Gå til innhold

Ny PSU hvor mye watt?

Anbefalte innlegg

Hei hei

Jeg trenger altså en ny PSU siden lynet stakk av med min forrige. Det var en antec så er litt sur...

Jeg har sett litt på mist, og synes de virker ganske så bra, men jeg lurer litt på hvor mye watt jeg trenger.

Hardware:

abit kv8-max3

Radeon 9800 pro

amd 64-bit 3200+

1 harddisk western 200gb

soundblaster 5.1 live (skal bytte)

floppy

cd rom

viftestyring

holder 360, eller ville det vært lurt å satse på 430 eller kanskje til og med 480??

klokker ingenting for øyeblikket, men det kan jo være jeg skal det så jeg bør ha nok strøm til det

Andre PSU-er jeg har tenkt på er fortron og kanskje til og med en lignende antec av samme typen jeg hadde før. Den var forresten 380w og det holdt(ikke klokket)

Så spørsmålet er hvor mye watt jeg bør ha og hvilket merke dere anbefaler. Gi gjerne link.

Ps: bruker en gammal q-tech så trenger svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nok anbefalt 400W minimum av et skikkelig merke .

Har sett flere manualer for nyere hovedkort nå i siste hvor det anbefales 350W MINIMUM . Da er det ikke tatt hensyn til hvor

sultent grafikk kort man har engang og eventuelle andre add-ons.

Å kjøpe nytt for deretter å velge 350-360W syns jeg blir for dumt.

En annen ting er at spenninger er mere stabile på moderat belastede psu'er enn de man ligger på grensen på .

Inntil 70% belastning av hva som oppgis som max continious gir best effektivitet og stabilitet , samt at powerets temperatur styring sikkert kjører vifter på lavere rotasjoner grunnet lavere varmeutvikling.

Sier du ser på Mist . 430Watts utgaven vil holde lenge for deg , og vil gi rom til overklokking også .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takker syar. Leste et par innlegg før jeg lagde dette topicet og leste et av dine. Der skrev du det med 70%, meget klokt.

Jeg var bare ikke helt sikker på hvor mange watt jeg burde ha, men har nå fått det bekerftet at 430 kan være ganske smart. Takker også monstar for svar, men om jeg nå skal oppgradere (noe jeg ikke nevnte i første post), så hadde det vært greit å ha en PSU som holdt lenge nok

Edit: mye/mange :)

Endret av zaxowen
Lenke til kommentar

Svar på dette :

Hvorfor alle ha den feteste cpuen , det feteste skjermkortet ,

de raskeste harddiskene , det feteste hoved kortet , minne med

cas 2-2-2-5 til 3000 spenn i stedet for cas 2.5-3-3-7 til 1600,-.

Så skal man ha en PSU , ja den må være billig , og 350W holder sikkert , og den må koste maks 500 kroner.

Det rimer ikke .

PowerSupply hvis det ikke er kvalitet og har reserver gir deg bare mere

problemer iform av ustabilitet/restarter osv, samt at hvis det "poffer" kan man risikere ødelagt hovedkort og jeg vet ikke hva.

....

Invester litt ekstra i PSU det er en god forsikring .

Hva den gjør i maskinen kan sammenliknes med hva hjertepumpa gjør i menneskekroppen .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Svar på dette :

Hvorfor alle ha den feteste cpuen , det feteste skjermkortet ,

de raskeste harddiskene , det feteste hoved kortet , minne med

cas 2-2-2-5 til 3000 spenn i stedet for cas 2.5-3-3-7 til 1600,-.

Så skal man ha en PSU , ja den må være billig , og 350W holder sikkert , og den må koste maks 500 kroner.

Det rimer ikke .

PowerSupply hvis det ikke er kvalitet og har reserver gir deg bare mere

problemer iform av ustabilitet/restarter osv, samt at hvis det "poffer" kan man risikere ødelagt hovedkort og jeg vet ikke hva.

....

Invester litt ekstra i PSU det er en god forsikring .

Hva den gjør i maskinen kan sammenliknes med hva hjertepumpa gjør i menneskekroppen .

Word word word...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...