Lenke til kommentar

Oisann, så hyggelig at oversetteren kommer innom, ja! :)

Jeg har dessverre ikke lest Artemis Fowl på norsk, kun eneren på engelsk, men jeg tror nesten jeg må ta meg en titt nå.

Bare et aldri så lite spørsmål til deg Morten: hvor lang tid pleier du å bruke på å oversette ei bok som Artemis Fowl 1? Med nesten 300 sider. :)

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si noe generelt om hvor lang tid det tar å oversette en bok på 300 sider -- det kommer an på sjanger, vanskelighetsgrad, hvor mye faktasjekking som må til, min egen vilje og mulighet til å jobbe utover vanlig arbeidstid osv. Men akkurat en Artemis-bok på ca. 300 sider vil normalt ta meg 2 1/2 mnd., sånn cirka. Jeg oversatte imidlertid en annen bok som er nesten tre ganger så lang på 3 1/2 mnd., så det kan variere litt.

Morten

Lenke til kommentar

I utgangspunktet ja, men det virker som forfatteren legger opp til en ny serie. Slutten åpner for oppfølgere. Tipper det kommer en bok nr. 2 etter hvert.

Apropos Colfer kan jeg forresten anbefale en annen bok av ham, Ønskelisten, som kom på norsk tidligere i år (også oversatt av undertegnede). ;-) Det er en frittstående bok som ikke har noe med Artemis å gjøre, men man kjenner igjen en del av humoren. Fin liten bok.

Morten

Endret av Morten H.
Lenke til kommentar

Slik det er i dag, får nok oversettere (dessverre ;-) ikke royalty, men et engangsbeløp pr. oversettelse. En oversetter kan prøve å forhandle seg frem til en annen avtale med forlaget, f.eks. om en viss royalty, men det hører til sjeldenhetene.

Morten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...