Das Bimmer Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 De fleste (?) av oss vet sikkert fra før av at Intel P3 og celeron har nøyaktig samme kjerne, men at halvparten av cache'n er disablet på noen slags måte. Dette betyr jo at en celeron har akkurat samme kjerne som P3. AMD på en annen side, har laget to forskjellige chips til Duron og Athlon. En med 64 kb L2 cache (duron) og en med 256 kb L2 cache (Atlon), mens Intel på sin side simpelten har lagd en chip med 256 kb L2 cache, og så bare solgt den samme chippen under to forskellige navn. Produksjonskostnadene er de samme på celeron og P3. SPØRSMÅLET mitt er: Vil den nye Celeon (Willamette-128) være den samme kjernen som Willamette-P4, eller vil den være produsert på "AMD sin måte" sånn at man betaler for det man faktisk får? Lenke til kommentar
Howard Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Nå anser jeg meg ikke for å være en nerd, men svarer likevel :smile: Svaret er ja, Celeron "Willamette" har den samme kjernen som Pentium 4 "Willamette". Lenke til kommentar
Das Bimmer Skrevet 30. april 2002 Forfatter Del Skrevet 30. april 2002 Det var det jeg visste. Intel er noen utsugere. Dette betyr at Willamette-128 vil koste nøyaktig det samme å produsere aom P4 willamette. Hva er greia med å lage en prosessor med 256 KB L2 cache, og så DISABLE halvparten av den? Man betaler altså for noe man ikke får. Lenke til kommentar
president Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Feil. Du betaler ikke for noe du ikke får. (Celeron er jo billigere enn P4, ikke sant). Det er jo derfor den er billigere, fordi du "får" mindre. Lenke til kommentar
Radiax Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 celeron prosessorene er jo ment som en billig/light utgave av de normale prosessorne deres. en av tingene de har gjort for å gjøre den billigere, er å kutte ned på cache. Lenke til kommentar
Toset Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Men hvis cachene allerede er der, bare at de har disablet de, hvorfor ikke bare bruke de cachene og selge Celereon som et mye bedre produkt til samme pris, siden det allikevel ikke koster de noe? De taper jo ingenting på å selge et bedre produkt, hvis det allikevel koster det samme å produsere et dårligere. Lenke til kommentar
president Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Og hvor mange tror du ville kjøpt P4 da? Lenke til kommentar
Das Bimmer Skrevet 30. april 2002 Forfatter Del Skrevet 30. april 2002 Ingen! Heheh, og det er slik jeg vil ha det. Lenke til kommentar
president Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Men neppe slik Intel vil ha det...og derfor er prisene som de er :sad: Lenke til kommentar
thoering Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 p4 har vel 512kb L2 cache Lenke til kommentar
knut Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Det er egentlig besparende for intel ved å ha en celeron som har den samme kjernen som p3 eller p4. Hvis de ikke hadde hatt det hadde det vært mange p3 og p4 kjerner som måtte ha blitt kastet pga feil på brikken. Når de da fjerner halvparten av cachen så vil flere av disse kjernene fungere. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Quote: On 2002-04-30 17:09, dominizer skrev:Men hvis cachene allerede er der, bare at de har disablet de, hvorfor ikke bare bruke de cachene og selge Celereon som et mye bedre produkt til samme pris, siden det allikevel ikke koster de noe? De taper jo ingenting på å selge et bedre produkt, hvis det allikevel koster det samme å produsere et dårligere. da ville de hete Pentium 4, og ikke Celeron... :smile: Lenke til kommentar
Radiax Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Quote: On 2002-04-30 20:06, MrLee skrev: Quote: On 2002-04-30 17:09, dominizer skrev: Men hvis cachene allerede er der, bare at de har disablet de, hvorfor ikke bare bruke de cachene og selge Celereon som et mye bedre produkt til samme pris, siden det allikevel ikke koster de noe? De taper jo ingenting på å selge et bedre produkt, hvis det allikevel koster det samme å produsere et dårligere. da ville de hete Pentium 4, og ikke Celeron... :smile: Nettopp. Jeg kan ikke tenke meg at intel bare "disabler" cachen, prosessoren "inneholder" enkelt og greit halvparten så mye cache. Hadde de bare disablet den, så ville de jo i grunnen tapt penger på celeron prosessorene, fordi du kunne kjøpt en dyrere p3/p4 prosessor, som var akkurat lik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå