Gå til innhold

Program for enkel sortering, lagring av bildene..

Anbefalte innlegg

Heisann jeg er ute etter ett program som tar seg enkelt av bildene, f.eks når jeg lagrer bildene så har de navnet 0001jpeg feks og det hadde vert greit om jeg hadde kunnet skiftet navne på bildene på enkel måte med det programet..

også tenkte jeg man kunne skulle holde grei ordn på bildan....

Finnes det noe sånt som jeg er ute etter?

Mvh ITW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Imatch til å holde orden på bildene mine. En del av min arbeidsflyt innebærer å batchrename alle filene. Jeg instruerer Imatch til å bygge opp nytt filnavn på denne måten:

YYYYMMMDD-HHMMSS-#### hvor:

YYYY = år

MM = måned

DD = dato

HH = time

MM = minutt

SS = sekund

#### = sekvensielt løpenummer.

Det fine med dette er at enkelte fotolab'er printer dette navnet inn på baksiden av bildet. En annen fordel er at hvis man er flere på samme ferie/fest/begivenhet som fotograferer, så er det bare å få bildene fra de andre, ømdøpe dem og vips: de føyer seg fint inn i kronologisk rekkefølge tidsmessig. Dette forutsetter dog at de har stilt klokken riktig på kameraet sitt(har vært ute for feil innstillinger hos venner).

En kan bygge opp filnavnene på all tilgjengelig informasjon om bildene: EXIF, IPTC, kategorinavn o.s.v

Man kan gjøre MYE annet med Imatch, men en viktig fordel med denne er at den(etter sigende) lett håndterer MANGE bilder uten at det går noe(særlig) utover ytelsen.

Sjekk www.photools.com

Koster 50$

Endret av Ravis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...