Gå til innhold

Pentium4 eller Athlon64?

ken36

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg skal oppgradere min pc, og har idag en XP2100+512mb ram pc 2700 333mhz. og et Msi Kt3 ultra hovedkort.

Jeg skal da bytte hovedkort-prosessor+ram

Jeg vil ha en rask og stabil pc, som skal mest brukes til spilling.

Mitt spørsmål er om jeg bør velge P4 plattform eller Athlon64?? Jeg lurer også på vilke av disse mulighetene som gir den raskeste maskinen, eller er det et fett??

Har tenkt P4 3.2ghz eller Athlon64 3200+ tips...

Takker for alle svar :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Athlon64 3200+ er glimrende til spill..bedre til dette formålet enn den tilsvarene P4'ern, det tror jeg ikke noen kan betvile. Ett korrekt oppsett med begge CPU'ene blir stabilt.

dette er forøvrig diskutert/spurt om i X antall andre tråder...Søk knappen helt til venstre på skjermen (den er ganske liten da..) er meget hendig, så får du enda kjappere svar :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

at AMD64 CPU'er har den berømmelige NX bit funksjonaliteten vil jeg ikke si er et særlig stort argument for å kjøpe AMD.. joda det er en fordel, men jeg liker ikke måten det blir markedsført på. som "innebygd antivirus"...lurer folk til å tro de ikke trenger antivirus software utenom, noe de så absolutt trenger... Hvis hyping av NX bit gir meg mer virus mail i innboxen enn nå...grr...

(okei. bare litt bitching om dette fra min side, kjøp AMD av alle de andre bedre grunnene, bedre ytelse i spill, 64bit, Cool'n Quiet)

Lenke til kommentar
at AMD64 CPU'er har den berømmelige NX bit funksjonaliteten vil jeg ikke si er et særlig stort argument for å kjøpe AMD.. joda det er en fordel, men jeg liker ikke måten det blir markedsført på. som "innebygd antivirus"...lurer folk til å tro de ikke trenger antivirus software utenom, noe de så absolutt trenger... Hvis hyping av NX bit gir meg mer virus mail i innboxen enn nå...grr...

Tenker også på hardware firewall som nforce3-250GB har. Med NX støtte og hardware-firewall har man en rimelig sikkere pc enn uten disse funksjonene.. Trenger knapt antivirusprogram.

Lenke til kommentar

her er det klart A64 som er best. Ikke snakk om noe annet. Jeg gikk fra 17944 i til 23086 i 2001 (Fra p4c 2.8 til a64 3400+)

Vist ikke det er bra, så vet ikke jeg :p

Lenke til kommentar
Trenger knapt antivirusprogram.

Sånne kommentarer understreker jo bare poenget til MrLee. Man har ikke noe mindre behov for antivirusprogrammer selv om OS og CPU støtter NX.

Edit: Til spilling vill nok en A64 3200+ være bedre enn en P4 3.2.

Endret av mar
Lenke til kommentar
Tenker også på hardware firewall som nforce3-250GB har. Med NX støtte og hardware-firewall har man en rimelig sikkere pc enn uten disse funksjonene.. Trenger knapt antivirusprogram.

w00t? NX beskytter i hovedsak mot noen typer ormer (men nå som NX er her kan du regne med at folk begynner å skrive ormer som kjører, på trass av NX) og firewall beskytter mot... i praksis nær sagt ingenting. Skal man ha internett bør man absolutt har antivirus program, slik holdning gjør en NX-maskin farligere enn en maskin uten.

Til tårdstarter, A64 er det kjappeste (neppe med så stor margin at du vil merke det, men likevel) bare husk at du må velge kvalitetsram og helst et nforce hovedkort, ellers er oddsen for trøbbel... for stor (spesielt om du er litt fersk ;) ). Velger du en P4 så er igrunn reglen at du kan ta det billigste minnet penger kan kjøpe - funker uansett.

Lenke til kommentar
w00t? NX beskytter i hovedsak mot noen typer ormer (men nå som NX er her kan du regne med at folk begynner å skrive ormer som kjører, på trass av NX) og firewall beskytter mot... i praksis nær sagt ingenting. Skal man ha internett bør man absolutt har antivirus program, slik holdning gjør en NX-maskin farligere enn en maskin uten.

Klart man må ha antivirus selv om man har NX, noen som sier noe annet?.... Har man firewall så begrenser man virusangrepene nesten 100% når man er på nett. Jeg har enda ikke fått noen virus når jeg har brukt norton firewall og har ikke en gang giddet å lagt inn antivirus etter at jeg har funnet ut at firewall gjør jobben like bra.

Husk at "Buffer overflow"-angrep utgjør over 50 % av alle sikkerhetsoppdateringene fra både Microsoft og Linux, så NX støtte kan da ikke være så dumt!

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...