lobster Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Jeg har testet Red Hat for en god stund siden, husker ikke lengre så mye fra den.. Jeg navigerer "greit" via Putty på FreeBSD. Nå skal jeg formatere opp en AMD 1,4 Ghz med 512 minne, Radeon AllInWonder 32MB, 3Com nettverkskort. Jeg skal kjøre GUI basert distro for vanlig office/multimedia app. Jeg må også ha Apache, MySQL, FTP. Hvilken distro bør jeg prøve meg på? (er ganske noob på *nix) Lenke til kommentar
Sivert Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Fendora (Nye radhat) eller suse. Lenke til kommentar
Denethor Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Fendora eller gentoo. Liker gentoo ganske godt, lærerikt og vakkert :-) Mandrake er ganske lett syns eg da.. Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Turbolinux skal visst være bra. Lenke til kommentar
lobster Skrevet 14. august 2004 Forfatter Del Skrevet 14. august 2004 (endret) Er suse bare å glemme? (Trodde det var det som var HOT) Endret 14. august 2004 av lobster Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Gentoo bør du teste visst du vil gå inn for å kjøre linux som desktop. Debian er vel mer passende for server hvis det er det du skal ha. Men det er jo nesten evig mange tråder om distro valg her. Så det er ikke vanskligere enn å bare søke. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Prøv alle sammen! Prøv til du finner en du liker! Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Slackware er ganske så enkelt å sette opp. selv kjører jeg Slackware 10.0, den er veldig fin å holde med. har vel brukt den i nær en måned nå, og har ikke bytta ut den iallefall. Lenke til kommentar
Denethor Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 (er ganske noob på *nix) Om du er noob på *nix bør du kanskje prøve Gentoo, den er forholdsvis enkel(til tider veldig enkel).. Lærerik også :-) Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Gentoo er vel litt hardcore vel? Lenke til kommentar
Denethor Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Hmm. Ein kamerat som anbefalte det på det meste til meg.. Men så er han ein liten linux gründer også.. Men syns ikkje gentoo er så venskeligt.. Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 det er bare installeringa til gentoo som er "vanskelig" Men klarer du å lese, så går det bra Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 SuSE! Utrolig enkel å installere og sette opp. Hvis du vil begynne litt mer avansert, velg Slackware. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Denne er verdt å teste. PCLinuxOS. PCLinuxOS is one of the worlds up and coming providers of a Linux Desktop Solution. With a small but dedicated development team, PClinuxOS delivers Desktop Ready Software that harnesses the power of the Open Source Community. PCLinuxOS Preview 7 is an English only Knoppix style live cd initially based on Mandrake Linux that runs entirely from a bootable CD without installing anything on your computer. Data on the CD is uncompressed on the fly allowing up to 2 GB of programs on one CD including a complete Xserver, KDE Desktop, Open Office, Nvidia 3D graphic drivers and Java all preconfigured and ready to use. In addition to the livecd, you can also install PCLinuxOS to your hard drive with our easy to use livecd-installer provided you like it and it runs well on your computer. Additional applications can be added or removed from your hard drive using our friendly apt-get frontend via The Synaptic Software Manager. PCLinuxOS is currently under heavy development and should be considered beta software. PCLinuxOS should work on most modern hardware and comes with advanced hardware detection. Recommended memory to use PCLinuxOS is 256mb or more and 5-6 gigs of free hard drive space for hard drive installations. Mvh Meg. Lenke til kommentar
Godrick Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Gentoo bør du teste visst du vil gå inn for å kjøre linux som desktop.Debian er vel mer passende for server hvis det er det du skal ha. Men det er jo nesten evig mange tråder om distro valg her. Så det er ikke vanskligere enn å bare søke. jeg bruker gentoo til server. Lenke til kommentar
lobster Skrevet 15. august 2004 Forfatter Del Skrevet 15. august 2004 Jeg takker så mye for mange varierte svar her. Trodde det ikke var så mange distroer å veldge mellom. Jeg lastet ned iso'n for suse nå og tester ut denne først. Fungerer det greit holder jeg meg til den... Her er kanskje et teit spørsmål men: Hvis alle distroene kjører KDE/Gnome, hva er da forskjellen på de forskjellige distroene? Filsystem? Hastighet? Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 (endret) Den første forskjellen du støter på er gjerne innstallasjonsprogrammet, om installasjonsprogrammet finner hardwaren din automatisk eller om du må fikse det selv osv. Ellers går det mye på konfigurering og innstallasjon av programmer. Nyeste "stable" kjerne er vel 2.6.8.1, men distroene kan typisk bruke alt fra 2.4.20 og oppover. Endret 15. august 2004 av fjotten Lenke til kommentar
lobster Skrevet 15. august 2004 Forfatter Del Skrevet 15. august 2004 Den første forskjellen du støter på er gjerne innstallasjonsprogrammet, om installasjonsprogrammet finner hardwaren din automatisk eller om du må fikse det selv osv. Ellers går det mye på konfigurering og innstallasjon av programmer. Nyeste "stable" kjerne er vel 2.6.8.1, men distroene kan typisk bruke alt fra 2.4.20 og oppover. Så alle distroer bruker samme kjerne/kernel ? (bortsett fra Freebsd?) Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 en linux distro bruker linux. *bsd har ikke noe med linux å gjøre Lenke til kommentar
ratix Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 hvorfor ikke TENKE litt og lese den store FAQ tråden som er sticky her i forumet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå