Gå til innhold

Hvordan ta bilder av Lyn?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har sett mange fine bilder av lyn(ikke foballlage lyn men lyn :cool: ).

Så mitt spørsmål er:

Hvordan kan jeg ta bilder av lyn? :hmm:

Jeg har HP Photosmart 735, hvilken innstilling kan jeg bruke på det?

Edit: Er veldig glad for tips for å ta bilder av lyn trenger ikke å passe til mitt kamera? Må man ha lang lukkertid?

Mvh

Pc Lynet :thumbup:

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er jo at du tar bilde akkurat når det lyner, og du skal ha grådig flaks om du får til det ved bare å ta et vanlig bilde. Derfor må du ha kameraet stående (helst på stativ) og ha maks lukkertid. Jo lengre lukkertid du har, jo større er sjansen for å treffe et lyn under eksponeringen. På mer avanserte kameraer er det mulighet for å holde blenderen åpen så lenge du vil, og da kan du ha den oppe helt til det kommer et lyn (dog ikke så lenge at alle andre små lys blir helt overeksponerte). Blenderåpningen må vel helst være ganske stor, for selv om lynet er kraftig varer det jo ikke spesielt lenge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ta eit video camera, stå der og film eller sett det en plass

viss du får med noen lyn på camera så tar du det inn på datan og stopper akkurat der lynet er på filmen, også tar du screenshot av det eller noe sånt. :thumbup:

Er ikke helt sikker, men prøv det også, viss du har video camera så.

Lenke til kommentar

Knips bilder ut i løse luften hele tiden, før eller senere er du nok heldig og får med en liten stjert av enden på lynet.

Noen kameraer har avanserte sensorer og en utrolig lukketid så de får tatt "Plakat bilder" av lyn. utstyret koster noen titalls tusen og oppover.

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

Stillbilder av video blir jo møkk...

Lang lukkertid og liten blender er hemmeligheten.

Å ta bilder i løse luften med kort lukkertid er heller en dårlig ide.

Er flere som har bygd egne "lyn" sensorer som trigger kameraet. Men lang lukkertid og liten blender gir bra resultater!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...