Fosco Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Har kjøpt meg en 256MB DDRAM PC2100. Etter att jeg har startet maskinen og kommet inn i windows, så går det en stund ca 1min så skrur pc`n seg bare av og starter pånytt. Har en 256MB TwinMOS brikke fra før, defor kjøpte jeg akkuratt samme brikken nå. Det står en klistrelapp på brikken med TwinMos navnet på, men på alle brikkene står det (elixir) mens på den andre jeg hadde fra før står det TwinMos på brikkene! Tror dere Ram-brikken er ødelagt, eller går det ikke fordi det kanskje ikke er TwinMos?? Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 det har ikke no å si hvilken produsent det er.... hvis det ikke er IBM, Compaq, H(ælvettes)P(rakk) :wink: da.... prøv å resett bios`en og eventuelt flashe..... bare en desp. ting man kan gjøre..... Lenke til kommentar
Fosco Skrevet 30. april 2002 Forfatter Del Skrevet 30. april 2002 Resette Bios? er det bare og ta ut batteriet? Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 ja, eller flytte på jumper...... hvis du ikke vet hvordan så bare ta batteriet du...... Lenke til kommentar
FooKer Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Twinmos brikkene kommer med varierende merker chiper på, varierer vel etter hvem Twinmos får best pris av når dem kjøper chiper. Twinmos lager bare pcb-brikken som chipene står på. Ang. problemet ditt, har du prøvd å bare kjøre den nye brikken din? Hvis brikkene dine fungere hver for seg men ikke sammen så er dem ikke kompatible. Du har vel ikke tweaket minne innstillingene dine i bios? Det kan hende den ene brikker(den gamle) tåler å blir kjørt over spec's mens den nye ikke 'liker' det. Ser du har Asus A7V266-ex. Har selv et Asus A7V266-e og hvis du sitter 'optimal preformance' i bios, så setter den minne ditt til å bruke T1 innstillingen. Denne innstillingen kjører minne ditt veldig aggresivt, har selv High preformance Muskin ddr og dem tåler heller ikke den innstillingen. Kan selvfølgelig være den nye brikken er ødelagt også. _________________ -FooKer- 'Det er bedre å ha armer og bein enn gull i paralympics!' <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: FooKer på 2002-04-30 21:44 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: FooKer på 2002-04-30 21:48 ] Lenke til kommentar
Baron_blod Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Du resetter bios med en jumper på hk. Lenke til kommentar
Fosco Skrevet 30. april 2002 Forfatter Del Skrevet 30. april 2002 Quote: On 2002-04-30 21:43, FooKer skrev:Twinmos brikkene kommer med varierende merker chiper på, varerer vel etter hva dem får best pris på når dem kjøper deler!?!Ang. problemet ditt, har du prøvd å bare kjøre den nye brikken din? Hvis brikkene dine fungere hver for seg men ikke sammen så er dem ikke kompatible.Du har vel ikke tweaket minne innstillingene dine i bios? Det kan hende den ene brikker(den gamle) tåler å blir kjørt over spec's mens den nye ikke 'liker' det.Kan selvfølgelig være den nye brikken er ødelagt også. Har ikke prøvd med bare den nye! skal prøve det. Det med tweaket minne instillingen skjønte jeg ikke. kan du forklare det litt enklere? :smile: Lenke til kommentar
Fosco Skrevet 30. april 2002 Forfatter Del Skrevet 30. april 2002 Quote: On 2002-04-30 21:44, Baron_blod skrev:Du resetter bios med en jumper på hk. Det hjelper altså ikke og bare ta ut batteriet? Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 f.eks. cas latency på 2,5 eller kanskje den står på 2,0?? bare reset bios`en, funker det ikke da så er det nok noe gæli med ram`en..... tror jeg da...(på tide med mat :wink:) Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Quote: On 2002-04-30 21:46, Fosco skrev: Quote: On 2002-04-30 21:44, Baron_blod skrev: Du resetter bios med en jumper på hk. Det hjelper altså ikke og bare ta ut batteriet? det funker fint, men det er mere komplisert... drit i det og dra ut batteriet... begynner å gå lei... Lenke til kommentar
Fosco Skrevet 30. april 2002 Forfatter Del Skrevet 30. april 2002 Quote: On 2002-04-30 21:48, Pettern800 skrev:f.eks. cas latency på 2,5 eller kanskje den står på 2,0?? bare reset bios`en, funker det ikke da så er det nok noe gæli med ram`en..... tror jeg da...(på tide med mat :wink:) Da må jeg altså ta ut batteriet, starte maskinen uten batteri? og så sette i batteriet og satrte på nytt? da må jeg stille inn alt på nytt i bios? Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 1 slå av pc`en 2 dra ut batteriet 3 vent litt(bare for "morro" skyld 4 sett i batteriet 5 start maskin 6 vent på feil meldingen "cmos fail, defaults loaded" eller no sånt.. 7 si ifra om hva som skjer 8 petter`n er kul... :wink: Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Hvilket OS bruker du? Dette problemet kan skyldes BIOS. Jeg reseter alltid når da jeg skal sette inn ny hardware. Lenke til kommentar
FooKer Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Du trenger ikke resette bios med jumper eller med å ta ut batteri. Så lenge maskinen poster kan du bare gå inn i bios og trykke på 'F5 -load default bios setting'. (sånn ca..) Vil ha samme effekt. Du vil da bla. kjøre safe minne innstillinger. Lenke til kommentar
Fosco Skrevet 30. april 2002 Forfatter Del Skrevet 30. april 2002 Problem løst!! Minne-brikke DEFEKT.. startet opp med kun den nye brikken, da fikke jeg bare blåskjerm! Takk for råd og tips :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå