sumptrollet Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Enig med Olsen her. Det går ikke an å spørre skole-elevene om nynorsken skal beholdes eller ikke. Hvor mange fag ville ikke blitt fjernet om man skulle la elevene bestemme? "Jeg ser ikke noe poeng i ha å naturfag. Jeg kommer aldri til få bruk for det". Det er typisk bokmål-tilhengere å ville fjerne nynorsken som sidemål. Kan aldri huske å ha hørt nynorsk-tilhengere som roper at bokmål må fjernes fra den norske skolen. Jeg hadde nynorsk som hovedmål, og tok ingen skade av det - tvert i mot. Jeg hadde ikke noe problem med å gå over til bokmål senere, og føler at jeg har tjent på å ha nynorsk. Som olsen sier, nynorsk er et mye rikere skriftmål enn bokmål. Hvorfor skal man ikke spørre elevene om hvorvidt man skal ha nynorskundervisning eller ikke? 1/3 av elevene på VGS er gamle nok til å stemme og være juridisk herre over segselv, men de skal liksom ikke være gamle nok til å ta beslutningen om hvorvidt de skal lære nynorsk eller ikke selv? Selvsagt er det bokmålsfolket som vil fjerne nynorsken, det er jo åpenbart at det er majoriteten som vil fjerne minoritetsspråket, ikke omvendt. Det er ikke så veldig rart at du ikke har hatt problemer med å skifte om til bokmål, stort sett alt du har lest i medier og litteratur gjennom hele livet ditt har vært på bokmål. For oss som skriver bokmål så er situasjonen helt annerledes. Den lille nynorsken jeg leser er teksting på TV og på Internettfora hvor en og annen skriver nynorsk. For deg som er oppvokst med begge deler er det selvfølgelig mye lettere å skrive sidemålet ditt enn det er for meg, og følgelig vil du ha en stor forskjell når det kommer til karaktersetting av målformene i skoleverket. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Ja, det sier jo seg selv at det blir enklere å gå fra nynorsk til bokmål. Så hvorfor ikke ha nynorsk som hovedmål på barneskolen? Uansett, jeg snakket hovedsaklig om det skulle være et valg for GRUNNSKOLE-elever. Ikke VGS. Det er bare allmennfaglige elever som må ha sidemål på VGS btw. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Hvorfor skal det være tvang? En valgfri løsning hadde nok passet de fleste best, hvor eleven kunne bestemme selv som valgfag. Gjerne hvor foreldre har siste ord i saken. Kan ikke fordra å få sidemål slengt i trynet ufrivillig slik de gjør på skolene i dag. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Det beste er jo når folk begynner å trekke frem matematikk og lignende. GJØR ALT VALGFRITT. Typisk idiotiargumentering. Nynorsk er et relativt nytt skriftspråk, for min del kan de gjøre det valgfritt, selv om det er sinnsykt vakkert. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 (endret) Eh.. Er nynorsk et NYTT skriftspråk? Det er nynorsk som er det ekte norske skriftspråket, og det er ganske lenge siden Ivar Aasen toktet rundt i landet for å lage det. Bokmål er tilnærmet likt dansk. Mulig det er idiotargumentering, men poenget er at grunnskole-elever ikke er i stand til å velge for seg selv. Endret 13. august 2004 av darkness| Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Eh.. Er nynorsk et NYTT skriftspråk? Det er nynorsk som er det ekte norske skriftspråket, og det er ganske lenge siden Ivar Aasen toktet rundt i landet for å lage det. Bokmål er tilnærmet likt dansk. Mulig det er idiotargumentering, men poenget er at grunnskole-elever ikke er i stand til å velge for seg selv. Det er helt tydelig at du ikke følger med i språkhistorietimene på skolen. Nynorsk er vitterlig ikke mer opprinnelig enn dagens bokmål. Begge ble laget rundt 150 år siden. Ivar Aasen gikk aldri ut fra norrønt, han gikk ut fra dialektene. Det han oppdaget var at dialektnormalen han skapte hadde flere likhetstrekk med norrønt. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Mulig det er idiotargumentering, men poenget er at grunnskole-elever ikke er i stand til å velge for seg selv. Derfor bør foreldre kunne gjøre det valget. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Eh.. Er nynorsk et NYTT skriftspråk? Det er nynorsk som er det ekte norske skriftspråket, og det er ganske lenge siden Ivar Aasen toktet rundt i landet for å lage det. Bokmål er tilnærmet likt dansk. Mulig det er idiotargumentering, men poenget er at grunnskole-elever ikke er i stand til å velge for seg selv. Det er helt tydelig at du ikke følger med i språkhistorietimene på skolen. Nynorsk er vitterlig ikke mer opprinnelig enn dagens bokmål. Begge ble laget rundt 150 år siden. Ivar Aasen gikk aldri ut fra norrønt, han gikk ut fra dialektene. Det han oppdaget var at dialektnormalen han skapte hadde flere likhetstrekk med norrønt. Jepp, og det værste er at det knapt kan kalles representativt. Etter som jeg kan huske så var han aldri nord for trøndelag/nordland. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Språkkunnskaper er viktig, personlig mener jeg at norske elever burde lært samisk også. Elever som går allmenn har behov for å kunne uttrykke seg godt, da er det viktig med nynorsk, som vil gi en større forståelse av språk. Dessuten så er det slik at vi har to skriftspråk i dette landet, så det skulle bare mangle at man lærte begge. Å dra fram andre fag er ikke idiotiargumentering. En logisk konsekvens av deres argumentasjon er jo å gjøre alle fag valgfrie. Målet med den norske skolen er ikke KUN å pumpe elevene full av kunnskap, men også å sosialisere eleven i samfunnet og gjøre eleven i stand til å fungere i samfunnet og å forstå samfunnet, også her har nynorsken en funksjon, som de fleste andre fag i skolen. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Vel, jeg mener at det norske skoleverket er HELT på jordet. Jeg står her i dag blank som et badegulv. Brordelen av kunnskapen jeg sitter med har jeg fra HELT andre steder enn vår vakre skole. Vi ser jo allerede tegn her på forumet at den generelle norskkunnskapen er håpløs. Bokmål bør settes i høysetet da dette er det største skriftspråket i Norge. Matematikk, biologi, kjemi og fysikk kan ikke sammenlignes da disse fagene ofte er basis for videre studier og arbeidssituasjoner. Men, jeg er enig i at man ikke skal kimse av nynorsken som en del av norsk historie og identitet. Som språk synger den nok på siste verset. Trist, men sant. Lenke til kommentar
leivhau Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 Hva er poenge med nynorsk når de eneste gangene du får bruk for det er når du har nynorsk på skolen, og om du tilfeldigvis skulle få et formelt brev på nynorsk som du er pliktet til å svare med samme målform på? Noen sier det er å ta vare på en gammel kulturarv. Nå har det seg jo slik at nynorsk i hovedsak er et nyere skriftspråk enn bokmål. Fordi bokmål har utviklet seg fra et annet skriftspråk (som kom før nynorsken) over lenger tid, mens nynorsken ble "laget" ut i fra våre dialekter og kom derfor ikke fra noe annet skriftspråk? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 veeel, har du behov for å vite noe om jordrotter og andre ulumskheter? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Nei, absolutt ikke, men så er jo jordrotter ikke et del av NOE pensum såvidt jeg kan huske. Kan hende de lærer om det i 2Bi/3Bi, men det er jo igjen VALGFRITT. Lenke til kommentar
leivhau Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 veeel, har du behov for å vite noe om jordrotter og andre ulumskheter? Lærer jeg om jordrotter da? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Nei, absolutt ikke, men så er jo jordrotter ikke et del av NOE pensum såvidt jeg kan huske. Kan hende de lærer om det i 2Bi/3Bi, men det er jo igjen VALGFRITT. Det var ett eksempel. Hva med kjemien og fysikken på ungdomsskolen? Svært få som har bruk for denslags. Og masse matte er fullstendig unødvendig for mange. Masse man lærer som man ikke har bruk for, det betyr ikke at man skal gjøre valgfag av det. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Vi må tenke på majoriteten her. Kjemi og matematikk er nødvendig for mange fler enn det f.eks nynorsk er. Har du tenkt å være språkforsker (eksempel) , fine by me. I mine øyne er det uansett mer spennende å lære om oppbygningen av mennesket, hvordan ting fungerer og hvordan man skal regne stipendpenger enn å sjekke ut Ivar Aasens halvferdige puslespill. (Som forøvrig i dag ikke ligner på det språket han en gang "skapte".) Lenke til kommentar
leivhau Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 Kjemien og fysikk på ungdomskolen er jo ikke så veldig omfattende, men mer kjekk, etter det jeg husker fra da jeg gikk der Gjorde forsøk og var aktive i timene. Og det er slike ting det er greit å kunne litt om. Mye av det var nok også unødvendig, men i forhold til sidemål (for oss med bokmål som hovedmål) så er det mer nyttig i fysikken og kjemien. Om du kan 3 stoffer i det periodiske system er det sikkert greit å kunne, men hva skal du med 3 ord på nynorsk? Og matematikken er jo for å gi den norske ungdommen basic matematikk ferdigheter som er veldig greit å ha. Blant annet til butikken, eller om du skal hjelpe et søsken med matematikk leksene. Og det bygges opp et grunnnlag for de som vil gå videre på matematikk. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Det er helt tydelig at du ikke følger med i språkhistorietimene på skolen. Nynorsk er vitterlig ikke mer opprinnelig enn dagens bokmål. Begge ble laget rundt 150 år siden. Ivar Aasen gikk aldri ut fra norrønt, han gikk ut fra dialektene. Det han oppdaget var at dialektnormalen han skapte hadde flere likhetstrekk med norrønt. Jepp, og det værste er at det knapt kan kalles representativt. Etter som jeg kan huske så var han aldri nord for trøndelag/nordland. I tillegg til at han ikke tok med noe fra dialekter han mente var "ødelagt" av dansken. INGEN spesielle ord fra min dialekt er med. Idiotisk å si at nynorsk er "mer norsk"; for veldig mange er den ikke det. Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 I tillegg til at han ikke tok med noe fra dialekter han mente var "ødelagt" av dansken. INGEN spesielle ord fra min dialekt er med. Idiotisk å si at nynorsk er "mer norsk"; for veldig mange er den ikke det. Fredrikstad-dialekten har da visselig mange likhetstrekk med nynorsk? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Fredriksstadsdialekten, *humre* har den noen trekk for NOE språk da? Virker som en liten oase i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå