Gå til innhold

Epox 8KDA3J - lav CPU volt bios problem?

Skee

Anbefalte innlegg

Hei, har fått meg et kinkig problem som jeg sliter litt med.

For et par dager siden tok en av diskene mine kvelden. Som en sjekk koblet jeg ut alle andre disker utenom system disken, og skulle kjøre noen tester.

Da begynner blåskjermer ut av en annen verden, både med safemode og vanlig. Forskjellige feilemdilnger hver gang, IRQL_not _equal etc. og page_fault_in nonpaged_area m.m.

Når jeg sjekker systemdiagnose + bios, viser det seg at CPU volt er 1.35V kontra 1.55V som det innstilt på. Mistenker PSU for å ha tatt kvelden og kobler ut alt unødvendig som trekker strøm (vifter, DVD m.m.) , men finner på flere boards at det er et kjent problem, sannsynligvis biosrelatert.

Prøver flere forskjellige voltsettings i bios

setting: 1.55 - faktisk 1.35V

Setting: 1.65 - faktisk 1.40V

Setting: 1.70 - faktisk 1.48V

ingen viser som antatt men med setting 1.700V får jeg ihvertfall windows igang stabilt.

Slår deretter av maskina (og bryter bak på PSU), kobler opp alt av vifter, harddisker, dvd-drev. Slår på pc'en, vips er det CPUvolt på 1.72V, som det skal være?

Hva skjer, er det biosen min, eller er det strømforsyninga mi som ikke leverer nok strøm uten at det er stor belastning (høres rart ut, men)?

Systemspec:

A64 2800 (socket 754)

Epox 8KDA3J

X800Pro

Soundblaster Live

1gig Twinmos

Chieftec 360W (som kom med kabinettet)

Har siste drivere og bios.

Noen andre som har samme erfaringen?

Skee

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veeel, med en power Kalkulatoren så endte jeg opp på 353Watt, burde være god klaring opp til 360W som PSU'en min leverer? :whistle:

Neida, skjønner at den er i minste laget, men se disse linkene hvor de krangler med en Epox tech om det er bios eller PSU som er skyld i at Vcore er så lav:

http://www.aoaforums.com/forum/archive/ind...hp/t-25738.html

http://forums.pcper.com/showthread.php?t=338176

Det som er klart er at etter restarten min med alt koblet inn så ligger spenningen høy og stabil. Skal prøve og tveake litt mere og se om den detter helt til bunns igjen. Forhåpentligvis får jeg lånt meg en større PSU på mandagen, så får jeg sjekka litt med den

Faen dette er irriterende.

Skee

Lenke til kommentar

Prøv dette: Slå av pcen og ta ut strømkontakten. Ta ut biosbatteriet, og la det være ute en stund, gjerne over natta. Putt inn batteriet igjen og start opp. Ta en kikk på spenningene dine nå.

Er visstnok en bug med disse kortene som gjør at de plutselig kan undervolte cpu-spenningen betraktelig. Har aldri opplevd dette selv enda på mitt 8KDA3+, dog.

Lenke til kommentar

Noe man skal være obs på, er ikke bare Watt på PSU, men 12V-strøm, hvor mange Ampere 12Voltern på PSU gir. Denne skal gi strøm til cpu, hovedkort, disker, CD/DVD-ROMer, skjermkort og vifter. Hvis man har mange disker og lignende, og lite Ampere på 12V, kan det bli ustabilt.

Trådstarter, vi har nok samme PSU, som gir 17A på 12V. På MSI sitt forum for AMD64-hovedkort er det anbefalt med minimum 18A på 12V, ellers kan det bli ustabilt, noe jeg har opplevd en stund.

Er ikke sikkert dette løser noen av dine problemer men.

Lenke til kommentar
Skal ha det i bakhodet neste gang det skjer, oppfører seg bra for tiden så vi får se. Får håpe det er en bios-bug, og ikke hardware relatert. Kankje det fikses neste bios?

Skee

Jepp, dette er definitivt et biosproblem. Er nok enda et av de klassiske "cold boot" problemene, der hovedkortet tuller under kald oppstart. Hvilken biosversjon bruker du? Jeg har 05/05 på mitt, og har enda ikke oppleved dette, jeg har derfor ikke flashet til nyeste versjon enda :p

Lenke til kommentar

Jeg ville bare si at i tillegg til det trøbbelet som jeg har beskrevet ovenfor, så har jeg i tillegg funnet ut at etter å ha kjørt med Vcore på 1.7V en stund, så har opsjonen på Vcore 1.75 og 1.8V plutselig dukket opp. Leste at enkelte opplevde at denne dukket opp og forsvant etter eget forgodtbefinnende.

Jeg bruker biosen som er datert 07/09/2004

Skee

PS: ser også at en eller annen mod har funnet ut at denne posten er feilpostet. ??.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor denne skal være feilpostet. Vanligvis blander jeg meg ikke inn i andre moderatorers avgjørelser, men da det ikke blir sagt hvorfor posten har blitt flyttet, og den heller ikke er stengt, noe den skal under feilposter, velger jeg å flytte den dit den opprinnelig lå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...