Gå til innhold

Nytt HK & cpu

Maievh

Anbefalte innlegg

Skal ha denne cpuen: Intel Pentium 4 3.0E GHz

Jaja da står det mellom disse 2 HK fra abit og asus:

Abit IC7-MAX3

Asus P4C800 Deluxe

noen +/- som gjør at eg bør velge det ene før det andre ?

Endret av HeliX_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hvor travelt du har det. Virker som om vi er inne i et generasjonskifte(Intel har PCI express og DDR2 selv om disse ikke gir noen ytelses forbedring ennå, snarere tvert imot), det har ikke AMD. På den annen side har Intel kommet med 64bit, men de ønsker å tømme lagrene før oss byggere får kjøpe dem, alt tyder på at prisen vil være den samme (cirka) som for 32 bit. AMD har god historie å vise til med Socket A som har vært den mest seiglivede noensinne, og har tillatt diverse oppgraderinger uten bytte av hele suppa, det er grunn til å tro at 939 sokkelen vil gå i samme fotspor. AMD leverer nå prosessorer til laptop produsert på 0.09 micron, og vil antagelig snart også gjøre dette for desktop. Nå må jeg prøve å runde av... Fortsatt er 939 prosessorer litt dyre, dette vil sannsynligvis endre seg meget snart (par måneder skulle holde tror jeg), da ville jeg gått for det. Hvilket HK spiller liten rolle siden prosessorene har integrert minnekontroller, men få med integrerte ting som du ønsker (koster så mye mer å kjøpe som tilleggskort).

Hvorfor AMD?: Pris/ytelse (denne er udiskutabel med A64), 64 bit (kommer til å bli standar ganske snart, og vil da gi ytterligere ytelsesforbedring), ideologi (AMD er det eneste som forhindrer Intel i å flå oss, og presser Intel på pris og ytelse). Sokkel 939 skal etter ryktene kunne få dualkjerne prosessor neste vår (du trenger antagelig ikke bytte HK for å stappe in dualkjerne prosessor!).

Lenke til kommentar
Med tanke på seinere oppgraderinger hvilken socket burde eg satset på nå ?

LGA 775 eller Socket 939

Alltid vanskelig å spå om framtiden, men jeg tror socket 939 er adskillig mer framtidsrettet.

Hvorfor er det så puslete utvalg med 939 kort da? Asus ser for eksempel ikke ut til å ha noe skikkelig utstyrt E-DELUXE kort for 939.

Lenke til kommentar

Fordi socketen er fortsatt ganske ny, og produsentene vil selge ut 754 delene først. Det er ikke dyrere å produsere 939 socketen, men AMD tilbyr ingen budsjett CPU'er til den ennå. Først når den får litt rimeligere CPU'er vil alle komme på banen. Bare følg med, så skal du se nye 939 HK i tur og orden.

Lenke til kommentar
Fordi socketen er fortsatt ganske ny, og produsentene vil selge ut 754 delene først. Det er ikke dyrere å produsere 939 socketen, men AMD tilbyr ingen budsjett CPU'er til den ennå. Først når den får litt rimeligere CPU'er vil alle komme på banen. Bare følg med, så skal du se nye 939 HK i tur og orden.

Den er jo ikke nyere enn LGA 775, men jeg er enig i forhold til at det ikke finnes noen "volum" CPU'er (til rundt 2.000,-) på 939 enda. Når kommer de?

Lenke til kommentar

Abit IC7-MAX3

Asus P4C800 Deluxe

Rett meg hvis jeg tar feil, men Max 3 har vel OTES? Samt vifte på NB?

Dermed vil jeg anbefale Asus pga at det har passiv kjøler på NB. Abit`s OTES-system vil også produsere noe støy, men jeg anser NB-vifta for å være et større problem på sikt. Har hatt inne 6 MSI og Abit-kort i løpet av sommeren hvor det har skjedd et eller annet med vifta slik at det oppstod økt støynivå.

Lenke til kommentar

Den er jo ikke nyere enn LGA 775, men jeg er enig i forhold til at det ikke finnes noen "volum" CPU'er (til rundt 2.000,-) på 939 enda. Når kommer de?

Umulig å si, men det forundrer meg hvis det tar noe mer enn et par måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...