Gå til innhold

Ny maskin for CAD-programmer. Hjelp.

Anbefalte innlegg

Denne høsten og frem til neste år, skal jeg studere "3D Design & Animasjon" på Noroff Instituttet og regner med at jeg kommer til å bruke mye av tiden hjemme på oppgaver derfra eller av eget initiativ.

Jeg sitter nå med an utbrent AMD Athlon 1.4Ghz, 768MB RAM og et GeForce FX5600 256MB. Dette går altfor tregt. Dvs nå det er tid for renderinger.

Jeg bruker da CAD-programmer som ArchiCAD, AutoCAD og litt mer krevende 3dsmax, XSI og Maya.

Har tenkt en del og trenger litt veiledning.

(1) 32 eller 64 bit?

Ettersom ingen av disse programmene er optimalisert for 64bits prosessorer (enda) så kan det være sløsing av penger å kjøpe et 64bits system.

(2) Single eller Dual?

Jeg kunne gjerne tenkt meg dual cpu oppsett ettersom 3dsmax støtter Multi-Threading. Tvilen ligger i at ved bruk av dual så får man en "flaskehals" effekt ettersom kun èn cpu har aksess til minnet ad gangen. Dette er jo ikke no særlig.

Har også lest at Athlon64 FX har en løsning på dette, men da var vi tilbake til punkt (1) der programmene ikke er optimalisert for 64bit enda. I tillegg får man ikke Athlon64 FX som en 2way cpu (enda), samt FX versjonen støtter ikke 32bits applikasjoner i det heletatt?

(3) AGP eller PCIe

Jeg vil gjerne ha en fremtidsrettet maskin når jeg først skal kjøpe en maskin. Nå som PCIe er på markedet og nærmest senker AGP, så ville jeg gjerne hatt dette. Problemet er at det er ikke mange av hovedkortene som har PCIe slot. Faktisk har jeg ikke fått lest meg til dette enda.

AGP (8x) har jo en overføringshastighet på 2.1GB/s, mens PCIe (16x) har 2-veis kommunikasjon og kan levere ~4GB/s hver vei (upstream/downstream). Hvor viktig er dette? Og hvilket bruksområde er dette beregnet for?

(4) Hovedkort

Når det gjelder hovedkort og CPU så vil jeg gjerne satse på noe som er nytt og fremtidsrettet. Et 64bits system vil fortsatt følge med i svingene når applikasjoner optimalisert for 64bit kommer, mens 32bits systemene vil falle av lasset.

Det er flere ting jeg gjerne ville hatt på et hovedkort. Som SATA og RAID muligheter. Vil kjøre SATA på boot og RAID0 med 3x160GB disker (har du noen bedre råd?). Jeg vil også selvfølgelig ha PCIe socket, men ja PCIe kortene koster jo litt igjen da.

Skulle også gjerne hatt QDA istedenfor DDR.

Har lest litt om det nye nForce3 250GB kortet og ble faktisk veldig interessert i hvordan arkitekturen var bygd opp. Hele Northbridge og Southbridge er endret og gjør at ting går mye raskere. Intergrert greit lydkort og et 1000/100/10Mbit intergrert netverkskort som også gjør ting mye raskere ettersom dette slipper å gå gjennom PCI.

Jeg er selvfølgelig klar over at det er umulig å få alt dette i èn pakke. Samt at prisen på alt dette ville blitt ekstrem.

Har tenkt på å kjøre dual Xeon 2.8Ghz eller 3.06Ghz, men Xeon er veldig dyrt og beregnet for servere.

Tidligere har jeg tenkt på Intel Pentium4 3.2Ghz PC800 Prescott S478 og kjøre HyperThreading. Emulert til 2 virtuelle cpu'er og få en klokkehastighet på rundt 5.xxGhz, men som sagt 3dsmax støtter MultiThreading og vil da dra fordel av dual oppsett.

Men dette bringer med bare tilbake til "flaskehalsen" som jeg nevnte lenger opp.

Som dere sikkert forstår så er jeg litt i villrede her.

Trenger noen solide tips med hold.

Setter pris på alle tilbakemeldinger, men vær seriøs.

Det holder ikke at ditt forslag går glatt i CounterStrike.

Dette skal brukes til tunge renderinger og video-redigering, men allikevel til en overkommelig pris.

Har ca 22.000,- til rådighet for tower pluss innmat, så noe 3DLab kort med 640MB fungerer dårlig :thumbup:

Endret av awaeraas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

angående skjermkort så har jeg forstått det slik at quadro-serien til nvidia og ati`s fireGL gir store optimaliseringer i f.eks CAD-programmer. det du kan gjøre er å kjøpe et gf fx6800GT og kjøre en moddet quadro-driver på dette, det vil gi nesten like bra ytelse som den ekte quadroutgaven av kortet, men fåes for en brøkdel av prisen :yes:

Lenke til kommentar

Tror nok intel vil være det beste forslaget om du skal kjøre cad. krever bra skjermkort, men tror ikke du vil trenge det aller aller beste for å kunne bruke det i og med at du bare skal ha det i studier. Amd 64 er nok best til spilling men tror ata et intel system med mye ram og kjappe disker vil være bedre til ditt bruk.

Velkommen til forumet!

Lenke til kommentar
det du kan gjøre er å kjøpe et gf fx6800GT og kjøre en moddet quadro-driver på dette, det vil gi nesten like bra ytelse som den ekte quadroutgaven av kortet, men fåes for en brøkdel av prisen

Har faktisk vurdert å gå for gf 6800GT kortet. Men var ikke klar over at du kunne kjøre en moddet quadro driver på den. Hvordan fungerer dette? Og er det no risky å gjøre det?

Når det gjelder AMD eller Intel vil jeg også tro at Intel er bedre til mitt bruk. Men er litt usikker ettersom jeg ikke har lest ordentlige tester av de siste AMD prosessorene enda.

Noe jeg glemte å legge til var RAM.

Jeg trenger mye RAM i maskinen. Vil gå for 4x1024MB brikker.

Hva er da et godt kjøp når det gjelder RAM. Vet at Corsair ville skyvet prisen langt opp.

En annen ting. Windows 2000 Pro som jeg bruker nå har en maks support på 2GB RAM, mens XP har støtte for litt mer (hvor mye?).

6-8 RAM-slotter hadde vært fint med tanke på at jeg kanskje utvider senere.

Dette vil kanskje høres rart ut, men både Windows 2000 Advanced Server og Windows 2003 Server støtter opptil 8GB RAM (win2k adv.serv) eller mer (winserv2003).

Ved bruk av disse har jeg også muligheten til å bruke mer av minnet, samt 2003 serv har støtte for MultiThreading hvis jeg ikke husker helt feil. Noe som gjør at hele windows vil gå raskere med et dual oppsett. Noen vil vel spørre seg hvorfor et server OS.

I bunn og grunn fordi den støtter mer RAM, winserv2003 støtter MT (tror jeg) og at et server OS er mer stabilt enn et client OS.

I tillegg så trenger jeg hovedsaklig maskin gjennom noe som kalles "net render" i 3dsmax, der det står flere maskiner og jobber for å render èn oppgave. Der kan jeg ha bruk for server OS'et i tillegg. Har du bedre forslag, svar meg gjerne.

Takker for svar, håper jeg får enda flere tilbakemeldinger :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...