Hoax Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Jeg har store problemer med min trådløse internett oppkobling (Ilink/Radiolink). Det går signal fra leverandøren sin antenne noen hundre meter fra meg, til en antenne på hustaket mitt som går i low-loss coax kabel til modem og så til PC. Det er periodisk problem og vanskelig å finne ut av, nå har jeg byttet modem, prøvd å justere antennen og sjekket kabler, men det er enda store problemer. Det går 5 minutter å få opp en internett side. For en uke siden kunne jeg laste ned i ca 70Kb/s. Kan det være noen som bruker "samme linje" eller tapper mitt signal? Hvordan kan jeg finne ut og stoppe det isåfall? Det er ikke brukernavn og passord pålogging på dette. Utstyret som er i bruk er testet og så levert til meg så det er ikke feil på det. Det fins signalforsterkere men når det til tiden nesten ikke er noe signal å forsterke så er det vel bortkastet. Tar gjerne mot forslag. Lenke til kommentar
ion Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Det er lite sannsynlig at noen bruker samme linje eller tapper ditt signal. Du har mest sannsynlig bare dårlig signal. Du kan starte med å ta opp MS-DOS-ledeteksten i windows. Der skriver du ipconfig. Du skal ha en ip-adresse som ikke begynner på 169. Den riktige begynner mest sannsynlig med 213. Har du en slik ip-adresse kan du se på hva som er ip-adressen til din gateway. Deretter kan du prøve å sende ping til denne adressen ved å skrive ping <ip-adresse til gateway> -t. La den stå å gå en stund og trykk så ctrl+c. Hvis du har tap eller høy gjennomsnittlig ping tyder det på at det er dårlig kontakt mellom antennene. Hvis det er den trådløse linken som er problemet bør du ringe leverandøren og be de måle linjekvaliteten din. Så får du sikkert råd om hva som kan prøves. Er det Eltele Nord i Finnmark du har som leverandør? I så fall er vakttelefonen deres: 48 05 65 00. Hvis du har resultater fra ping osv. kan du vise til dem når du snakker med vakttlf. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 Takk for info, der forsvant problemet plutselig, like fort som det ble fritt for signal så var det tilbake hehe. Den ping på gateway var genial, 3% loss på ca 160 pakker, men det er akseptabelt. Sitter i Troms nå og det er ElTele som er ISP Lenke til kommentar
ion Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Jeg har også Eltele, Honningsvåg i Finnmark. Kan godt si at min erfaring kommer pga. at jeg har hatt mye slike problemer som du nevner. Jeg var tilknyttet Ilink-nettet her fra starten og det startet med mye problemer, men ble bedre etterhvert. Ellers kan kommandoen ipconfig også brukes med argumentene /release og /renew. Dermed kan du prøve å be om ip manuelt fra dhcp-servern hvis du har hatt dårlig kontakt. Det kan også lønne seg å ta strømmen til modemet(eg. ethernet-konverter), men du må alltid huske å trekke ut i den enden som står rett i veggen, ellers kan du få en boks som er midlertidig død. Å ta strømmen til boksen resetter den og kan noen ganger virke hvis problemet er at den har hengt seg, er visst noe programvare i den også. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 14. august 2004 Forfatter Del Skrevet 14. august 2004 Okey, ja jeg nappet ut et PCMCIA kort fra den ene enden av boksen og så at det var endel greier på kretskortet som kunne ligne på en BIOS av et eller annet slag... Hadde vært morsomt å prøve å putte bare PCMCIA kortet i en laptop og sett hva som skjedde hehe, men nå funker det ganske bra, laster ned i ca 40kb/s (igjenn) så jeg får resette med strøm og ipconfig'e etterhvert som det dukker opp problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå