Gå til innhold

Oppgradering av overklokket 32-bit system

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vel, da har tiden for oppgradering av pc'en min kommet. Jeg har sittet på gjerdet en stund og alltid forsøkt å være tålmodig angående anskaffelse av ny hardware, til tross for at det ikke alltid er like enkelt å være så tålmodig som man kanskje skulle ønske!

Jeg er litt usikker på hva jeg bør oppgradere, jeg har ikke særlig mye midler til rådighet for øyeblikket, ca 3k, så å gå over til et 64-bit system er nok litt utenfor rekkevidde. Jeg lister opp hardware'en jeg allerede har nedenfor, så er jeg veldig tekknemlig for innspill på hva som kan forbedres.

Pc idag:

Amd XP-M @ 2,6ghz

1GB Geil Golden Dragon pc3500 ddr-ram

Abit NFS-7 hk /m passiv kjølere på mosfets + southbridge

3dlabs ATI Radeon 9500 softmoddet til Radeon 9700 @ 415/630mhz

Soundblaster Audigy 5.1

Asetek Waterchill på Cpu, Gpu + Northbridge

PCI kontroller kort m/ 4 usb porter (til Hercules Muse Pocket, mp3 spiller, ekstern Hd)

PCI S-Ata 4 kanalers kontroller kort til HD'er

1 stk 36,7gb Raptor Hd

Resten av Hd'er er S-Ata 200gb x 4

Jeg har tenkt litt på et Radeon 9800 Pro, ellers så er jo ønskedrømmen et Nvidia 6800Ultra.. Hva sier dere?

Edit: Forøvrig har jeg et enkelt Chieftec Midi kabinett med en chieftec 360w strømforsyning. Er dette verdt å bytte ut?

Endret av diss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo fortsatt en veldig bra pc, eneste jeg lurer på er hvor høy fsb du bruker.

Skjermkortet er selvsagt alternativ 1 som bør oppgraderes, ellers så synnes jeg din pc bør greie seg fint minst 1 år til.

Forresten har nesten samme oppsett selv, hvilken temperatur har du på cpu og hvor høy Vcore?

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar :yes:

Vel, jeg klokker litt opp og ned hele tiden egentlig, klokker ned nå som det er så fordømt varmt i luften, gjerne ned til 2,0ghz (for å holde tempen nede inne i kabinettet) og klokker opp igjen til 2,6ghz når tempen utenfor faller igjen. Regulerer selvsagt klokkingen med Vcore, fsb og mp, som gjør at jeg slipper å la viftene gå så hardt (som er greit når pc'en står i stuen).

Akkurat nå kjører jeg 237 fsb * 11mp med Vcore på 1,775. Cpu temp på idle er 51 grader C, og temp inne i kabinettet er 36 grader C. Det er litt i overkant, så jeg klokker nok ned til 2,0 iløpet av de neste minuttene.

Men hvilket skjermkort anbefaler du? Gefore 6800 Ultra? Har jeg Cpu kraft nok til å utnytte et slikt skjermkort?

Lenke til kommentar
du har nok ikke bra nok cpu til at 6800ultra vil lønne seg nei, men et 6800gt eller et moddet vanlig 6800 vil nok gjøre jobben :yes: så en test på www.guru3d.com som konkluderte med at de med tregere cpu enn 3 GHz eller tilsvarende bør ligge unna x800XT og 6800ultra og heller ta 6800GT eller x800pro

Sakset fra Guru3d : Please do bare in mind that you need a rather powerful rig to get the most out of these cards, especially the x800 XT. In our case with a Pentium 4 2.8 GHz -1 GB Memory the Radeon x800 Pro was performing optimally and the XT was actually CPU limited in quite a few games.

Men husk at din cpu som er klokket til 2,6Ghz med en fsb på 237 burde i teorien tilsvare en cpu på +3600~3800.

Tror nok at du får godt utbytte av et x800xt kort eller et 6800 ultra + det blir mest mulig fremtidsrettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...