Phonix. Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 hvis dette er feil så gider en av mod'sa og flytte den til riktig sted? klarte ikke helt betsemme meg. men: Jeg var på lefdal (tillsvarende elkjøp) i dag for å kjøpe en lan kabel og en antenne kabel. 1. jeg så en intel celleron 2,4 ghz, 254 no name ram, gf 4 64 mb (stod ikke mere info) og en 60 gb hardisk, stod ikke merke. er det faktisk lov å selge for 6900? Syntes det er altfor mye ponger. 2, så så jeg en amd 64 data til 11900 med 512 ram husker ikkke grafikkort men der får du vertfall litt mere for pengene. MEN det stod amd 64 xp 3200+ med er prossessor hastighet på 3,2 ghz. Altså så en amd 64 med 3,2 ghz er vell ikk lagd så vidt jeg vet s¨sitter de å sleger en? svindel? Lenke til kommentar
sutrekoppen Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 De kan vel forsøke å selge varene sine for hundre trilliarder kroner om de så vil. Kan ikke skjønne at det skal være en lov som forbyr overprising av varer. Lenke til kommentar
MadMike Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Er vel lov om overprising? Men tviler på at den gjelder for PC'er..? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) De har lov til å prise varene til det de vil, om de får solgt det er en annen sak. Men som regel bruker alle kjeder og holde seg til veiledende utsalgspris på varer så derfor blir det ingen konkurranse og snakke om og varene blir dyre i forhold til å bestile på postordre. Jeg vil kalle det for passivt prissamarbeid det kjedene driver på med. Endret 13. august 2004 av Lugmeister Lenke til kommentar
Phonix. Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 MEN det stod amd 64 xp 3200+ med er prossessor hastighet på 3,2 ghz. Altså så en amd 64 med 3,2 ghz dette også? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) De har vel misforstått litt mellom amd og intel. da er det bare og rette på dem . En del av de som selger datavarer har liten peiling på hva de selger. Etter amd kom med xp prosessorene så angir tallene en ytelse som tilsvarer en intel prosessor. eksempel xp2600 tilsvarer 2,6 Ghz intel P4 prosessor selv om amd prosessoren går på lavere klokkefrekvens. Endret 13. august 2004 av Lugmeister Lenke til kommentar
Phonix. Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 herre jesus da, DE som jobber i data avdelingen på lefdal(stor bedrift) burde faen meg har med peil enn å selge en amd 64 med 3,2 ghz? tenk på de som tror de kjøper en amd med 3,2 ghz? stakkar er ikke kundenes oppgave og skrive fakta om pc'ende de sleger? Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 hvis dette er feil så gider en av mod'sa og flytte den til riktig sted? klarte ikke helt betsemme meg. men: Jeg var på lefdal (tillsvarende elkjøp) i dag for å kjøpe en lan kabel og en antenne kabel. 1. jeg så en intel celleron 2,4 ghz, 254 no name ram, gf 4 64 mb (stod ikke mere info) og en 60 gb hardisk, stod ikke merke. er det faktisk lov å selge for 6900? Syntes det er altfor mye ponger. 2, så så jeg en amd 64 data til 11900 med 512 ram husker ikkke grafikkort men der får du vertfall litt mere for pengene. MEN det stod amd 64 xp 3200+ med er prossessor hastighet på 3,2 ghz. Altså så en amd 64 med 3,2 ghz er vell ikk lagd så vidt jeg vet s¨sitter de å sleger en? svindel? 1. De kan selge den for 10k også hvis de vill, sånn er det bare.' 2. For almuen (slik som min far) så er det et fett hva Hz på cou er bare den yter som en P4, dvs de vet at intel har laget cpu`er siden de først stiftet bekjentskap med en pc og dermed så er dette en standar for de fleste, og elkjøp har ikke verdens beste selger med tanke på kunskp på hva de selger og det kan være at de ikke vill ha spørsmål rundt at det heter 3200+ men går på 2,2 Ghz og yter det samme som en P4 3,2Ghz Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Hvis du spiller dum kan du nok kjøpe amd 64 maskinen og etterpå kreve at de får den til å gå på 3,2Ghz siden de har opplyst om dette, hvis ikke kan de nok saksøkes og dømmes for feilaktig reklame. Men uansett synes jeg kunskapsnivået på selgerne i slike butikker somelkjøp og lefdal er alt for lite kvalifiserte, skulle ikke forundre meg om de ville påstå at et radeon 9200 krot med 256MB minne var bedre enn et 9800Pro med 128MB bare fordi 9200 har mer minne. Lenke til kommentar
Shaper^ Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Hvis du spiller dum kan du nok kjøpe amd 64 maskinen og etterpå kreve at de får den til å gå på 3,2Ghz siden de har opplyst om dette, hvis ikke kan de nok saksøkes og dømmes for feilaktig reklame.Men uansett synes jeg kunskapsnivået på selgerne i slike butikker somelkjøp og lefdal er alt for lite kvalifiserte, skulle ikke forundre meg om de ville påstå at et radeon 9200 krot med 256MB minne var bedre enn et 9800Pro med 128MB bare fordi 9200 har mer minne. LOL Det er faktisk mange som påstår dette og! Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 hvis dette er feil så gider en av mod'sa og flytte den til riktig sted? klarte ikke helt betsemme meg. men: Jeg var på lefdal (tillsvarende elkjøp) i dag for å kjøpe en lan kabel og en antenne kabel. 1. jeg så en intel celleron 2,4 ghz, 254 no name ram, gf 4 64 mb (stod ikke mere info) og en 60 gb hardisk, stod ikke merke. er det faktisk lov å selge for 6900? Syntes det er altfor mye ponger. 2, så så jeg en amd 64 data til 11900 med 512 ram husker ikkke grafikkort men der får du vertfall litt mere for pengene. MEN det stod amd 64 xp 3200+ med er prossessor hastighet på 3,2 ghz. Altså så en amd 64 med 3,2 ghz er vell ikk lagd så vidt jeg vet s¨sitter de å sleger en? svindel? 1. Som andre har sagt så kan de selge den for 1 million hvis de absolutt vil. 2. Jeg tviler på at Lefdal prøver å lure noen ved å skrive 3,2Ghz, tror heller at det er kunnskapsnivået som er lavt, eller rett og slett en glipp fra den personen som skrev plakaten (vi er jo alle mennesker som kan gjøre feil, bare se her på det bilde fra RIMI). Hvis du går tilbake og forklarer dem at det er feil og de ikke vil rette på det så blir det noe annet. Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Grøss Er det noen som bedriver ekstremsport innen å kjøpe data ting på elkjøp? Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Ikke for å forsvare elkjøp eller noe... Men er ikke det med skjerm, tastatur og høytalere ? det retferdiggjør i såfall prisen "noe"... Men helt klart.. Selgerne som jobber i slike butikker har kompetanse som noen aper... Smule OT =) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) 1. De kan selge for overpris ja. Bare de ikke selger det til helt vanvittig for mye høye priser. DA blirt det svindel. Men jeg tror det skal veldig mye til for å kunne kalle det svindel. (Jeg tipper at det må ligge på minst 2x den gjennomsnittlige prisen på samme vare ellers i markedet, og da mener jeg ikke laveste pris i prisguiden) 2. Nei, de har ikke lov til å lyge i reklamen ved å påstå at de selger en Athlon64 på 3,2GHz. Den finnes ikke ennå. Men jeg tror ikke de ville fått noen stor bot i en eventuell rettsak pga dette fordi det er mange formildende omstendigheter. F.eks at det er et vanskelig tema for de fleste og at den som skrev annonsen tydeligvis ikke hadde særlig peiling og kunne ha handlet i god tro. Endret 13. august 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Tootimes Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) En kjensgjerning er ihvertfall: De folka som jobber i kjedene vet ikke en drit om NOE av det de selger, bortsett fra de produktene som de får en side røkelaks til jul for å ha solgt. --- Noen som har hørt denne før?:" Ja,jeg har en slik selv,og er veeelig fornøyd", eller: "Ga kona en sånn og hun er sååå fornøyd".... Endret 13. august 2004 av Tootimes Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Noen som har hørt denne før?:" Ja,jeg har en slik selv,og er veeelig fornøyd",eller: "Ga kona en sånn og hun er sååå fornøyd".... Hehehe :!: Disse setningene brukte jeg sikkert minst en gang i timen når jeg jobbet som selger hos Obs elektro. Det verste er at både jeg og de andre jeg jobbet sammen med sikkert ikke hadde noe særlig peiling på mer enn 10% av varene vi solgte. Heldigvis utfyllte vi hverandre litt, og brukte triks som å skumlese på embalasjen for å fortelle det videre som om vi visste hva det sto der fra før... Må ikke høre på såne folk! Les heller tester og gjør dere opp en mening på egenhånd, og sjekk priser på nett før dere handler. Lenke til kommentar
Phonix. Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 det jeg egentlig skulle frem til er at de som selger dette BURDE hatt mye mere erfaring og viten. De er jo helt absurd at alle som ha lest hjem pc 2 ganger vet mere enn de. Viste at de hadde lov til å selgde en for 7k om de ville, men er jo latterlig. Lenke til kommentar
Radial Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Vel det er faktisk visse begrensninger på hvor høye priser man kan kreve som forretningsdrivende. Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Lov om pristiltak § 2. At dette tilfellet rammes er jo derimot svært tvilsomt. Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Dette med at en athlon 3200+xp har 3,2 ghz. her feil, jeg så noe alla det på elkjøp skien. De hadde en data med A3000+ xp som var på 3 ghz. Prover elkjøp å lure folk som morra mi? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 Dette med at en athlon 3200+xp har 3,2 ghz. her feil, jeg så noe alla det på elkjøp skien. De hadde en data med A3000+ xp som var på 3 ghz. Prover elkjøp å lure folk som morra mi? Tror ikke de prøver å lure noen bevist, de vet nok ikke bare bedre selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå