Zepticon Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Hei... Jeg har nettopp instalert Linux Debian på PC'en og tenkte at jeg skulle lære meg litt med d... (Har Windows XP installert fra før av) Men under oppstarten kommer det opp et vindu der jeg må velge mellom Linux og Windows XP... En venn av meg sa at man kunne gjøre dette vinduet mer "flashy" og at man kunne gjøre slik at man hadde Windows XP som hoved OS (slik at d ble bootet automatisk), og at man ved å trykke f.eks L en plass under oppstarten ville boote fra linux... Er dette mulig? Trenger hjelp, siden jeg er helt newbi på dette.... Lenke til kommentar
atrax Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Det står en del om LILO i Den store FAQ-tråden som er sticky i denne forumkategorien. Om det ikke hjelper å lese i den tråden, så er som alltid Google din venn: lilo boot loader Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Det er to boot loadere. Ene heter grub, og andre lilo. Første steg er å finne ut hvilken av de du kjører (sannsynligvis lilo - det er Debian standard). For lilo, her er en howto - er mye info der, bare les det du trenger :-) http://www.tldp.org/HOWTO/LILO.html Jeg fant litt lite GRUB informasjon, men det står litt her. Ellers, bruk google :-) (PS. det kan være lurt å lage en boot diskett før du begynner å eksperimentere - kommandoen "mkboot" som root vil lage en) Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 14. august 2004 Forfatter Del Skrevet 14. august 2004 Tror d er GRUB jeg bruker... men har null peiling på slikt... hadde vært utrolig kjekt om noen kunne lage en steg for steg sak om hvordan man ordner ny boot screen med GRUB.... Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Debian bruker som standard lilo, og grub er ikke engang installert. Så hvis ingen har gått inn og installert en ny boot loader, så har du lilo. Den GRUB-linken jeg skrev tidligere har også info om hvordan man installerer den, om du har lilo, og har lyst til å bytte. (lilo er lettest å sette opp, men GRUB har flere muligheter og er mer robust) For å finne ut hvilken du har, så sjekk rundtom den oppstarts-menyen, det pleier å stå GRUB eller LILO der en eller annen plass :-) Lenke til kommentar
Svennings Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Debian bruker som standard lilo, og grub er ikke engang installert. Så hvis ingen har gått inn og installert en ny boot loader, så har du lilo. Ikke nødvendigvis. Hvis han har brukt beta-installeren og installert sarge er det nok grub han har. Lilo ble byttet ut med Grub for en liten stund siden. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Lenge leve Lilo! (måtte bare ) Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 14. august 2004 Forfatter Del Skrevet 14. august 2004 Har GRUB... En kompis av meg installerte... Bruker vell den siste unstable versjonen av debian.... Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 prøv å installer pakken "grubconf" :-) Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Nyeste installeren bruker GRUB. sjekk ut /boot/grub/menu.conf (tror det er det configfila heter - bruker lilo her). Lenke til kommentar
gspr Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Lenge leve Lilo! (måtte bare ) Du skal få lov. LILO trenger jo tross alt slikt for å fortsette livet sitt, så... Stakkars museumsgjenstanden Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Hmm, jeg har brukt GRUB lenge.. Men er tilbake til LILO nå.. Hvorfor? Fordi den er MYE raksere! Jeg driter vel i mr fancy meny-opplegg jeg når det tar mer enn 1sekund å loade! Uffameg, nei - takke seg til. Jeg holder meg til raske LILO... Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Jeg bruker lilo jeg også, men det er fordi den var installert som standard på den distrubsjonen jeg kjører (Debian sid, med utgangspunkt fra Woody). Bruker en enkel 16 fargers bakgrunn da jeg ikke klarte å få til 16 bits farger (tror ikke det sto noe i manualen). Synes også at LILO er veldig enkel å konfigurere... Liker iallfall ikke å lære meg noe nytt! Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Hmm, jeg har brukt GRUB lenge.. Men er tilbake til LILO nå.. Hvorfor? Fordi den er MYE raksere! Jeg driter vel i mr fancy meny-opplegg jeg når det tar mer enn 1sekund å loade! Uffameg, nei - takke seg til. Jeg holder meg til raske LILO... lilo powah. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå