tZar Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Tør jeg spørre hvorfor han skal bruke et *nix os som server ? Det første man burde kartlegge er behovene. - Et lan med 25 personer. - Har vært snakk om DHCP litt tidligere i tråden. Har ikke vært snakk om noe mer såvidt jeg har fått med meg. Syns dere da at for dette så er det hensiktsmessig å "lære" seg, eller i alle fall sette opp et nytt os (virker som at han ikke har vært borte i et *nix os fra før). Vil ikke dette skape mer problemer enn hvis han går for en grei liten Windows maskin med DHCP service igang? Kan egenskapene til et *nix OS i denne sammenhengen (25 personers lan) veies opp mot det "trøbbelet" han må igjennom når han for første gang i sitt liv skal innom et *nix os ? Jeg mener at man ikke skal prøve på altfor mye fancy. *nix OS er geniale, men det er ikke alltid det er bruk for det, eller i alle fall hensiktsmessig å bruke det, i alle fall ikke hvis man må lære seg det først, da holder det ofte med en Windows boks. Mitt råd er å gå for en Windows løsning. Det du trenger å vite står mest sannsynlig i hjelpen i Windows. Ellers kan du forsøke http://www.microsoft.com Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Quote: On 2002-05-01 16:30, tZar skrev:Tør jeg spørre hvorfor han skal bruke et *nix os som server ? pris? :wink: Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Quote: On 2002-05-01 14:39, zorm skrev:Er det lett å sette Windows XP eller 98SE opp som server? Hvordan gjør man det? Man bruker ikke Windows 98 som server Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Personen som startet tråden sier jo heller ingenting om hva serveren skal brukes til. Bare fildeling og printerdeling i et rent windows nettverk? Mail, www, ftp tjenester, routing, NAT, DHCP etc? FreeBSD er et utmerket OS, men alle operativsystemer har sine fordeler og styrker, men selvsagt også ulemper. Ikke sikkert at FreeBSD er det rette valget. Her må man se på bruken, hvor mye tid man har til overs, eventuell nedetid og tid brukt på å lære seg detaljene. Fullt mulig at man er best tjent med å sette opp en windows-server først, så sette opp en ekstra boks (gjerne flere :smile: til å kjøre *nix som man kan eksperimentere med. Etter hvert, når man føler seg mer sikker på oppsett og konfigurasjon så kan man kanskje la boksen overta noen tjenester som man i utgangspunktet kjørte på windows-serveren. _________________ aka. careznot /* FreeBSD: The Power To Serve http://www.freebsd.org */ [ Denne Melding var redigert av: Zenit på 2002-05-01 17:30 ] Lenke til kommentar
Stressles Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Jeg tror man kunne fått like mye, om ikke mer respekt av de fleste man man klarte å sette opp en WinNT server på en skikkelig måte. Er av den oppfatning at de fleste surfer på linux bølgen for tiden...Så med en stabilt og sikker NT server kan man kanskje sette på plass noen av dem som har fulgt en How-To til punkt og prikke :smile: Skal tross alt ikke mye til å sette opp en linux server i dag med alle veiviserne og slikt som følger med. Selv bruker jeg linux, men vurderer å skifte til freeBSD :smile: Men synes selv NT duger til sitt formål, særlig siden det ikke er så mange som er ute etter all den sensitive informasjonen på server min :smile: Mvh Sindre Hellevik Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Windows XP kan dele ut addresser via DHCP ja - hvis du setter på internett connection sharing, men DHCP'n i win2k server er mye bedre, denne er også litt mer konfigurerbar en "av og på" Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Ser at det er noen som foreslår en UNIX-server her. En Windows 2000 Advanced Server med 25 klientlisenser er billigere enn om man skulle kjøpt en komplett UNIX-server... Og for ikke å snakke om lettere å administere hvis man ikke har vært borti UNIX-baserte OS'er. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Quote: On 2002-05-01 17:54, Spirograf skrev:Ser at det er noen som foreslår en UNIX-server her. En Windows 2000 Advanced Server med 25 klientlisenser er billigere enn om man skulle kjøpt en komplett UNIX-server... Og for ikke å snakke om lettere å administere hvis man ikke har vært borti UNIX-baserte OS'er. Han skal jo ikkje kjøpe en unix-server i såfall, bare legge inn unix os! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 UNIX er dyrt. *n*x er ikke dyrt. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Quote: On 2002-05-01 17:59, blanc skrev:Han skal jo ikkje kjøpe en unix-server i såfall, bare legge inn unix os! Og det er billigere? Eller er det et UNIX-basert OS du mener? _________________ "I am so smart, I am so smart! S-M-R-T, I mean, S-M-A-R-T!" Homer J. Simpson [ Denne Melding var redigert av: Spirograf på 2002-05-01 18:07 ] Lenke til kommentar
BBC Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Quote: On 2002-05-01 18:04, olsen skrev:UNIX er dyrt. *n*x er ikke dyrt. UNIX koster jo penger da! Antar du mener Linux eller andre *nix-kloner? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Er UNIX dyrt? For det første finnes det ikke noe som heter UNIX, det er mer å regne som en spesifikasjon. Det finnes diverse UNIX-baserte OS: - Linux - BSD - Sun Solaris - Silicon Graphics IRIX - IBM AIX De siste er kommesielle og koster pæng, men det er ikke dermed sagt at de er noe bedre - de er heller ikke MER unix enn f.eks. Linux. Linux følger det som er av spesifikasjoner som POSIX osv. Lenke til kommentar
Teddybjørn Skrevet 1. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2002 On 2002-05-01 17:29, Zenit skrev: Personen som startet tråden sier jo heller ingenting om hva serveren skal brukes til. Bare fildeling og printerdeling i et rent windows nettverk? Mail, www, ftp tjenester, routing, NAT, DHCP etc? _________________ Det skal kun brukes til spill og internett Kanskje sette opp ftp server av og til Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Quote: On 2002-05-01 18:36, zorm skrev:Det skal kun brukes til spill og internettKanskje sette opp ftp server av og til Siden du skal bruke den til spillserver er det Windows og Linux de fleste spillserverne er lagd for. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 jeg har bare en ting å anbefale for en newbie: redhat linux med webmin og ssh. Kan stues vekk, og fjernstyres fra en hvilkensomhelst maskin med en browser. Enkelt, billig, og veldig konfigurerbart. (fant en plugin til webmin her forrige dagen for å administrere CS-server også...) har kjørt en NT-server på et LAN-party jeg var tech-admin for i sommer; og anbefaler det ikke. Av de tre server'ne vi kjørte, var NT-server *alt* for ustabil. Det eneste den kjørte var WINS, DNS og DHCP. Neste gang blir det RedHat, Bind og Samba for alle penga!!! (dvs. Ingenting... :razz: ) Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Hei tZar! Det blei sagt av zorm (han som laga emnet)at serveren godt kunne være Linux... Det skal finnes noen gode Linux from scratch "distroar".. Der ein innstallerer det ein trenger etter kvart.. (ikkje at du kan gjære det på andre linux distoroer" da..:wink:) Da kan ein få ein webserver og dhcp server nede i 16mB.. Om ein har innstallert Red Hat noen ganger så skulle det vist gå greit med Linux from scratch "distroene"..Om ein følgte howtoo-ane.. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Quote: On 2002-05-01 17:19, Anders Leipsland skrev: Quote: On 2002-05-01 16:30, tZar skrev: Tør jeg spørre hvorfor han skal bruke et *nix os som server ? pris? :wink: Penger er en hobby :razz: Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Bare et forslag i løse lufta; Hva med å teste Novell server. Mye bedre enn MS - server og kompatibel med det meste. Prisen er jeg ikke sikker på, men det kan være at det koster mer enn det smaker. Lenke til kommentar
Teddybjørn Skrevet 3. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2002 Hvordan setter jeg freebsd opp som server når den er installert? Skal gjøre det i helga... Virker som det var det beste alternativet. :smile: Eller? Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Hei Zorm! Du finner ein del informasjon her : (er på engelsk) http://www.freebsd.org/ _________________ Mr.Hassan Same shit diffrent cow. There is allways hope `cause that something they havent found out how too kill yet.. "Oops! My brain just hit a bad sector. Application has reported a 'Not My Fault' in module KRNL.EXE in l [ Denne Melding var redigert av: Mr.Hassan på 2002-05-03 15:24 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå