Gå til innhold

Skolepolitikk - obligatorisk sidemål?


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal vi bare lære om alt annet i den norske kulturarven, mens vi skal utøve den lille delen kalt nynorsk?

Litt uforståelig ja. Selvfølgelig bør vi vite om at Ivar Aasen sprang rundt og lagde bygdespråk, og at noen bruker dette språket, men vi trenger ikke lære å skrive det feilfritt. Alle i Norge forstår det tålelig greit det uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor skal vi bare lære om alt annet i den norske kulturarven, mens vi skal utøve den lille delen kalt nynorsk?

Og da er spørsmålet, hvorfor skal de som har nynorsk som morsmål i det hele tatt lære bokmål hvis de som har bokmål som morsmål ikke må lære nynorsk?

Aner jeg en litt støtte om forskjellsbehandling?

Problemet her er jo det at alle skal behandles likt og derfor bør begge grupper lære hverande sitt morsmål feilfritt.

Lenke til kommentar
På samme måte som kristendomen, høstjakta, brunost, lefse og hvalfangst?

Egentlig, ja. Kristendom er for øvrig også viktig å lære OM, ikke nødvendigvis lære.

 

Det var et mangelfullt argument. Hvorfor skal vi, på grunn av den norske kulturarven, lære å skrive nynorsk?

 

Fordi flere hundre tusen av dine med borgere gjør det. Synes du det er galt at nynorskfolket skal lære bokmål?

 

Hvorfor lærer vi ikke norrønt?

 

Vi lærer til en viss grad litt norrønt, men grunnen til at vi ikke lærer det som språk er fordi det er avlegs, samt det faktum at ingen i dette langstrakte land har norrønt som mål.

 

Hvorfor lærer vi ikke å male ekspresjonistisk?

 

Hva slags ræva formingslærer har du hatt?

 

Hvorfor lærer vi ikke å dikte nasjonalromantisk?

 

Hva slags ræva norsklærer har du hatt?

 

Hvorfor lærer vi ikke å snakke dansk?

 

Fordi vi er norske, og dansk er dansk. Dansk må du gjerne lære om du vil det, men den norske skolen tar seg av den viktige basislæringa: Eget språk og kultur, samt verdensspråk (+valgfag om man vil det), realfag, praktiske fag etc.

 

Hvorfor lærer vi ikke å jakte hval?

 

Vil du bli hvalfanger, må du gjerne gå i det læret. Det er ganske opplagt hvorfor hvalfangst ikke går under allment pensum: Folk flest har ikke bruk for å lære å jakte hval. Folk flest har, derimot, bruk for å kunne forstå de fleste mennesker i dette landet brukbart, og vice versa. Og jada, jeg er helt klar over at du mener du forstår nynorsk, men hadde du kunnet skrive brukbar nynorsk dersom du ikke hadde opplæringa? Eller dersom du ikke så nynorsken i media?

 

Hvorfor lærer vi ikke å lage brunost?

 

Fordi ostemaker er et eget fag?

 

Hvorfor skal vi bare lære om alt annet i den norske kulturarven, mens vi skal utøve den lille delen kalt nynorsk?

 

Fordi nynorsken trengs for å kommunisere med mange, mange, mange nordmenn, akkurat som de trenger bokmål for å kommunisere med deg.

 

For øvrig kan jeg nevne at jeg ikke er veldig glad i faget nynorsk selv, det er et tungt fag å få til skikkelig. Men vet dere hva? Slik er det med mange andre fag også? Jeg ser IKKE at Unge Høyre flyr rundt og klager på tvangsmatematikken...

Lenke til kommentar
HalTan: Nynorskfolk forstår bokmål utmerket, og bokmålsfolk forstår nynorsk meget godt. Vi trenger ikke å kunne bøye verbene skikkelig for å forstå hva en person med det andre skriftsmålet sier.

La oss si at jeg snakker nynorsk, som et resultat av sidemplsfjerninga kan jeg IKKE bokmål tilstrekkelig, jeg skriver et brev til deg. Hvordan tror du det vil utarte seg? Tror du det blir godt nok? Tror du det vil funke godt som offentlig dokument?

Lenke til kommentar
Tror du det blir godt nok? Tror du det vil funke godt som offentlig dokument?

Du skriver selvsagt brevet på ditt eget skriftsmål. Og jeg, og alle andre som har lært om nynorsk, kommer selvsagt til å forstå hva du skriver.

 

I undervisningen bør elevene lære om nynorskens historie, samt lære noen av de mest vanlige og mest spesielle glosene. Å pugge grammatikken, og å bli testet på den, er fullstendig unødvendig.

Lenke til kommentar
La oss si at jeg snakker nynorsk, som et resultat av sidemplsfjerninga kan jeg IKKE bokmål tilstrekkelig, jeg skriver et brev til deg. Hvordan tror du det vil utarte seg? Tror du det blir godt nok? Tror du det vil funke godt som offentlig dokument?

Dårligste problemstilligen noensinne. Glem det, alle som skriver nynorsk får så mye bokmålsinput at det er helt usannsynlig at de ikke skal greie å skrive bokmål.

Lenke til kommentar
Du skriver selvsagt brevet på ditt eget skriftsmål. Og jeg, og alle andre som har lært om nynorsk, kommer selvsagt til å forstå hva du skriver.

Ikke om du ikke har hatt opplæring i nynorsk.

 

I undervisningen bør elevene lære om nynorskens historie, samt lære noen av de mest vanlige og mest spesielle glosene.

 

Et poeng har du, helt klart, nynorskopplæringa kunne muligens vært dempet uten at det hadde de største konsekvensene for forståelsen. Jeg er dog likevel for at den norske språkarven føres videre.

 

Kanskje hadde et kompromiss som innførte nynorsk på førsteåret VGS, men videreførte det som valgfag, i likhet med Engelsk, vært noe?

 

Å pugge grammatikken, og å bli testet på den, er fullstendig unødvendig.

 

Det samme kan jeg si om naturfag. Jeg er dog helt enig i at hele pugge/teste-systemet ikke er godt i det hele tatt, jeg er ganske sikker på at SU deler våre standpunkter på det også.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
La oss si at jeg snakker nynorsk, som et resultat av sidemplsfjerninga kan jeg IKKE bokmål tilstrekkelig, jeg skriver et brev til deg. Hvordan tror du det vil utarte seg? Tror du det blir godt nok? Tror du det vil funke godt som offentlig dokument?

Dårligste problemstilligen noensinne. Glem det, alle som skriver nynorsk får så mye bokmålsinput at det er helt usannsynlig at de ikke skal greie å skrive bokmål.

Det er tull da. Han ville jo skrevet mye bedre på sitt eget skriftspråk. Det hadde selvfølgelig vært det naturlige, i stedet for å møle sammen noe man har lært av å lese tekstinga på filmer.

Lenke til kommentar
Etter forumet å dømme, så bør vi heller lære å lese de mest vanlige skriftlige dialektene. Dialekt er mange ganger mer vanlig i postene enn nynorsk...

Så alle skal lære sin respektive dialekt som skriftmål? Språklig kaos? Umulig å gjennomføre? ...

 

Nynorsk fungerer som et godt samlespråk.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen har man ført i Norge siden 1830-tallet, før Ivar Aasen samlet landsmålet. Den gangen så man dansken som den store trusselen, og det skapte diskusjon. I dag er det engelsk, anglifiseringen, som ser ut til å være den største trusselen mot de norske språk.

 

Dagens offisielle nynorsk er et produkt av det tjuende århundre, ikke av norsk kulturarv. Det vi hovedsaklig må beskytte oss for i dag, er anglifiseringen. Også på språkplanet har globaliseringen hatt en kraftig innvirkning. Orddelinger, feil bruk av apostrof og ikke minst en rekke nye ord har kommet til. Man supporterer, aksesserer, implementerer og det som verre er. Datamaskinen har stått for mange nyvinninger, men språket har vært offeret. Radbrekkingen av det norske språket foregår i store kvanta i disse dager. Så ille er det, at moderne språkforskere har tatt til orde for at det språket vi snakker i dag nærmest vil forsvinne innen en hundreårsperiode.

 

Det er den utfordringen vi står overfor i dag. Rettskrivningen er verre enn noen sinne - man føler seg forvirret. Det å lære i seg, i prinsippet, to like språk, blir komplisert for mange. For den intelektuelle eliten kan dette synes uhyre lettvint, for en majoritet av befolkningen, som har vansker med å takle rettskrivning, er ikke dette annet enn et element til forvirring.

 

Det som virkelig er norsk kulturarv, ligger i det skrevne. Det skrevne må selvfølgelig være pensum i norskfaget. I dagens pensum er forbausende lite av Vinje, Vesaas, Garborg og Duun oppsatt. Dette er norsk kulturarv av høyeste kvalitet. I stedet for å lære disse tekstene og kjenne, bruker man heller tid på å pugge foreldet tankegods fra mellomkrigstiden - resultatet av samnorsken.

 

Norsk kulturarv ligger i disse linjene,

No ser eg atter slike Fjøll og Dalar,

som deim eg i min fyrste Ungdom saag,

og sama Vind den heite Panna svalar;

og Gullet ligg paa Snjo som fyrr det laag.

Det er eit Barnemaal, som til meg talar,

og gjer meg tankefull, men endaa fjaag.

Med Ungdomsminni er den Tala blandad:

Det strøymer paa meg, so eg knapt kan anda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...