Gå til innhold

Monitor rate kun 60 Hz, 15pins vs 14pins VGA-kabel

Peregrin

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et interessant problem med skjermen min, og håper noen kan hjelpe meg å finne ut av det. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, så jeg begynner bare.

Skjermen jeg kjører nå er en Hewlett Packard P1110 21". Jeg har tidligere brukt en Sony G500 21" med samme problem.

Hovedproblemet er at skjermen bare vil gå på 60 Hz. Jeg har prøvd å velge både "standard" og "plug and play" på monitor type, uten at noe hjelper. Ellers kjører jeg med HP P1110-driveren.

I følge monitor settings kjører skjermen i 85 Hz og alt skal være i skjønneste orden, men når jeg trykker justeringsknappene på selve skjermen viser skjermen at den bare går på 60 Hz, noe den voldsomme flimringen bekrefter.

Det interessante er at det kommer an på skjermkabelen jeg bruker. Jeg bruker i

utgangspunktet en vanlig 15 pins VGA-kabel. Problemet er at den kabelen jeg bruker nå, egentlig bare har 14 pins. Den har et hull på den midterste raden hvor det mangler en pin. Likevel kaller produsenten den en 15-pins kabel, skjønn det den som kan. :hmm:

MEN, og her snart poenget: Jeg fikk for en tid siden lånt en VGA-kabel med ALLE 15 pins, altså ingen "hull", og da funket skjermen fint, 85 Hz og alt var i skjønneste orden! :)

Jeg har kjøpt flere 15-pins kabler med 14 pins, og skjermen min vil bare kjøre i 60 hz. Så nå ser jeg for meg to løsninger på problemet mitt:

A: At jeg finner en "true" 15-pins skjermkabel uten "hull"

B: At jeg greier å løse problemet på annen måte, og bruke en "vanlig" 14-pins VGA-kabel.

Skjermkortet mitt er et Radeon 9600 Pro

Bios-information: BK-ATI VER008.015.028.000

Jeg har aldri hørt om liknende problemer tidligere, og folk i databutikkene bare rister på hodet og sier at "jo, denne skjermkabelen skal funke den". Og jeg sliter med å finne en virkelig 15-pins kabel. Jeg har lett på komplett og de andre svære web-shoppene, men det de kaller 15-pins er virkelig bare 14-pins (har studert skjermbildene nøye).

Tusen takk til alle de som kan hjelpe meg, enten ved å komme til bunns i problemet, eller å hjelpe meg å finne eller selge meg en skikkelig 15-pins kabel.

Hjelp?

Hilsen Pere, litt frustrert :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...