Gå til innhold

kjøpe komponenter (kondensatorer)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg må ha noen kondensatorer, men kan ikke finne de jeg skal ha på elfa.se...

kondensatorene jeg trenger er elektrolytter på:

6,3V 2200 microfarad

og

16V 1000 microfarad

er det noen norske webshoper som selger sånt til privatpersoner?

Endret av henrikw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

!!!ADVARSEL!!!

Du sier ikke noe om hvor du skal bruke kondensatorene, men fra spesifikasjonene du nevner i første post, mistenker jeg at det er til strømforskyningen på et hovedkort eller lignende.

Hvis det er tilfelle er de nevnte kondensatorene IKKE egnet. Grunnen til det er det er spesifisert for 85 grader og ikke av typen med lav ESR (impedans). Denne typen egner seg dårlig til switcha strømforskyninger, og kan fort bli for varme og eksplodere.

Hvis jeg har gjettet riktig, bør du heller se etter noen spesifisert for 105 grader og med lav ESR (impedans). Ellers er det riktig at det ikke gjør noe om det er spesifisert for høyere spenning.

Elfa har flere typer....kanskje disse er egnet:

67-180-43 - 2200uF/10V

67-181-67 - 1200uF/16V (er større enn 1000uF men dette burde ikke ha noe å si.)

Karl

Lenke til kommentar

ok, de skal brukes på et gammelt hovedkort (abit vp6 dual P3) det er en del slitne kondensatorer der.. like før de letter på lokket :) har sett det bli gjort på en del av disse kortene her

Edit: la til url :)

Endret av henrikw
Lenke til kommentar
!!!ADVARSEL!!!

Du sier ikke noe om hvor du skal bruke kondensatorene, men fra spesifikasjonene du nevner i første post, mistenker jeg at det er til strømforskyningen på et hovedkort eller lignende.

Hvis det er tilfelle er de nevnte kondensatorene IKKE egnet. Grunnen til det er det er spesifisert for 85 grader og ikke av typen med lav ESR (impedans). Denne typen egner seg dårlig til switcha strømforskyninger, og kan fort bli for varme og eksplodere.

Hvis jeg har gjettet riktig, bør du heller se etter noen spesifisert for 105 grader og med lav ESR (impedans). Ellers er det riktig at det ikke gjør noe om det er spesifisert for høyere spenning.

Elfa har flere typer....kanskje disse er egnet:

67-180-43 - 2200uF/10V

67-181-67 - 1200uF/16V (er større enn 1000uF men dette burde ikke ha noe å si.)

Karl

Vet du hva du snakker om ? Er det virkelig nødvendig med omtrent MIL spec på kondisser i PSU til pc ?

Bare lurer.. :hmm:

Lenke til kommentar

Vet hva jeg snakker om? Ja det vil jeg påstå. Prosjektet jeg holder på med om dagen er å lage en switch'a strømforsyning til forsterker i bil. Pga. dette har jeg lest veldig mye om temaet den siste tiden.

Mil. spec er det på ingen måte..

HenrikW:

Kondisene du skal bytte på hovedkortet hører til en PSU'en til CPU! Det er altså en egen PSU på ALLE hovedkort som forsyner CPU med den strøm og spenning prosessorene skal ha. Den tar 12V fra den "vanlige" strømforsyningen og gjør den om til 1,8V eller hva det nå er prosessoren din krever. Denne strømforsyningen er det jeg tidligere har kalt en switch'a strømforsying.

Switch'a strømforsyninger jobber ved veldig høye frekvenser. Typisk rundt 100.000 Hz.

Ved å se på oppgitt verdi for Impedans/ESR (impedans og ESR betyr det samme men Elfa bruker det litt om hverandre) ser man fort hva kondensatoren er ment å brukes til.

Eks:

1. 2200uF 16v art-nummer: 67-011-89 ESR (120Hz)=0,15 ohm

2. 2200uF 10v art-nummer: 67-180-43 Impedans (100.000 Hz)=0,34 ohm

Ser at ESR for kondensator nr 2 er mer en dobbelt så stor, noe som ikke er bra, men den er oppgitt ved 100.000 Hz og ikke ved 120Hz. Hvorfor er ikke kondensator nr 1 oppgitt med ESR for 100.000 Hz? Fordi den ikke er brukende ved denne frekvensen. Hvorfor? Fordi ESR er så høy ved denne frekvensen.

Hva er ESR? er det kanskje noen som lurer på. ESR står for Ekvivalent Serie Resistans. Kondensatoren er ikke bare en kondensator, men også en motstand, spesielt ved høye frekvenser, og når det går strøm igjennom den (frem og tilbake), vil den bli varm. Jo høyere ESR er jo varmere blir kondensatoren.

Etter å ha sett litt nærmere på Elfa, ville jeg bytte ut

2200uF 10v art-nummer: 67-180-43

som jeg anbefalt tidligere med

2200uF 16v art-nummer: 67-181-75

da denne har en tidendedel så stor ESR. (0,03 ohm)

Karl

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...