Gå til innhold

Når kommer Morrowind på xbox?


starfish

Anbefalte innlegg

Jeg har nå prøvd PC utgaven av Morrowind (har vel spilt rundt 15-20 timer) de siste dagene, og vil komme med en klar anbefaling til dere som eier en Xbox: Dropp PC versjonen, og kjøp heller dette spillet til Xbox!

 

Hvordan kan jeg mene noe slikt, en heftig PC er da vel mye bedre enn en Xbox? Vel, jeg har rimelig grei PC (en 1.4GHz AMD T-bird, 512mb RAM og et ASUS GF3 kort) med alle drivere oppdatert og relativt 'rene' installasjoner av WinXP/Win98SE. Faktum er at ytelsen stinker på maskina mi. Jeg får ikke bedre enn rundt 10-15fps i byene (Balmora) enda jeg har kuttet ned de på de fleste opsjoner og kjører i 1024x768. Det hakker og lagger i alle områder utendørs. Jeg tør ikke engang tenke på hvordan dette spillet vil kjøre på en PC med dårligere specs enn min. I tillegg er spillet mildt sagt ustabilt. Du kan regne med at spillet kræsjer til desktop 1-2 ganger i timen (noen ganger oftere enn det) grunnet minnelekasjer og liknende. Dette vil sannsynligvis bedre seg med kommende patcher, men spør deg selv om det virkelig er verdt alt bryet når man kan velge en mye enklere løsning.

 

Fordelen med Xbox utgaven, er at spillet er låst til 30/60hz så hakking og lag bør derfor ikke forekomme i betydelig grad. Dessuten har spill andre krav til stabilitet på en lukket plattform som Xbox. Et eneste kræsj vil være katastrofalt, og spillet vil neppe slippe gjennom Microsofts strenge "Quality Assurance" før alle kræsj er ute av verden. Forskjellen i grafikk i forhold til PC utgaven med alle opsjoner på fullt, er minimal (litt færre polygoner brukt i enkelte områder og noe lavere oppløsning på teksturene).

 

Faktisk så ser jeg kun en eneste grunn til å kjøpe dette spillet på PC fremfor på Xbox, og det er editoren/mod mulighetene. Vær ærlig nå, hvor mange her kommer til å lage sine egne mods i den nærmeste fremtid? Om du så vil, vær forberedt på mange timer med å rive deg i håret, for editoren er faktisk ennå mer ustabil enn spillet!

 

[Edit]: En liten kommentar til dere som absolutt føler det er viktig å poengtere at Xbox er det samme som en PC; Det hjelper fint lite at arkitekturen bak Xbox LIKNER en PC, når et Xbox spill ikke kan kjøres på PC og vice versa! Skal man følge fanboy "logikk" ville dette også være gyldige argumenter: "Ikke kjøp PS2, den er bare en oppskrytt brødrister!" eller "Hvorfor skal jeg kjøpe Gamecube når jeg har vaffeljern på kjøkkenet?" Patetisk...

 

[ Denne Melding var redigert av: Mr_Snuffles på 2002-05-15 14:09 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at Xbox har en arkitektur som den klassiske PC'en betyr at det er enklere å porte spill til den fra PC og omvendt. Det betyr også noen ulemper og fordeler hva fleksibilitet og flaskehalser angår.

 

Det er vel ikke først og fremst for å lage mods at editoren er kjekk, det er pågrunn av at man kan laste dem ned. Jeg er enig i at det er mye kulere å sitte i sofaen og spille spill. Og stabilitet betyr mye.

 

Mr Snuffles; Må du ha så høy oppløsning, hvis det hakker?

Lenke til kommentar

Det er dessuten noen som snakket om en patch som kuttet ut mye unødvendig lesing fra CD`n. Denne skulle vist hjelpe...

 

Ellers har jo mange spilt på langt lavere systemer enn ditt, og alikevel fått ok fps...

 

Jeg kommer her utelukkende med annenhånds opplysninger, men jeg syntes innlegget ditt var så udelt negativt at jeg følte at jeg måtte svare...

 

Skal svare sterkere når jeg får det i posten!

Lenke til kommentar

Roamer: Jeg er enig i at arkitekturen til Xbox, med sin x86-prosessor, NV2A gfx chip og felles utspring i DirectX vil gjøre det adskillig enklere å porte spill mellom PC og Xbox. Jeg ser derimot ikke noen ulemper med dette i det hele tatt. PS2 og Gamecube har også sin del av "ports" (Max Payne, THPS3, Spiderman, EA Sports spill osv), at denne overgangen er enklere på Xbox ser jeg på som udelt positivt.

 

En PC aldri vil aldri kunne erstatte en Xbox (og motsatt selvsagt) av den enkle grunn at det alltid vil finnes en betydelig mengde spill som aldri vil se dagens lys på PC. Jeg nevner i fleng: DOA3, Rallisport Challenge, JSRF, GunValkyrie, Amped, Project Gotham osv. Alle spill fra kjente utviklere som Sega, Konami, Capcom og Namco har høyere prioritet på konsoller.

 

Jeg vil gjerne at du underbygger dine argumenter og påpeker eksakt hvor det oppstår flaskehalser på Xbox bare fordi den har PC arkitektur. Faktisk så er det slik at i de tilfellene hvor spill er lansert på alle tre plattformene, så er Xbox utgaven alltid den som har minst hakking og klarest grafikk. Eksempel: IGN sin multiplattform test av Spiderman. Kanskje det heller er slik at de andre konsollene kunne dra nytte av PC arkitektur?

 

Tilbake til Morrowind:

Jeg har prøvd å sette oppløsningen ned til 640x480 uten å merke noen forbedringer i ytelsen, noe som får meg til å mistenke at problemet ligger i grafikk motoren, og ikke at Geforce 3 kortet mitt tynes fullt ut...

 

Jellyfisk:

Det var ikke min intensjon å virke udelt negativ til Morrowind, for spillet er faktisk fantastisk bra (ellers hadde jeg ikke brukt så mange timer på det)! Ville bare påpeke at man kan spare seg for en haug med irritasjoner hvis man velger en utgave fremfor en annen. Dessuten har jeg ikke Xbox så jeg er nødt til å vente på patch til PC utgaven før jeg får en "glatt" spilloplevelse :-/

 

[edit]: Jeg kjører forresten en eksekverbar fil uten SafeDisk (kopibeskyttelsen på Morrowind som bruker ressurser fordi den absolutt skal sjekke mot CD-spilleren hvert 3 sekund) allerede nå, og det hjelper bare litt. Ytelsen var faktisk dårligere enn 10-15fps opprinnelig...

 

[ Denne Melding var redigert av: Mr_Snuffles på 2002-05-15 16:35 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...