Isabella2 Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Hvilken CPU skal jeg velge; - Intel Pentium 4 - 2.8GHz / 533MHz / 1MB eller - Intel Pentium 4 - 2.8GHz / 533MHz / 512 Begge koster det samme (hos Netshop). Mitt hovedkort er MSI 845PE MAX2-FIR Hovedkort S478/533mhz, og jeg ønsker å kunne overklokke mest mulig (har akkurat bestilt et vannkjølingssett). Isabella Lenke til kommentar
Isabella2 Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 Ok, takk for det. Kan du gi en enkel og kort forklaring på hvorfor ? (Intuitivt så skulle en jo tro at det var motsatt) Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) De prosessorene som har 1MB l2 cache er prescott, og de lager sinnsykt med varme -> dårlig overklokking. Testet en 3 GHz i min maskin med bra vannkjøling, fikk overklokket til 3,75GHz, men da kunne jeg koke det meste i maskinen. Gå for en northwood (512Kb), de lager mindre varme, og klokker bra EDIT : Sjekk hos msi sine sider om ditt hovedkort støtter den aktuelle prosessoren før du bestiller, tror ikke det støtter prescott (er ikke sikker) Endret 13. august 2004 av ronnyaa Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 De prosessorene som har 1MB l2 cache er prescott, og de lager sinnsykt med varme -> dårlig overklokking. De har overklokket den prescotten hos overklokking.no, og der kom den rimielig bra ut... Prescott'en klokker bedre, men blir til gjengjeld varmere enn NW'en Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) De har overklokket den prescotten hos overklokking.no, og der kom den rimielig bra ut... Prescott'en klokker bedre, men blir til gjengjeld varmere enn NW'en Sant, har lest det, men varme utviklingen på de prosessorene er helt sinnsyk kontra northwood, så jeg ville ihvertfall uansett gått for den, og anbefaler andre til å gjøre det samme så lenge websjappene har det på lager. Eksempel : Northwood 2,6 @ 3,2 -> 34 asusgrader etter ett døgn med full belastning Prescott 3,0 @ 3,4 -> 51 grader etter en time prime Dette er med vannkjøling med to radiatorer : procore og blackice micro 2, zalman cpu blokk osv osv.. Prescott EDIT : Leif was here Endret 13. august 2004 av ronnyaa Lenke til kommentar
Isabella2 Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 Takk for gode svar. Har nå bestilt en med 512kb Isabella Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå