Hawkwind Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Med tanke på at emnet er berørt til dels mye i en annen tråd på dette forum, kunne det kanskje vært av interesse å ta en liten diskusjon på dette her. Moderator: Vet at denne primært burde vært postet på Bilforum - men grunnet diskusjon i innlegg om fotoboks syntes jeg det var mest naturlig å poste her i utgangspunktet. Ihvertfall - har brukerne her noen meninger om hva som skal kreves for at man skal være en god sjåfør? Og i motsatt fall - hva diskvalifiserer en sjåfør fra å være en god sjåfør? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 En sjåfør som tar hensyn til andre traffikanter og alle rundt seg, som er i god stand til å bedømme situasjoner kjappt og effektivt, som kjenner regelverket og tar det til etteretning. blablabla. osv. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Kjører nøytralt, ikke agressivt eller passivt, holder fartsgrensen, gir tydelige signaler...(+ alle til HalTan) Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Hensyn er vel stikkordet her. Ta hensyn til at ikke alle trafikanter er den verdensmesteren du er. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 En som faktisk forstår at Petter Solberg kjører i skogen og ikke på vanlige veier. En som faktisk forstår at en bil er et et potensielt drapsvåpen. En som faktisk forstår at det svake leddet er seg selv. osv osv Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) Hvis sjåføren har hatt lappen i mere enn 5 år (overlevd mere enn 5 år på veien) vil jeg si sjåføren er god. HalTan, "Tar regelverket til etteretning" "Her i krysset var det visst rødt lys, men det kommer sikkert ingen biler så jeg kjører likevel" Det kunne blitt gøy om alle kjørte etter HalTan sitt opplegg, hver bilist tolker reglene på sin unike måte.. Roadkill og deathrally på vei til nærbutikken yeah! Endret 13. august 2004 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Hvis sjåføren har hatt lappen i mere enn 5 år (overlevd mere enn 5 år på veien) vil jeg si sjåføren er god. ..eller heldig? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Sondre^^, Tja, neppe.. Det er en grunn til at så mange unge dør i trafikken og så få erfarne dør, det har litt å gjøre med at de farlige trafikantene ikke rekker å bli godt voksen eller særlig erfaren. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) I bygda jeg (heldigvis) flytta vekk fra for 3 år siden, var det å være en god sjåfør dette: 1. Å kunne kontrollere sladdene sine så man kunne gi full gass nedover den slakke bakken forbi huset vårt, og greie å sladde og stoppe akkurat før man traff bensinpumpene. Spesiellt på vintern var det en kar som gjorde dette hele tida, og han ble regnet som den beste sjåføren. Han jobba på bensinstasjonen, og gikk i tillegg bilmekanikerlinja i byen, så da blir man automatisk regna som en bedre sjåfør bare pga det. Folk sa fyren var splitter pine idiot, men "fansen" hans sa alltid at siden han greide det der var han en supersjåfør. 2. Greie å kjøre 1 time på 45 minutter. 3. Ha "sinnsyk god kontroll på bilen" selv når han kjører i 120 på en svingete gammel E6-vei, og passasjerene blir kasta rundt som filledukker, men han er jo en "god sjåfør" så de turde aldri si noe. 4. Alltid være beredt når noen ville til byen på fest, så han kan være sjåfør og de kan spy i bilen senere på natta. Endret 13. august 2004 av Bitex Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 En sjåfør som tar hensyn til andre traffikanter og alle rundt seg, som er i god stand til å bedømme situasjoner kjappt og effektivt, som kjenner regelverket og tar det til etteretning. blablabla. osv. Jeg mener man skal skille mellom to ting her.. 1. Sjåfør. 2. Trafikant. Man bør oppfylle begge disse to.. En god trafikant bør ha det du nevner HalTan, en god sjåfør må kunne å håndtere sitt kjøretøy. Det er litt for mange som undervurderer det. Å kjøre bil er ikke bare å ha kontroll over det som skjer utenfor kjøretøyet, det er vel så mye å kontrollere sitt kjøretøy. Vite hvordan det fungerer i situasjoner osv.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå