Gå til innhold

SATA, har den ikke DMA?

Anbefalte innlegg

Har ikke SATA hardisker mulighet for DMA -støtte?? :hmm:

Jeg har hørt at du kan øke hastigheten på hardisken med og huke av for DMA-støtte.

Jeg har en WD Raptor 36Gb som OS disk.

Sjekker i Systemegenskaper/Maskinvare/Enhetsbehandling under IDE ATA/ATAPI-kontroller.

På egenskaper for primary IDE Channel har jeg ikke undersiden som har mulighet for og krysse av for DMA, slik det var på min gamle ATA-133 disk.

Har også sett på egenskapene for de andre IDE kontrollere og SCSI og RAID - kontrollere.

Er dette korekt, eller mangler jeg noe??? :roll:

edit: bedre forklaring

Endret av bluesman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standard IDE er en gammel standard som er utviklet og bygd på med nye modus etterhvert. Derfor er det nødvendig å kunne velge hvilken modus man ønsker, i tilfelle kompatibilitets problemer.

SATA derimot er i første generasjon og har bare en modus.

Lenke til kommentar

Ja nå fant jeg kontroller for DMA - støtte.

Siden jeg har SATA ligger den ikke under Systemegenskaper/Maskinvare/Enhetsbehandling/ IDE ATA/ATAPI-kontroller, men under Systemegenskaper/Maskinvare/Enhetsbehandling/ Systemenheter/ Kontroller for direkte minnetilgang(DMA).

Denne er aktiv og det er ingen konflikter, da her vel jeg DMA på hardisken min??

Lenke til kommentar

DMA står for Direct Memory Access og er laget for at komponenter i PC'en skal slippe å gå innom prosessoren for å få skrive/lese til RAM.

Alle nyere komponenter har DMA. Men den kan skrues av/stilles ned for å være kompatibel med gamle komponenter.

Så slapp av, alt virker som det skal! :D

Lenke til kommentar

Du vil ikke finne det hvis du ikke har samme hovdkort. Dette er en del av driveren, og drivere er forskjellig når hardware er forskjellig. Antar du finner dette på Device Manager?

Jeg antar at NVidia har valgt å legge inn PIO mode er for å være tilbakekompatibel. (og det er jo ingen dårlig egenskap). SATA kontroller kan jo også brukes med PATA disker og et adapter.

Lenke til kommentar

SATA bruker DMA ja. Jeg ville ikke forventet noen mulighet for å kunne slå av DMA på SATA hverken i bios eller drivere. Jeg ville i hvertfall ikke forventet at den står automatisk som "av". Så du kan slå deg til ro med at DMA er på og disken yter som den skal.

Det med å slå av og på DMA er noe som henger igjen fra slutten av 90-tallet. Jeg husker jeg slo på DMA på en PentiumIII 600MHz den gangen den var toppmodell og oppstarttiden av Win98SE ble redusert fra 5-6 minutter til i underkant av 1 minutt.

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke egenskaper til SATA noen steder.

Jeg har en WD Raptor 36Gb SATA disk som virker meget dårlig.

Her er mine egenskaper for Primary IDE Channel

Egenskaper.jpg

Er det noen andre steder jeg kan ha drivere til SATA.

Her er min Enhetsbehandling

Enhetsbehandling.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...