Gå til innhold

Tråden for tips til mat og drikke

kmess

Anbefalte innlegg

Veldig ofte sitter jeg ved pc`n eller leser en bok og kjenner at magen begynner å rumle. Vanlig hvis så glemmer jeg det for en stund eller så gidder jeg ikke gjøre noe med det. Til slutt knyter magen seg og jeg finner fram litt gammel boksemat eller noe tørt brød.

Meningen med denne tråden er å få fram noen tips til enkle og raske matretter eller drikker, enkelt og greit.

Nudler og pølse:

2poser med nudeler

2 pølser

Varm vann i en kjele ca 0,5l. Når vannet koker putt oppi pølsene og vent ca7min.

Deretter putt oppi nudlene og la de bløte seg opp. Til sett kryddermix og det er det,

Serveres i en skål eller dyp tallerken.(Er du spesialist kan du prøve med noen sånne grønne busker på toppen, men pass på at de du tar er spislige)

Erstattning for svart kaffe:

Kjøp noen poser med ferdig cappucino.

Varm vann i fx vannkoker.

Hell vannet og pulveret i en kopp.

Pynt med krem på toppen.

Savner noen tips om modifisering av pizza...

Endret av kmess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nudler og pølse:

2poser med nudeler

2 pølser

Varm vann i en kjele ca 0,5l. Når vannet koker putt oppi pølsene og vent ca7min.

Deretter putt oppi nudlene og la de bløte seg opp. Til sett kryddermix og det er det,

Serveres i en skål eller dyp tallerken.(Er du spesialist kan du prøve med noen sånne grønne busker på toppen, men pass på at de du tar er spislige)

Frokost! :woot:

Lenke til kommentar

makaroni med tomatpure

kok opp så mye makaroni du skal ha, ha det over i en tallerken og tilsett:

-1 spseskje tomatpure

-aromat krydder

-grillkrydder

(egentlig akkurat det samme som pasta med ketsjupp bare at tomatpureer bedre)

kmess: svart kaffe er da det eneste som er ordentlig godt :ermm:

Endret av TrulZern
Lenke til kommentar

Makaroni-greie:

Kok opp et måltid makaroni, 4-5dl er sikkert fint. Legg i litt salt og et par spiseskjeer smør. Rasp også opp en stor bunch ost. Når det er ferdig kokt, legger du ost og makaroni oppi en dyp tallerken, annethvert lag. Splæsj på med ketchup :)

Potetstappe:

Kjøp en pose potetstappe og noen pølser. Start oppkokingen (Pass på, ikke bare flekk oppi så mye di vil. Står en anbefalt dose på pakken, 3dl tror jeg) av vannet og så skjæret opp pølsene i masse små rundinger mens du venter. Legg de oppi etterhvert som du blir ferdig. 3-4 pølser er finfint. En dæsj salt er også fint, prøv å få den oppi før pølsene så du slipper saltsjokk fra en av pølseringene. Vent til det koker. Så hiver du oppi litt melk (LEs på posen igjen, 2dl tror jeg) og en dæsj smør. Fleng også oppi potetpulveret og rør i vei for alt du makter. Når det ser spiselig ut tar du og legger det på talerkenen. Splæsj på med ketchup :)

*Følger med videre på tråden*

Lenke til kommentar

Wok-greie:

Denne retten er ikke særlig rask å lage, men smaker utrolig godt.

Dette trenger du til to personer:

• Kyllingfilet/renskåret svinekjøtt (2-3 fileter)
  • Gulrot (2 stk.)
  • Løk (1 liten)
  • Vårløk eller purre (1 liten purre eller 2-3 vårløk)
  • Paprika (1)
  • Babymais (en halv boks)
  • Maggi klar grønnsaksuppe-buljong sak. Toro grønnsakbuljong funker også, men Maggi er klart best. (en blokk)
  • Maizena maisstivelse (et par spiseskjeer)
  • Soyasaus
  • Solsikkeolje eller Olivenolje
  • Jasminris (2dl)

Dette gjør du:

Sett på risen, den skal koke en stund. Sett woken på en varm plate. Deretter skjærer du opp alle grønnsakene og kyllingen i passelige biter. Tilsett solsikkeolje i den varme woken, stek kyllingen til den er gjennomstekt. Tilsett litt pepper. Mens kyllingen steker, varmer du opp 2.5dl vann i en vannkoker og løser opp en buljongblokk i det varmet vannet. Dette skal bli sausen. Når kyllingen er ferdig, tar du den ut av woken, tilsetter mer olje og kaster i grønnsakene. Disse skal steke i 3-4 min, til de får en gyllen farge. De skal ikke bli brune. Det er viktig å ha rikelig med olje i woken. Når grønnsakene er ferdig stekt, tilsetter du den ferdige stekte kyllingen og buljongen. Smak til med soyasaus og pepper. Salt er ikke nødvendig, siden soyasausen er veldig salt. Du trenger en god del soyasaus. Tilsett babymais og 2-4 spiseskjeer maizenamel rørt ut i kaldt vann. Dette gjør at sausen blir tykkere. Serveres med ris til.

Lenke til kommentar

Jeg blir sulten bare av å lese tråden :dribble:

Kom på enda en erstatning for kaffe. Jeg vet at det er mange trofaste kaffe-junkies som ikke kunne tenke seg å være utro med slike ukjente faktorer. Hvis du fx. ikke har tid til å lage kaffe går is-kaffe å cappucino på rundt 45sec. Is-kaffe har også den egenskapen at den er god når det er varmt eller ved siden av varm mat.

Is-Kaffe:

Jeg tror det er en dårlig ide å bare sette kaffen i kjøleskapet til den blir kald.

Fant ut at man fikk kjøpt poser og at man bare blander dem med melk, putter oppi en isbit og shaker i en shaker. Masse deilig skum.

Lenke til kommentar

mini pizza baguett

skjær sånne halvstekte mini bagetter i to, ha på en stor teskje tomatpure som du fordeler utover (sikkert mange goopere her som er flinke til det).

velg selv av dette:

-grønne olivener skåret i to

- kokt skinke

-oregano

-feta ost i terninger

vanlig ost på toppen såklart.....nam nam (skal lage meg dette nå :dribble: )

Lenke til kommentar

Fin fin side. Litt rotete kanksje men.

Billig Pizza Deluxe:

Frossen pizza

Masse ost

Salami(populært kalt saltpølse)

og/eller

Skinke

Sleng først på kjøttet over den frossene pizzan og topp det hele med masse ekstra ost. Her er det bare fantasien som setter grensene som de sier. Fant akkurat pizzaer til 10kr pr stk. Jeg må være kommet til himmlen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...