Gå til innhold

Bærbar kva skal eg velja ?

Jalle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å ta et eksempel: jeg gikk til http://www.dell.no og http://www.dell.co.uk .Der konfigurerte jeg to identiske Inspiron 8200. Prisen i England (brukte dagskursen da jeg regnet om til NOK) ble 21414,- Prisen i Norge ble 24795,-. Konklusjonen blir vel da at det er noen lapper å spare ved å kjøpe i England fremfor Norge. Jeg gjør oppmerksom på at den norske prisen var ved bestilling over internett. Da sparer man 1400,-, men dette tilbudet går ut i dag.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-30 17:19, Nichlas skrev:

Bare for å ta et eksempel: jeg gikk til
og
.Der konfigurerte jeg to identiske Inspiron 8200. Prisen i England (brukte dagskursen da jeg regnet om til NOK) ble 21414,- Prisen i Norge ble 24795,-. Konklusjonen blir vel da at det er noen lapper å spare ved å kjøpe i England fremfor Norge. Jeg gjør oppmerksom på at den norske prisen var ved bestilling over internett. Da sparer man 1400,-, men dette tilbudet går ut i dag.

Får du da norsk tastatur? Og er det ingen avgifter og slikt når du får den hvis du bestiller fra England?

Lenke til kommentar

Får du da norsk tastatur? Og er det ingen avgifter og slikt når du får den hvis du bestiller fra England?

Norsk tastatur får man nok ikke, men det er jo noe stort problem. Kan f. eks klistre Æ, Ø og Å på der de tastene ville vært på et norsk tastatur. Funker fint så lenge man velger norsk tegnsett. Jeg regner med at hvis han bestiller PC'en fra England, så bestiller han den ikke fra Norge, men venter til han er kommet til England. Prisen er inkl VAT, og jeg kan ikke komme på noen avgifter som skulle komme i tillegg.

Lenke til kommentar

Det som skjer er at du betaler VAT i england, og for å ta den inn i Norge må du i tillegg betale moms på 24%, så resultatet er at du får en PC med engelsk tastatur som er litt dyrere..

Hvorvidt du faktisk betaler moms er litt avhengig av hvordan den sendes fra England og om du er ærlig, men reglene sier vel at det skal betales moms på slik artikler. (Du kan jo muligens få refundert VAT)

Lenke til kommentar

Kjøp en Zepto pc....eller dra til England få deg en venn, ta han med til Norge, få han til å kjøpe PC-en. Få tilbake momsen. = PC til 3/4 av prisen.

Kan det gjøres enklere...

Lenke til kommentar

Min erfaring er at hvis du skal kjøpe bærbar PC i Norge er at du bør velge ACER. Der får du mye for pengene og de er forholdsvis rimelige.

Jeg og et par kamerater av meg sparte mye på å kjøpe ACER bærbar og vi er førnøyd med våre kjøp.

Skal du opp i prisklassen mellom 15-20 000 så kan du jo også vurdere Fujitsu-Siemens. Det er stilige PC-er med greit nok med utstyr.

Vi kjøpe våre bærbare PC-er hos http://www.trondheimdata.no

Lenke til kommentar

Jeg er så lei av at cooltech henviser til trondheimdata. Det er greit at vedkommende jobber der (se signatur), men denne snikreklamen kan vi ha oss frabedt. Hvis trondheimdata har noe som helst med ex Nidaros Data og gjøre ville jeg ikke anbefalt noen å kjøpe noe som helst der. Maken til dårlig service som Nidaros hadde kan man lete lenge etter...

Lenke til kommentar

heh, "Trondheim Data" virker litt..jalla ? =)

Første jeg reagerte på var at de har brukt en sånn snål webshop-generator...virker så utrolig useriøst.

Uansett.

Dell Inspiron 4100 er en rimelig&grei bærbar, funker fint til mitt bruk(Photoshop og diverse andre grafikkprogram).

Lenke til kommentar

Høres merkelig ut at en slipper å betale moms hvis en *sier* at en skal ha den med til utlandet. Lovene i forbindelse med merverdiavgift er meget klare på dette punktet. All omsetning av varer i Norge skal momsbelegges, all omsetning av varer til utlandet er fritatt moms. MAO hjelper det ikke å kjøpe en PC i Norge og bare *si* at du skal ha den med til utlandet.

Du kan kjøpe den av en norsk leverandør og få den levert i utlandet og dermed slippe moms. Men da kan du bli momspliktig i det landet den leveres til, og du vil måtte betale toll ved innførsel til Norge igjen.. All diskusjonen omkring toll er jo fremdeles betinget av at en frivillig går på rødt, eller at en blir tatt ut i stikkprøve på grønt da :wink:

350 MB webhotell, PHP, CGI, MySQL, SE PRISEN: KR 48,- PR. MND, INKLUDERT GRATIS .com/.net/.org DOMENE!!!

NB! Bare i en begrenset periode!

www.bkmedia.no

[ Denne Melding var redigert av: bok2 på 2002-05-05 11:05 ]

Lenke til kommentar

Om du skal gå på skole i utlandet, kan du kjøpe din bærbare PC i Norge og få med et skjema for å ta den med deg ut av landet. Dette skjemaet har du rett på å få de du kjøper PC, om du spør. Du kan ha PC-en i Norge i MAKSIMUM ÉN - 1 - ÉN måned, før du reiser - for å prøve den bl.a. På det skjemaet du får der du kjøper PC-en, må du N.B. - føre opp adressen til ditt bosted i England. Dette får du god informasjon om der du kjøper PC-en. Jeg tror ikke norske priser på PC er høye, om du får refundert momsen på 24%. Den får du satt inn på din konto ETTER at du har returnert/sendt det skjemaet du får fra butikken(el. Dell), STEMPLET av de norske tollerne ved utreise. Ved ankomst England ville jeg latt som ingenting mht PC-en;Mange reiser med slik, nå. Dermed sparer du innføringsmoms på 17%.

I Scandinavia er reglene annerledes;Der må du vise at du har tollet varen inn i Norge, f.eks. - før du får momsen returnert. Svensk toll er 25% og slik sett er det ingenting å 'tjene' på bare det, om ikke prisforskjellene ellers er stor. Nå er svenskekronene lave, vell.

Kjøper du maskinen i England, kan du gjøre samme 'prosess'(tror jeg, bare ring til de du lurer på å kjøpe fra og spør);Du ber om det papiret for moms(vat)redksjon, har maskinen i 1 mnd(spør) og om du reiser hjemmom (ferie) INNEN den tid(som du får svar på), leverer du papiret ved utreise England, tollerne i England stempler, du sender dette til oppgitt adresse på papiret - og åfr momsen refundert. I Norge hadde du PC-en med deg over til England om de spør.

Jeg TROR ovennevnte er mulig og du kan ringe tollvesenet for mer info.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-01 14:43, ROla skrev:

Jeg er så lei av at cooltech henviser til trondheimdata. Det er greit at vedkommende jobber der (se signatur), men denne snikreklamen kan vi ha oss frabedt. Hvis trondheimdata har noe som helst med ex Nidaros Data og gjøre ville jeg ikke anbefalt noen å kjøpe noe som helst der. Maken til dårlig service som Nidaros hadde kan man lete lenge etter...

Jeg jobber IKKE hos trondheim data, og de er ikke ex Nidaros. Jeg begynte å kjøpe utstyr hos de for ca 2 år siden og har kjøpt en mengde utstyr fra de i løpet av de siden da (både privat og for firmaet jeg jobber i). Jeg synes prisene er lave og servicen er god. At noen synes de er jalla bryr da ikke jeg meg noe om, jeg har spart store summer på å handle hos de.

At jeg har "jeg handler hos trondheimdata.no" som signatur er bare for å fortelle hvor jeg handler mitt datautstyr (er også ment som en motvekt til alle som digger PSdata og Komplett grenseløst). Forøvrig så finnes det flere signaturer som er ment som reklame uten at noen reagerer på disse, tenker da på

"350 MB webhotell, PHP, CGI, MySQL, SE PRISEN: KR 48,- PR. MND, INKLUDERT GRATIS .com/.net/.org DOMENE!!!

NB! Bare i en begrenset periode!

http://www.bkmedia.no"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...