Gå til innhold

USB 2.0 Utkonkurert av Firewire 800.


Anbefalte innlegg

En tankevekker angående USB 2.0 og Firewire 800

 

FireWire 800, which tracks the IEEE1394b standard and was introduced commercially by Apple in 2003, allows an increase to 800 Mbit/s (Mbps) with a nine-pin cable. Due to the professional grade optical fibers used in the Firewire 800, it is only limited to 100 meters in length It does not have the cable-length limitation of FireWire 400. Further speed increases to 2 Gbit/s are planned. Other than the original FireWire 400 standard which used a data/strobe (D/S) encoding (called legacy mode) on the signal wires, FireWire 800 uses a data encoding scheme called 8B10B (also referred to as beta mode).

 

Some expensive camcorders have included this bus since 1995. All Macintosh computers currently produced have built-in FireWire ports. With this new technology, FireWire, which was arguably already slightly faster, is now substantially faster than USB 2.0. FireWire is also used on the iPod music player, permitting new MP3 tracks to be downloaded in a few seconds.

 

Kilde:

http://www.fact-index.com/i/ie/ieee_1394.html

 

Med tanke på at firewire itilegg belaster cpu mindre og har overlegen rekkevidde er det idiotisk at usb 2.0 brukes til alt . Hadde heller likt Firewire mus , tastaturer etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men kommer du noen gang til å behøve overføringshastigheten til firewire i mus og tastatur? Vi snakker om små mengder data.

 

Ellers så kan du lage en firewire til usb adapter, putte den i tastaturet, kjøpe 100m med kabel, og sitte på andre siden av jordet/kvartalet og trykke som en helt for å bruke opp hastigheten...

 

Usb er en mer brukt standard pluss at de fleste har usb porter.

Endret av evil-twin
Lenke til kommentar
Men kommer du noen gang til å behøve overføringshastigheten til firewire i mus og tastatur? Vi snakker om små mengder data.

 

Ellers så kan du lage en firewire til usb adapter, putte den i tastaturet, kjøpe 100m med kabel, og sitte på andre siden av jordet/kvartalet og trykke som en helt for å bruke opp hastigheten...

 

Usb er en mer brukt standard pluss at de fleste har usb porter.

Edit: For og forlenge et usb tastatur må en kjøpe X antall usb 3m forlengere med repeater på da kan du ihvertfal forlenge en 10-20 meter. Metoden din betviler jeg vil fungere i praksis.

 

Usb er en mer brukt standard pluss at de fleste har usb porter.

 

Jaha? :roll:

 

Saken er nok at USB 2.0 har utkonkurert firewire 800 på mainstream og low end markedet og er det alle bruker. Men firewire 800 har betydelig bedre spesifikasjoner . Hvis jeg var hardcore gamer ville jeg ønsket meg en Firewire 800 mus. Jeg tror at hvis Firewire 800 hadde vert mer utbredt fått skikkelig brikkesett støtte og blitt integrert på hovedkort og i windows xp så hadde flere fått øynene opp for dette. Har du en usb 2.0 skriver , webcamera , scanner etc. vil du fort merke at cpuen belastes . Firewire belaster cpuen i mye mindre grad. Dette skyldes delvis at den ikke trenger og opdatere seg for og finne ut om den er "på" slik som usb 2.0 .

 

Alt dette bare fordi firewire var litt stiv i pris og ble gradivs visket ut av markedet av usb . Hadde firewire fått makta hadde det blitt biligere også.

 

Heldigvis holdes firewire i live takket være folk som bruker den til eksterne hardisker , videoredigering m.mer.

Endret av gjermundnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...