Gå til innhold

Piping i skjerm

BenjO

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en skjerm her, aner ikke hvilket merke, men den tar alle de vanlige standardene. Når jeg kommer inn i Windows får jeg en forferdelig piping, det kommer og går litt.. forsvinner for en liten stund når jeg rister litt på skjermen...

Noen som vet hva det er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være linjetrafoen (den som transformerer spenningen til høyspent ca 22kV) som piper. Denne oppererer på høy frekvens og hvis limet som holder viklingene løsner så får man ofte en høyfrekvens pipelyd som gjerne variere med lysstyrken på skjermen. Det samme skjer også med eldre TVer.

Lenke til kommentar
Det kan være linjetrafoen (den som transformerer spenningen til høyspent ca 22kV) som piper. Denne oppererer på høy frekvens og hvis limet som holder viklingene løsner så får man ofte en høyfrekvens pipelyd som gjerne variere med lysstyrken på skjermen. Det samme skjer også med eldre TVer.

Er det mulig å fikse dette? Har en gammel TV som piper, så den er ubrukelig. Hadde vert moro å fiksa den :hmm:

Lenke til kommentar

Er det en noname skjerm du har ?

Kjøpte en noname skjerm hos elkjøp for ca 1.5 år siden , og i vår begynte den å pipe.

I og med at den bare kostet 1200,- så regnet jeg med at jeg fikk det jeg hadde betalt for.

Har begynt å pipe min og , men jeg kan av og til få vekk pipingen ved å senke Htz`en fra 75--> 72 eller 70.

Lenke til kommentar

Henger meg på her jeg, håper det er ok. Har nettopp fått en Panasonic P110, en veldig god skjerm, men den har en lav summelyd når den står påslått. Så vidt jeg kan se endrer lyden seg ikke med lyset i bildet, høres nesten ut som lyden av et stillegående kjøleskap. Litt pussig sammenligning kanskje, men kjøleskapet mitt lager samme lyd - bare nesten ikke hørbart. En svak, litt mørk, raskt pulserende lyd altså.

Slår meg at det godt kan være en 50Hz lyd... :hmm:

Noen som har noen ideer? Kan det ha noe for seg å grave frem en driver kanskje? Har hørt at neon skjermer kan lage lyd om oppløsningen er for høy, men etter spec skal skjermen tåle 1600px i 92Hz, og jeg kjører bare 75Hz nå.

Lenke til kommentar

Jeg har også en tv som piper :mad: Det er en litt eldre tandberg tv. Da jeg skrur den på starter pipingen med en gang, og jeg må ofte skru den av 4-5 ganger og la den stå avskrudd noen sek. mellom hver gang før pipingen gir seg.

Før kom og gikk bildet på den hele tiden forde det var vakkel i den. Jeg fikset dette og det er etter dette pipingen er kommet :hmm:

Har hørt no jeg også om at man må ha på no slags lim eller lakk på trafoen, men tør ikke begynne og tukle med dette siden det er snakk om så høye spenninger (25 KV).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...