Gå til innhold

overklokking av pentium 4 1,6 northwood?

kjettro

Anbefalte innlegg

har nettopp bestilt pentium 4 1,6 northwood med et elitegroup p4s5a hovedkort, kjøler er Zalman CNPS6500A-CU som bstår av rent kobber og en 80x80 vifte. har 5 stk papst 24dba 80x80 vifter i mitt chieftek kabinett. 1 stk western digital 100gb 7200 og 1 stk western digital 40gb 7200 harddisker. har også 768mb ddr 266fsb ram.

så til mitt spørsmål:

hva er det høyste jeg kan overklokke for at systemet skal fungere helt stabilt? og hvordan? volt klokking eller fsb klokking? må jeg 'modde' cpu?

alle forslag mottas med takk.

har forresten hivd ut min amd xp16@1412mhz da jeg aldri klarte å få den under 57 grader idle med samme system og en kjløer/vifte som var ment for xp2100, hadde i tillegg bygd om kjølern med en papst 24dba 80x80 vifte.. til ingen nytte. endelig ga multicom seg, det var noe galt med både hk og cpu!! har krangla med de siden oktober nå.. og brukt masse penger på å finne ut hva som var galt..

men tilbake til pentium'n,

håper noen kan gi meg noen gode råd, vil ikke ha noen ekstrem overklokking men et system som fungerer stabilt og helst ikke over 40 grader idle på cpu. hadde håpet at jeg skulle klare å komme opp mot 2000mhz, vet ikke om det er mulig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heter det ikke voltklokking når du stiller vcore?

leste en artikkel hvor det var en som loddet kobber ledninger på 2 av pinnene bak cpu. da kunne han kjøre cpu vcore på 1,85v... hva heter det da?

er det ikke også rett at hvis jeg kjører fsb på 133 så vil faktisk en 1,6 bli 2133? syntes jeg leste det et sted..

vet ikke om jeg kan stille fsb i bios på Elitegroup P4S5A ATX SDRAM+DDR ATA100, fant ikke noe om dette i faq eller på nettsidene deres.. hvis det ikke er mulig å stille fsb i bios, hvordan gjør jeg det da?

all hjelp mottas med takk:)

Lenke til kommentar

Heh, blant Northwood brukere, så kalles det der med en wire og pin'ene bak på northwooden for "pin-vidding", og det er det jeg kjører nå :smile: Jeg har tvinnet den rundt 3 av pin'ene da(kan velge mellom 2/3/4 pin'er, desto fler pin'er, desto høyere vcore default) og jeg kan nå kjøre min Northwood på 2.2vcore hvis jeg vil..(merk, hvis jeg vil :smile:

Lenke til kommentar

Hei

Her var det en del forvirring ang. overklokking. Skal prøve og gjøre et par ting litt klarere.

Overklokking kan gjøres på to måter:

1) Ved å stille FSB

2) Ved å stille Multiplier*

(*kun for AMD CPU'er)

For å gjøre CPU'en mer stabil, kan man øke spenningen til CPU. Dette er ingen voltmodd, men en helt enkel innstilling i bios/jumpere.

En voltmodd brukes når en ikke oppnår høy nok spenning ved det eksisterende oppsettet. En kan altså øke max spenning til CPU.

Vel, shoot me if I'm wrong. (Jeg har skuddsikker vest, så du kan egentlig bare glemme det.)

Lenke til kommentar

i biosen kan jeg ikke still fsb. det står 'locked' i det feltet. (amibios) det eneste jeg kan gjøre er å stille cpu/ram til 133mhz. jeg har 266 fsb ddr ram, er dette det samme eller roter jeg litt? i så fall er det jo rart at jeg ikke kan stille det opp til 266..

men så til hovedspørsmålet:

hvordan 'åpner' jeg bios/cpu for redigering av fsb? det sto ingenting om det i manualen.. er det jumpere på hovedkortet jeg må stille inn for å gjøre det? har et elitegroup p4s5a hovedkort..

takker for all hjelp:)

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å bygge en pc med 1.6 northwood, men lurer på en ting:

Når man stiller FSB, f.eks til 133, er det da bare prosessoren eller hele hovedkortet som kjører på 133. (prosessoren 133mhz*16, HK 100mhz eller 133mhz*16, HK 133mhz) Slik at HD, CD, RAM og hele pakken kjører raskere?

Klokkeer man hele eller bare prosessoren?

Lenke til kommentar

Kjettro : DDR = dobbel data rate. dvs 266 ddr = 133 fsb. p4s5a tror jeg ikke støtter biosklokking i det hele tatt. Mulig det finnes noe håp via SoftFSB ol.

Twister : Alle bussene er et resultat av fsb og multiplier(cpu)/divider(agp,pci,minne....) Økes fsb er det bare å øke divider for å holde buss innenfor spec.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...