Gå til innhold

Ble tatt med 2 på mopeden

Babadurion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huff da...

Jeg vil anta rundt 3500 kroner. Det er nesten standard at politiet utsteder beløp av denne størrelsen i de fleste tilfeller. Det er jo ikke en fartsavhengig bot eller en bot som kan graderes (tror jeg).

Når det gjelder med eller uten hjelm, tror jeg at dette bare gjelder føreren.

Du bør forvente 3500,- uten at jeg skal si det sikkert.

Sveinl.

Lenke til kommentar
Huff da...

Jeg vil anta rundt 3500 kroner. Det er nesten standard at politiet utsteder beløp av denne størrelsen i de fleste tilfeller. Det er jo ikke en fartsavhengig bot eller en bot som kan graderes (tror jeg).

Når det gjelder med eller uten hjelm, tror jeg at dette bare gjelder føreren.

Du bør forvente 3500,- uten at jeg skal si det sikkert.

Sveinl.

OK, men etter som det han sa så kunne jeg vente meg ca. 700 kr i gebyr, han skulle ikke annmelde det.

Lenke til kommentar

To på moped er ikke det verste lovbruddet på moped. Det du får bot for er kun at du har valgt og kjøre med to på, det er den som sitter bakpå sinn feil at han ikke bruker hjelm. Vanligvis er det 500,- i bot for begge forseelsene, men det kan komme gebyrer i tillegg.

Lenke til kommentar
To på moped er ikke det verste lovbruddet på moped. Det du får bot for er kun at du har valgt og kjøre med to på, det er den som sitter bakpå sinn feil at han ikke bruker hjelm. Vanligvis er det 500,- i bot for begge forseelsene, men det kan komme gebyrer i tillegg.

Synes faktisk det er noe av det mest idiotiske man gjør på en ped.

To stk mennesker på en utrolig skrøpelig farkost, hva med ansvaret ovenfor kompisen din bakpå der da??

makan :nei:

Lenke til kommentar

To stk mennesker på en utrolig skrøpelig farkost, hva med ansvaret ovenfor kompisen din bakpå der da??

Mange mopeder er jo bygget for 2. Noen har til og med fothvilere bak for passasjer.

Bare i norge det ikke er lovlig. Skulle tro at et gjennomsnitts menneske veier omtrent likt :ermm:

Lenke til kommentar

Meiner det er 500 kr for ein bakpå, dersom han har hjelm..

Og 700 kr for han bakpå, dersom han ikkje her hjelm..

Dette gjelder dei gamle reglane... Alt dette forutsetter jo sjølvsagt at du ikkje har trimma, da vert bota eindel større vil eg nok tru..

Lenke til kommentar

Mange mopeder er jo bygget for 2. Noen har til og med fothvilere bak for passasjer.

Bare i norge det ikke er lovlig. Skulle tro at et gjennomsnitts menneske veier omtrent likt :ermm:

I Spania er de der "moped gangsterne" (ungdommer på mopeder) kjempefarlige. jeg så ofte at de kjørte kappløp i motsatt kjøreretning i 90++ mitt i byen!!!

Lenke til kommentar

På vognkortet står det en tillatt totalvekt. Det er denne vekta mopeden er laga for. Men det er alikavel ikke lov å kjøre med 2 på en moped i Norge. (Bortsett fra som jeg tidligere nevnte).

Og jeg tror man sliter max om man kolliderer med en bakpå hvis denne personen blir skadd/drept.

Lenke til kommentar

YESS! jeg fikk ikke bot, bare en liten advarsel. Han valgte å la oss gå, men når han bakpå ikke hadde hjelm og han var over 15 år så vaar det han som hadde ansvaret, det vil si at han også må betale boten. Mopeden var laget for 2stk, men det er jo blitt lov til å kjøre med 2 stk i norge nå det er bare det at mopeden skal være registrert for det ! TAKK!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...