Pc Lynet Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 (endret) Hei Jeg har sett mange fine bilder av lyn(ikke foballlage lyn men lyn ). Så mitt spørsmål er: Hvordan kan jeg ta bilder av lyn? Jeg har HP Photosmart 735, hvilken innstilling kan jeg bruke på det? Edit: Er veldig glad for tips for å ta bilder av lyn trenger ikke å passe til mitt kamera? Må man ha lang lukkertid? Mvh Pc Lynet Endret 14. august 2004 av Pc Lynet Lenke til kommentar
-morten Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Poenget er jo at du tar bilde akkurat når det lyner, og du skal ha grådig flaks om du får til det ved bare å ta et vanlig bilde. Derfor må du ha kameraet stående (helst på stativ) og ha maks lukkertid. Jo lengre lukkertid du har, jo større er sjansen for å treffe et lyn under eksponeringen. På mer avanserte kameraer er det mulighet for å holde blenderen åpen så lenge du vil, og da kan du ha den oppe helt til det kommer et lyn (dog ikke så lenge at alle andre små lys blir helt overeksponerte). Blenderåpningen må vel helst være ganske stor, for selv om lynet er kraftig varer det jo ikke spesielt lenge. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 14. august 2004 Forfatter Del Skrevet 14. august 2004 Takk for svar -morten! Kameraet mitt er nok ikke no særlig å ta bilde av lyn med Men neste gang det lyner skal jeg prøve, kan stille inn på blender F 4.9 Hvilken iso er best og stillle inn på? jeg kan velge iso 100,200,400? Mvh Pc Lynet Lenke til kommentar
lobster Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Kjør så lav ISO som mulig. (lite støy) Prøv med maks lukkertid og still etter med blenderen til bildet er passe lyst/mørkt. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=281456 På bildet i denne posten hadde jeg lukkertid på 26,2 Sek og blender på 4. Lykke til Lenke til kommentar
Fjatle Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Her er et tøft lynbilde med ganske grei forklaring på hva som er gjort av instillinger (Det er ikke mitt bilde altså) Bilde Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Viss du er redd for at bildet skal verte for lyst ved lang lukkertid (t.d. veglys el.anna som forstyrrert) så kan du holde eit svart ark forran linsa når det er lite lyn. Men det kan og føre til at du mister nokre lyn, så det er ein avveining du må ta. Lenke til kommentar
robB Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Ta eit video camera, stå der og film eller sett det en plass viss du får med noen lyn på camera så tar du det inn på datan og stopper akkurat der lynet er på filmen, også tar du screenshot av det eller noe sånt. Er ikke helt sikker, men prøv det også, viss du har video camera så. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 husk at ikke alle videokameraer er så bra da, så det blir muligens begrensa bildekvalitet.. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 (endret) Knips bilder ut i løse luften hele tiden, før eller senere er du nok heldig og får med en liten stjert av enden på lynet. Noen kameraer har avanserte sensorer og en utrolig lukketid så de får tatt "Plakat bilder" av lyn. utstyret koster noen titalls tusen og oppover. Endret 28. august 2004 av Hoax Lenke til kommentar
FlexGym Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 hva med å filme hele uværet. og plukke ut lyn bilder Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Stillbilder av video blir jo møkk... Lang lukkertid og liten blender er hemmeligheten. Å ta bilder i løse luften med kort lukkertid er heller en dårlig ide. Er flere som har bygd egne "lyn" sensorer som trigger kameraet. Men lang lukkertid og liten blender gir bra resultater! Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Eksempler på bileter av lyn. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=10030689 http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...message=9782534 1 Lenke til kommentar
Thor.bj Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Jeg bruker et Ixus 500. Jeg vet det går an å stille lukketiden på det, men noen som vet om og hvordan man kan stille blenderen? mvh Thor Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Uten om tema men litt innnen om kordan få best mulig kvalitet på bilder tatt i mørke ... med månen og eit boligfelt i bakgrunnen.... Eg får det ikkje til med mitt ixus 430 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå