Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpne IP-range 10.0.0.x - trygt?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å åpne IP-området 10.0.0.x i Norton Firewall for å slippe å disable brannmuren hver gang jeg skal kopiere filer mellom PCer.

 

Kunne jo bare åpnet én IP, men problemet er at den ene er en bærbar med trådløs tilknytning og ikke-statisk IP-adresse.

 

Vil jeg teoretisk sett kunne få problemer med innbrudd, ormer, virus og snoking etc om jeg åpner et område som omslutter IP'ene til NAT-router / trådløst aksesspunkt (TA)?

 

Mao, vil jeg, ved å åpne for IP'ene til NAT og TA, samtidig gjøre fri vei for innbrudd, ormer, virus og snoking?

 

 

(Nextgentel Netopia, 3com switch, 3com trådløst aksesspunkt, win xp)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IP nettet 10.0.0.0 blir normalt ikke rutet på Internett, det skal dermed godt gjøres at IP pakker med disse adressene finner veien fra Internett inn på ditt LAN... det er m.a.o. (ganske) trygt å åpne for disse adressene. Dersom du får noe grums (trojanere el.l.) inn på en maskin kan dette lett spre seg til de andre da...

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Du bør ha i tankene at du kjører et trådløst nett, og der er det som kjent ganske lett å "hacke" seg inn for slemme folk i nærheten. Med hjemmelagde (Og retningsfølsomme) antenner så er det mulig å få ganske bra rekkevidde på trådløse nettverk, og du bør regne med en radius på et par hundre meter. Om du anser det som lite sannsynlig at noen med onde planer vil befinne seg innenfor en radius på 300m fra der hvor aksess-punktet ditt er så kan du føle deg rimelig sikker, men det er aldri lurt (fra et sikkerhets-messig synspunkt) å disable noen brannmurer hvor maskiner fra trådløst nett kan komme inn...

 

Der, nå vet du den potensielle faren, og kan skru av på eget ansvar.

 

Personlig er jeg nok ikke fullt så sikkerhets-paranoid, så jeg kjører med både trådløst og åpen brannmur for 10.0.0.X adresser ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...