Gå til innhold

Problemer med artifacts

Dazem

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en ATI radeon 9800pro fra komplett.no. Jeg installerte det som forevist og jeg går på data linja (skole) så jeg vet hvordan dette gjøres! :p

Men så er det faktum at jeg får en slags rar firkant på musepekeren når jeg beveger den mot URL vinduet i explorer osv.. Og i 3dmark 2001 så fikk jeg masse rare artifacts som f.eks lyset fra den bilen som kjører rundt var det KUN hvite streker!! lurer på om noen andre har hatt det samme problemet??

Jeg har gått til anskaffelse av dette kortet fra www.komplett.no

Så jeg lurer også på om dette er software basert eller om det er hardware basert feil?

Jeg har prøvd flre forskjellige drivere! og har også da fjernet de gamle driverene fra mitt gamle GeForce 4 ti4600...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd med forskjellige drivere?
Evt. 3dmark03 og andre programmer?
Kjørte du drivercleaner for å kvitte deg med gamle drivere?
Har du sjekket at kortet står ordentlig i?
Molexen er ordentlig i?
Kjøleren sitter skikkelig på?

Hvis ja på alle over, er kortet mest sannsynlig DOA (DeadOnArrival) Endret av Kasp
Lenke til kommentar

Artifacts er ikke noe morro, hvertfall ikke når man har kjøpt seg et nytt kort. Når du skifter kort fra Nvidia til ATI så er det meget viktig at du sletter driverene på en korrekt måte. Nvidia driverene legger som oftest igjen litt kode her og der som MÅ fjernes. Drivercleaner kan brukes til det (som allerede nevnt). Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg prøvd følgende i rekkefølge. Gå videre til neste om ikke trinnet over fungerte:

1) Driverproblemer: Slett ATI driverene og start opp maskinen i safe mode. Kjør drivercleaner og start om igjen. Legg inn ATI driverene på nytt (Hent like godt 4.9 Betaen som ble sluppet for et par dager siden om du skal spille Doom 3. Om du ikke liker tanken på betaer så var 4.7 Omegadriver en god release. www.omegadrivers.net.)

2) Varmeproblemer: Ta ut kortet og sjekk at det er kontakt mellom VPUkjøleren og VPU (altså skjermkortetkjøleren og selve skjermkortet) Ikke fjern kjøleren, men rikk litt på den og sjekk om den er løs. Hvis ikke så sett tilbake skjermkortet og fyr opp maskinen. Husk å sett i molexen. Den trengs til oppstart, men etter det så har den ingenting å si!

Hent ned et overklokkingsprogram for skjermkort som rivatuner fra nettet. Underklokk kortet -50MHz på Core og minne for å sjekke om det er varmeproblemer. Om artifactene forsvinner så er det "problemet"

Om det er god luftgjennomstrømning så skal du ikke godta at du må underklokke, men om du har 50 grader der inne og et hav av kabler så må du nok ta det på egen kappe.

3) Retur: Om alt over ikke hjelper så er det ikke så mye du kan gjøre egentlig. Om du er knallsikker på at du installert alle driveren korrekt (absolutt alle drivere! Hovedkort og chipsett inkludert, siden det kan skape kluss) så er det nok på tide å ta turen til retur avdelingen på komplett og søke om rma. Husk å skriv en god rapport over problemet og hva du har gjort for å feilsøke så går sikkert litt fortere.

En aller siste ting du kan sjekke. Skru AV Fast Write og VPU recover. Større problemskapere skal du lete lengre etter i ATIs historie.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Har du prøvd med forskjellige drivere?

Evt. 3dmark03 og andre programmer?

Kjørte du drivercleaner for å kvitte deg med gamle drivere?

Har du sjekket at kortet står ordentlig i?

Molexen er ordentlig i?

Kjøleren sitter skikkelig på?

Hvis ja på alle over, er kortet mest sannsynlig DOA (DeadOnArrival)

drivercleaner kan jeg jo jammen prøve!! hvor kan jeg få lasta det ned?

EDIT: var litt for kjapp med den.. bamsefar skrev jo smarte ord her =)

Endret av Dazem
Lenke til kommentar

hmm.. artifacts ble vekke etter fjerning av vpu recovery og fastwrite!

Så testet jeg score i 3dmark 2001 og fikk 11*** poeng.. er dette vanlig for dette skjermkortet? jeg synes det virket lavt jeg men.. hva mener dere på forumet her?

Forresten takk til bamsefar for tips ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...