Gå til innhold

Mikrofon til Sony DCR-HC40E

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg en mikrofon for å fjerne den mekaniske støyen, men trenger litt hjelp angående kjøp av denne. Her er en oversikt over Sonys mikrofoner, og den første jeg så som aktuell var ECM-DS70P ettersom den virker praktisk siden den ikke har ledning og kan plugges rett inn. Dette hadde vært ypperlig dersom mic-inntaket til kameraet hadde vært midt oppe på kameraet, da hadde høyre blitt høyre og venstre blitt venstre. Problemet er sådan at mic-inntaket ligger helt nede til høyre på kameraet (nede til venstre på bildet, rett under Memory Stick inngangen). Ergo vil denne micen ikke registrere lyden fra høyre og venstre, men mere lyden foran og bak. Finnes det noen micer som på en grei måte løser dette problemet? At de kan justeres på et vis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Kamerastøy! Vanskelige greier. Dess mer man blir obs på lydkvalitet og hvor krevende det er å få gode lydopptak "på settet", dess mer penger renner ut....

Selv har jeg Sony ECM-MS908C som gir stereo opptak av god kvalitet, men ved gode mic'er kommer også det forhold at de ikke skiller med den lyden du vil ha (den gode lyden), og rask fra kamera/betjening (den slemme lyden). Begge deler blir jo tatt opp i god kvalitet!

Den jeg har erfaring med, samt Sennheiser 300, er at disse ikke må eller helst ikke bør være på selve kameraet. Og da blir det straks mer å drasse på, mic.stativ og kabler. Noen ganger en plage og noen ganger bryet verdt. Alle mic'er er jo svært følsom for mekanisk overført lyd. Graden av dette varierer veldig fra kamera til kamera, og synes verre jo mindre de er.

Tidligere anvendte jeg Sony ECM-HS1, og syntes det var greit nok. Inntil altså ECM-MS908C og Sennheiser var på plass. Nå er utfordringen å finne greie måter å anvende disse på kamera fra tid til annen.

degas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...