Gå til innhold

Harddisk som virker, men som ikke virker.

Anbefalte innlegg

Morn.

Har en WDC 120GB 8MB cache. Den har jeg delt i to partisjoner. (20 GB OS, 100GB andre ting). En dag satt jeg ved PCen og plutselig slo PCen seg av. Når jeg da restartet sto det at jeg manglet en fil i /WINDOWS/System/-mappa. Så da tenkte jeg å formatere og legge inn Windows på nytt. Etter å ha valgt hurtigformatering begynte Windows XP-installasjonen å kopiere filer over på harddisken. Noe som ikke gikk. Ble derfor nødt til å avbryte den.

Tok så med disken over på en annen PC. Der bootet jeg den som slave og en annen Windows XP-disk som master. Under booten ble det kjørt CHKDSK. Der ble det oppdaget feil på disken. Indeks-filer og litt annet. Det ble fikset.

Skulle igjen installere XP, men kom like langt som forrige gang. Prøvde også vanlig formatering, men det gikk heller ikke.

Det rare er at jeg får browset i alle mappene og skrevet/slettet filer på den 'ødelagte' disken når jeg er i Windows på den andre PCen.

Noen som har opplevd noe slikt? Hva bør jeg gjøre? Jeg vil ikke miste innholdet på 100GB-partisjonen, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det er riper i cden? Vis det er det så har du faktisk krav på ny cd. Seriøst. Du må kanskje betale litt, men ikke en hel ny lisens.

Vis ikke det er cden som er problemet, så kan du prøve å slette hele partisjon c: og lage en ny en og så innstallere, vis ikke så er harddisken wasted. Og den er sikker ikke mer en 1-2 år så du skal vel kunne få garanti også!

Lenke til kommentar
Takker for svar. Jeg har prøvd to forskjellige CDer. Men over til harddisken. Om jeg sletter partisjon C og 'smelter' sammen partisjonene. Vil jeg da miste innholdet på partisjon D?

Akkurat det er jeg litt redd for.

Mener du under windows installasjonen? Du kan ikke "smelte sammen" to partisjoner der, uten å slette begge, og deretter lage en ny.

Om du sletter windows partisjonen, er fortsatt den andre der..

Men sletter du c: under windows installasjonen, lager en ny partisjon på 20 gb, og legger windows der, blir den til d: og den store på 100gb blir til c:

Lenke til kommentar
Takker for svar. Jeg har prøvd to forskjellige CDer. Men over til harddisken. Om jeg sletter partisjon C og 'smelter' sammen partisjonene. Vil jeg da miste innholdet på partisjon D?

Akkurat det er jeg litt redd for.

Hvis du bruker partition magic,så skal det gå fint tror jeg..

Jeg har hatt et lignende problem som deg,men det viste seg at det var dene ene rambrikken min som det var feil på.

Under installasjon av xp fikk jeg bluescreen bare,så gikk hele installen skeis.

Lenke til kommentar
Er det kun når du prøver å installere windows med din egen PC at det ikke går? Eller har du også prøvd å installere via den andre PC'n?

Prøvd på begge PCene, men jeg skal følge tipset til dere andre, ja. Takk nok en gang og håper på flere tips etterhvert. :)

Lenke til kommentar

Hei

Bare for å være helt sikker på at disken din ikke er ødelagt: slå på SMART-funksjonen i biosen, hvis den ikke er på allerede. Såvidt jeg vet skal datamaskinen da vise en feilmelding i oppstarten hvis disken er fysisk skadet. Du kan også bruke testprogrammene på hjemmesiden til Western Digital.

Lenke til kommentar

Det er noe rariteter med WD disker og kontrollere .

Har hatt flere selv så her er min erfaring.

Deler den ide kanalen , benytt cable select strapping på WD'n og den andre enheten.

Står den alene blir det ofte problemer hvis den ikke er strappet som

single drive (ikke bruk master strapping) .

....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...