Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilket operativsystem til server?


Anbefalte innlegg

Quote:


On 2002-05-03 13:02, laaknor skrev:

jeg har bare en ting å anbefale for en newbie: redhat linux med webmin og ssh. Kan stues vekk, og fjernstyres fra en hvilkensomhelst maskin med en browser. Enkelt, billig, og veldig konfigurerbart. (fant en plugin til webmin her forrige dagen for å administrere CS-server også...)



har kjørt en NT-server på et LAN-party jeg var tech-admin for i sommer; og anbefaler det ikke. Av de tre server'ne vi kjørte, var NT-server *alt* for ustabil. Det eneste den kjørte var WINS, DNS og DHCP. Neste gang blir det RedHat, Bind og Samba for alle penga!!! (dvs. Ingenting... :razz: )



 

Att du ikke klarte å få serverne stabile er ikke M$ sin skyld..

 

Jeg synes det er så ræva av folk å skylde på m$ med en gang det er et lite problem...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-05-01 18:24, Langbein skrev:

Er UNIX dyrt?


For det første finnes det ikke noe som heter UNIX, det er mer å regne som en spesifikasjon. Det finnes diverse UNIX-baserte OS:


- Linux

- BSD

- Sun Solaris

- Silicon Graphics IRIX

- IBM AIX


De siste er kommesielle og koster pæng, men det er ikke dermed sagt at de er noe bedre - de er heller ikke MER unix enn f.eks. Linux. Linux følger det som er av spesifikasjoner som POSIX osv.


 

Er ganske sikker på at det finnes noe som heter UNIX. synes å huske snakk om UNIX 2000 eller.no. DFyrt men meget stabilt og kraftig.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-01 18:36, zorm skrev:

Det skal kun brukes til spill og internett

Kanskje sette opp ftp server av og til



 

Som spillserver, så er kanskje ikke FreeBSD det beste valget. Q3 og UT kan vel kjøres under linux-emulering, men har aldri prøvd å sette det opp.

 

Til deling av Internet-oppkobling (NAT, brannvegg etc.) og FTP-tjenester har du gjort et godt valg. Du må belage deg på å lese en del dokumentasjon, men du kommer garantert til å få noe igjen for det. Hjemme har jeg en P166 som jeg bruker som gateway, og den har ikke kræsjet en eneste gang. Blir kun rebootet når større oppdateringer er på gang :smile:

 

Ikke glem å lese håndboken, der står det mye bra. Du vil bli ofte henvist til den hvis svaret på ditt spørsmål står der fra før. Følger med Os'et, og er også lagt ut på web http://www.freebsd.org/handbook/ Meget lurt å søke litt på diverse problemer i mailinglistene, veldig mange spørsmål har blitt besvart før.

http://www.freebsd.org/search/

Og ikke minst http://groups.google.com

Ellers så er selvsagt mange man-sider uunværlige, kan være litt tungt å venne seg til dem i begynnelsen, men det blir bedre etterhvert.

Lenke til kommentar

Dersom burken primært skal være ftp og spilleserver er min mening at WindowsXP Professional er det beste valget. Styr unna XP Home Edition. Styr unna FreeBSD og styr unna linux!

 

Dette var vel flamebait :smile:

 

Grunnen er ganske enkel: Dersom du en dag skal ut på byen for å kjøpe et nytt spill er mulighetene for at det er støttet på XP betydlig større enn at det finnes for linux/BSD.

 

Og - en ftp server klarer de fleste OS'er å kjøre - inkludert XP. XP kan - tro det eller ei - kjøre litt av hvert.

 

XP er stabil nok, og en hardware firewall med NAT'ing, innebygget DHCP server, printerserver og 100MBit switch (4 porter) koster ca 1000 spenn (Som er omtrent det samme som en liten kveld på byen) En switch trenger du uansett, så løp og kjøp!

 

Remote administrasjon er null problem med XP og kalles Remote Desktop Connection - kjører fint selv med noe så sirup-tregt som ISDN!

 

I tillegg finnes mye fin og bra gratis programvare som f.eks ssh servere, og klienter - for ikke å snakke om cygwin, dersom du trenger et bash shell.

 

Grunner til å kjøre linux/BSD:

1. Trangt budsjett

2. Skal kun kjøre spill du vet er supportert på linux (jada - det er en del - men langt ferre enn på XP - og støtten for linux kommer ofte senere enn på XP)

3. Hates M$ with a passion!

4. Du ønsker å benytte din 3+ år gamle PC til noe nyttig

5. Du ønsker å sette deg inn i linux/BSD

 

Ikke misforstå meg - jeg er stor tilhenger av linux/BSD (særlig sikkerheten i OpenBSD). Kjører selv Mandrake for tiden (I tillegg til XP og 2000 Server ofcourse), men det finnes dessverre ikke ett operativsystem som er svaret på ALT, innlegget mitt baserer seg på å løse et behov - ikke religion :smile:

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: _BOFH_ på 2002-05-06 09:54 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: _BOFH_ på 2002-05-06 10:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-03 15:30, DeejPhant skrev:

Quote:


On 2002-05-03 13:02, laaknor skrev:

jeg har bare en ting å anbefale for en newbie: redhat linux med webmin og ssh. Kan stues vekk, og fjernstyres fra en hvilkensomhelst maskin med en browser. Enkelt, billig, og veldig konfigurerbart. (fant en plugin til webmin her forrige dagen for å administrere CS-server også...)



har kjørt en NT-server på et LAN-party jeg var tech-admin for i sommer; og anbefaler det ikke. Av de tre server'ne vi kjørte, var NT-server *alt* for ustabil. Det eneste den kjørte var WINS, DNS og DHCP. Neste gang blir det RedHat, Bind og Samba for alle penga!!! (dvs. Ingenting... :razz: )



 

Att du ikke klarte å få serverne stabile er ikke M$ sin skyld..

 

Jeg synes det er så ræva av folk å skylde på m$ med en gang det er et lite problem...

 

 

Serveren var litt eldre type (133Mhz), og kræsjet p.g.a. overbelastning.

 

 

Jeg skylder ikke på M$, jeg *vet* hvordan man skal sikre & stabilisere en server; men det nyttet ikke!

 

*skjønner ikke hvorfor folk skal si at M$ er så dårlig, når de ikke har kjørt det engang under skikkelig belastning :razz: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...