toss Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 sikkert to dumme spørsmål men; har egentlig taggen <doctype> noe å si? kan man definere en egen "style" med css? hvordan? på forhånd, takk for svar. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 1. Ja, doctype er avgjørende for hvordan siden din tolkes av nettleseren. Uten doctype går nettleseren inn i såkalt quirks mode, som blir feil. » Fix your site with the right doctype! 2. Ja, det er det CSS er til. HTML = HyperText Markup Language, dvs. et kodespråk der man merker av forskjellige deler, som <p>, <body> osv. CSS er til for å style dette, og om du nå skriver <p> i HTML, kan du 'kalle' <p> i CSS ved å skrive p { stiler og sånt her } Lenke til kommentar
toss Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 så hvis jeg vil definere en ny stil så kan jeg gjøre noe slikt: minstil { color: blue; } hva skal jeg så skrive i html for å bruke denne stilen? Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Ja, CSS har mye å si, her er noen guider til CSS som jeg anbefaler deg å lese hvis du har tenkt å drive med HTML/CSS: www.htmldog.com www.w3schools.com/css Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) Nei, da må du til med klasser, eller ID-er, om det er en unik stil du skal ha. <p>Her er tekst <span class="minstil">blå tekst her</span> litt mer tekst</p> .minstil { color: blue; } Merk at klasser har et punktum foran klassenavnet, og ID-er har firkant (#) www.htmldog.com Endret 13. august 2004 av Mr.Berg Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) så hvis jeg vil definere en ny stil så kan jeg gjøre noe slikt: minstil { color: blue; } hva skal jeg så skrive i html for å bruke denne stilen? Du kan skrive dette i HTML: <p id="minstil">blablablablablablablablabla</p> Og dette i CSS: #minstil { color: blue; } Endret 13. august 2004 av Equerm Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) Gir ingen mening nå.. Endret 13. august 2004 av Mr.Berg Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Gir ingen mening nå.. Hva gir ingen mening? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Gir ingen mening nå.. Hva gir ingen mening? Det som sto i posten. Nok OT. Lenke til kommentar
toss Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 hva er forskjellen på en id og en klasse? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 hva er forskjellen på en id og en klasse? En ID er unik, og skal bare brukes en gang i løpet av et HTML-dokument. Fra nå av kan du lese. Dette er bare teit. Alt står på www.htmldog.com Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) En Id kan du bruke en gang i et dokument. En klasse kan du bruke flere ganger i et dokument. Reg: to late.. Endret 13. august 2004 av Waldmeister Lenke til kommentar
toss Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 ok, skal prøve å lese meg frem til litt mer.. atkk for svar i hvret fall.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå