holvik Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Jeg ønsker å formatere harddisken,og legge inn windows xp på nytt. Hvordan går jeg fram ? Lenke til kommentar
oivind90 Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Det lurte jeg også på...hvordan formaterer man c: fra windows? er det en ms dos modus på windows xp? det funker jo ikke fra vanlig dos... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) Sett bios til å ha CDROM som boot før harddisk . putt i xp plata og boot pc'n. Følg med på skjermen , kommer trykk en tast for å boote fra cdrom . Og når du kommer til installer xp i xp-setupen. Sletter du eksisterende partisjoner oppretter ny og xp-setup formatterer for deg. ... Endret 13. august 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
oivind90 Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Er det mulig å formatere c: uten xp cd? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Noen bra partisjon utils : Diskman5 http://diskman.dyndns.org/dm5/dm32.aspx Ranish Partition manager http://www.ranish.com/part/ testdisk (partition recovery , gjenoprette slettede partisjoner ) http://www.cgsecurity.org/index.html?testdisk.html Lenke til kommentar
holvik Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 Takk for tipset "svar 2003". Når man formaterer på denne måten vil da harddisken vere helt tømt for gamle data? Da jeg brukte WINDOWS 98 SE skrev jeg "format c:" i ms-dos. Så puttet jeg inn en oppstartsdiskett i diskettstasjonen. Så kom der fram en meny der en kunne velge å installere 98 på nytt fra cd. Kan en gjøre dette med xp også ? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 MsDos statup diskett kan kun formattere c: hvis den finner c: Hvis c: er formattert med NTFS filsystem som benyttes enten i NT4/W2000/XP må man vha diskett med partisjon utility først fjerne eksisterende partisjoner . Lage nye partisjoner enten fat16/fat32 , deretter kan de formatteres med msdos diskett hvis denne har format.com programmet på seg . Ellers så er det format verktøy i diskman5 som støtter NTFS . "Tømt" for data blir den ja med denne fremgangsmåten i den forstand at det er en tom partisjon der. Men man kan gjenopprette data fra en formatert disk for det . Hvis du har sensitive data som du ønsker at ingen skal kunne gjenopprette må du kjøre wipe program .F.eks active killdisk er et slikt . Lenke til kommentar
holvik Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 Takk for hjelpen syar2003 Lenke til kommentar
oivind90 Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 når jeg prøver å formatere fra dos får jeg opp denne feilmeldingen : Formateringsprogrammet kan ikke kjøres fordi det er i bruk av en annen prosses...noen som vet hvilke prosesser jeg må stoppe? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) Du må boote maskinen fra floppydisk . Ikke kjøre CMD vindu fra windows . CMD vindu i NT er IKKE dos . ... Endret 13. august 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
zarz Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Vet du hvordan man kan formatere og legge inn win xp pro på en bærbar data uten diskettstajson? (har tilgang til det, men kan enten bruke diskett eller cd/dvd.) Lenke til kommentar
MoFFaSSa£ Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 D e bare å lese lengre opp på siden så ser du hva som kan gjøres:) Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 dette fungerte ikke for meg- jeg er ute etter å formatere harddisken, finnes det virkelig ingen måte å gjøre dette på uten å laste ned egne programmer? handler vel om å kunne starte dos før man starter windows? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Er det så vanskelig å forstå da ... Man kan ikke boote til windows som selvfølgelig både bruker filer/servicer fra C:\windows . Og tro at man kan formatere partisjonen C: som operativsystemet benytter . Trengs ingen egne program . Har man skaffet seg windows på lovlig måte har man også en CD som pc'en kan bootes med . Fra windows cd'en dersom systemet er bootet med denne kan man gjøre både formatering / slette eksisterende partisjoner / opprette nye partisjoner etc. Og selvfølgelig reinstallere/installere windows . Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 (endret) Selvfølgelig har jeg skaffet windows på lovlig måte Det som er vanskelig for meg å forstå er følgende: - hvorfor kan jeg ikke formatere pc'n med XP når det var fullt mulig med win95 og win98? der kunne jeg enkelt formatere pc'n, sette inn en installasjonsCD og installere et nytt operativsystem/versjon. - hvorfor kan jeg ikke formatere via installasjonsCD'n windows XP? Ser du skriver man kan det, men det eneste den tilbyr er å konvertere disk. - jeg har aldri ønsket å boote til windows, slik du skriver. hele spørsmålet gikk nettopp på det, om det er mulig og i såfall hvordan jeg kan starte en kommando-linje uten å starte windows - det jeg mente med å hente et eget program, er at så langt jeg vet finnes det programmer som kan overskrive harddisken med '0', det blir like godt som formatering for mitt formål. - Endret 14. august 2004 av fjartan Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Det som er vanskelig for meg å forstå er følgende: - hvorfor kan jeg ikke formatere pc'n med XP når det var fullt mulig med win95 og win98? der kunne jeg enkelt formatere pc'n, sette inn en installasjonsCD og installere et nytt operativsystem/versjon. * Du kan gjøre det hvis du starter pc med xp-cd går videre til installer windows osv. Og når man kommer til valg av disk etc. kan man opprette/fjerne partisjon . Man kan også boote med xp-cd trykke R for recovery console og benytte format derfra . Mer om recovery console: http://www.kellys-korner-xp.com/win_xp_rec.htm - hvorfor kan jeg ikke formatere via installasjonsCD'n windows XP? Ser du skriver man kan det, men det eneste den tilbyr er å konvertere disk. *Man kan det , du gjør tydligvis noe feil . - jeg har aldri ønsket å boote til windows, slik du skriver. hele spørsmålet gikk nettopp på det, om det er mulig og i såfall hvordan jeg kan starte en kommando-linje uten å starte windows. *Man kan installere recovery console til maskinen. Men man kan uansett selvfølgelig ikke formatere den partisjonen man "sitter på" . Starter man recovery console fra cd , er det ingen prosesser som låser opp partisjonene . - det jeg mente med å hente et eget program, er at så langt jeg vet finnes det programmer som kan overskrive harddisken med '0', det blir like godt som formatering for mitt formål. * Ja flere er allerede nevnt i tråden. Ett problem med alt dette kan være at den nevnte disk er en SATA disk tilknyttet en onboard hovedkort kontroller som må ha drivere for å være synlig . Løsningen er da å boote med xp-cd og trykke F6 + å ha SATA/RAID driverene på diskett . Deretter gå til recovery console for å benytte format.En dos oppstartsdiskett vil aldri kunne gi deg tilgang til partisjoner på en sata disk dersom denne benytter onboard kontroller , eter hva jeg vet finns det ingen dos drivere til sata som man evt. kan legge inn i config.sys/autoexec.bat . ... Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 kuuuult... da forstår jeg mer Lenke til kommentar
Vims Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Forstår man ikke nå bør du la bestemor prøve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå