Gå til innhold

biosproblemer med abit kx7-333

ways

Anbefalte innlegg

pcen kan boote vanlig uten problemer, men jeg kommer ikke inn i biosen. får ikke endret på noe. skjermen blir bare blå med en strek på.

flash'et biosen til siste oppdatering og trakk ut kontakt og batteri, resat CMOS uten at noe hjalp. er litt dumt, ettersom cpuen nå kjører på 1,26 GHz istedenfor 1,66. jaja, varer vel lengre om jeg ikke får fikset det :roll:

noen gode forslag før jeg sender mail til abit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du nå ikke får til å flashe BIOS på nytt, kan du prøve å flashe den "on the fly" med en annen maskin. Det kan høres ut som om BIOS'en din kan trenge en ny flashing.

Du kan ganske sikkert Google deg frem til en "how to" på hvordan du flasher med en annen maskin, her er kun stikkord:

-Sjekk først om den andre maskinen har samme sokkel for BIOS chippen som din, tror det fins to varianter.

-start den andre maskinen, gå inn i Bios, og bytt Bios chip til den du trenger å flashe (veldig forsiktig, du ønsker ingen kortslutning nå).

-nå kan du flashe Bios på nytt med en diskett, slå av den andre maskinen, og bytte tilbake bios chippene der de hører hjemme.

Lykke til, og huske stødige hender når du bytter chip

Lenke til kommentar
PS! Det er mulig du bør bruke en boot diskett før du bytter bios chip, men du har vel allerede hvert igjennom en flashing, så du vet på hvilket tidspunkt du skal flashe, og dermed må bytte ut chippen.

takk takk, men flashingen er ikke problemet. får flashet den, men det hjelper ikke. akkurat samme problemet etter som før jeg hadde flashet den i det hele tatt..

Lenke til kommentar

Fra innlegget ditt får jeg inntrykk av at problemet oppstod før første gang du flashet, isåfall er det lite trolig at feilen ligger i Bios versjon. Da blir det fort et hardware problem, skjermkortet funker bra etter booting, så da er det fort HK som er problemet. Høres ut som om det ligger an til reklamasjon på HK, kortet er jo bra det, så jeg synes det er verdt prakket.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Fra innlegget ditt får jeg inntrykk av at problemet oppstod før første gang du flashet, isåfall er det lite trolig at feilen ligger i Bios versjon. Da blir det fort et hardware problem, skjermkortet funker bra etter booting, så da er det fort HK som er problemet. Høres ut som om det ligger an til reklamasjon på HK, kortet er jo bra det, så jeg synes det er verdt prakket.

kanskje dårlig forklart, men det skjedde helt av seg selv. jeg flashet biosen for å prøve å fixe det. hadde aldri rørt den før. flashprogrammet klarte å skrive til heeele biosen uten problem, så det er tydeligvis ikke softwaren (som kan oppdateres) som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...