leivhau Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Hva sier dere om sidemål? Obligatorisk, valgfritt eller fjernet fra skolen? Husk at sidemål kan være både nynorsk og bokmål. Personlig er jeg for valgfritt sidemål. Dette fordi jeg ikke ser hensikten med to skriftspråk. Å lære to skriftspråk skaper for mange en frustrasjon. Mange av de som har nynorsk som sidemål ser på det som en unødvendighet. Antakeligvis fordi det meste som blir skrevet av medier i dag er skrevet på bokmål. Blant annet riksdekkende aviser, de fleste tekstinger av TV program og internett sider. Det finnes selvsagt unntak, som alltid. Grunnen til at jeg vil ha det valgfritt og ikke fjernet er vel fordi at de som har bokmål som sidemål skal få muligheten til å lære dette. Og de som vil lære nynorsk skal ha mulighet til det, men det skal ikke være slik at de som hater sidemålet mer enn pesten skal måtte lære det. Det skaper bare dårlig motivasjon og dårlige karakterer i sidemålet. Det finnes jo unntak her også Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Hvilke ungdommer er egentlig for tvungen sidemål? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Hva sier dere om sidemål? Obligatorisk, valgfritt eller fjernet fra skolen? Husk at sidemål kan være både nynorsk og bokmål. Personlig er jeg for valgfritt sidemål. Dette fordi jeg ikke ser hensikten med to skriftspråk. Å lære to skriftspråk skaper for mange en frustrasjon. Mange av de som har nynorsk som sidemål ser på det som en unødvendighet. Antakeligvis fordi det meste som blir skrevet av medier i dag er skrevet på bokmål. Blant annet riksdekkende aviser, de fleste tekstinger av TV program og internett sider. Det finnes selvsagt unntak, som alltid. Grunnen til at jeg vil ha det valgfritt og ikke fjernet er vel fordi at de som har bokmål som sidemål skal få muligheten til å lære dette. Og de som vil lære nynorsk skal ha mulighet til det, men det skal ikke være slik at de som hater sidemålet mer enn pesten skal måtte lære det. Det skaper bare dårlig motivasjon og dårlige karakterer i sidemålet. Det finnes jo unntak her også Sidemål burde blitt fjernet, og målloven burde blitt opphevet. Nynorsk har ingen naturlig tilhørighet for meg, og det har alltid vært hatfag nummer 1 gjennom hele skolegangen min. Å påtvingen majoriteten av befolkningen å lære seg et skriftspråk som minoriteten skriver er totalt bortkastet. Språket har hatt en naturlig utvikling i mange tusen år, det er bare de siste 200 årene hvor vi har begynt å politisk prøve å kontrollere det. Nynorsk må være et gigantisk pengesluk, bare tenk på all den jobben som går med på å oversette ting fra et språk til et annet, opptrykking av rubbel og rask av statlige skjemaer på to målformer osv. Hvis folk på død og liv skal ha ting på nynorsk så for de betale for det selv. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Hvilke ungdommer er egentlig for tvungen sidemål? Norsk målungdom? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Norsk målungdom? Med ett ekte medlem + en armé av skyberter? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Norsk målungdom? Med ett ekte medlem + en armé av skyberter? Man kan si mye rart om de, men de har iallefall engasjement. Ble de ikke dømt for svindel av velvoksen karakter etter at Gerhard Helskog begynte å grave litt? Lenke til kommentar
leivhau Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 Det skal også være sagt at det foregår et prøveprosjekt i Oslo hvor 9 skoler ble tilbudt muligheten til valgfritt sidemål, av disse valgte 2 å ikke ha det. Altså, bare 7 av de 9 skolene ville ha valgfritt sidemål. Etter det jeg husker stemte også Elevorganisasjonens representanter for å fortsette med obligatorisk sidemål. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Etter det jeg husker stemte også Elevorganisasjonens representanter for å fortsette med obligatorisk sidemål. Da kan de ihvertfall ikke ha representert elevene godt. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Synes egentlig at det er noe stort tull at vi i det heletatt har to slriftspråk i Norge og etter min mening så skulle det vært kun bokmål! Er det noen her som synes at det skulle vært bare Nynorsk? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Det skal også være sagt at det foregår et prøveprosjekt i Oslo hvor 9 skoler ble tilbudt muligheten til valgfritt sidemål, av disse valgte 2 å ikke ha det. Altså, bare 7 av de 9 skolene ville ha valgfritt sidemål. Jeg skjønner ikke hvordan man kan klare å finne to elever i Oslo som er for å beholde sidemålsundervisningen. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Helt greit med to skriftspråk så lenge det er valgfritt hvilket man vil bruke. Noe som tilsier at kun lærerne trenger å kunne begge. Lenke til kommentar
leivhau Skrevet 13. august 2004 Forfatter Del Skrevet 13. august 2004 QUOTE (leivhau @ 13/08/2004 : 02:28) Etter det jeg husker stemte også Elevorganisasjonens representanter for å fortsette med obligatorisk sidemål. Da kan de ihvertfall ikke ha representert elevene godt. Nei det kan du si. Det ble en jevn avstemning, etter en debatt med vanvittig mange gode argumenter for og i mot. QUOTE (leivhau @ 13/08/2004 : 02:28) Det skal også være sagt at det foregår et prøveprosjekt i Oslo hvor 9 skoler ble tilbudt muligheten til valgfritt sidemål, av disse valgte 2 å ikke ha det. Altså, bare 7 av de 9 skolene ville ha valgfritt sidemål. Jeg skjønner ikke hvordan man kan klare å finne to elever i Oslo som er for å beholde sidemålsundervisningen. Jeg vet hvem 3 er, de er alle fra Oslo Katedralskole og er med i norsk målungdom Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Jeg er for valgfitt sidemål, men jeg må si at det ikke akkurat har skadet meg at jeg har vært nødt til å lære nynorsk. Men såklart burde det vært valgfritt å ha det som fag/del av norskundervisningen. Kunnskap er makt, eller "Intelligence is power" som det står i Holgers signatur Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Jeg er for valgfritt matte samfunnsfag norsk krl gym e t c Ærlig talt, fordi enkelte ser på sidemål som "unødvendig" så er ikke det noen grunn til å ha "valgfritt" sidemål. Dette er stort sett ett populistisk utspill fra Unge Høyre. Å innføre valgfritt sidemål vil rassere nynorsken, og det vil man da vel ikke ha noe av? Nei, heller valgfritt runeskrift. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Ærlig talt, fordi enkelte ser på sidemål som "unødvendig" så er ikke det noen grunn til å ha "valgfritt" sidemål. Dette er stort sett ett populistisk utspill fra Unge Høyre. Å innføre valgfritt sidemål vil rassere nynorsken, og det vil man da vel ikke ha noe av? Nei, heller valgfritt runeskrift. Jeg er for å "rassere" nynorsken. Hvor kommer begrepet "enkelte" fra, det er ingen gjeng med freaks som vil hive ut nynorsken fra skolen, heller omvendt. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Som i de fleste andre "poppulære" saker så er det noen få som er helt krakilsk og vil kaste ut sidemål for alt i verden fordi de ikke får det til. Nynorsk er mye mer norsk enn hva bokmål er, nynorsk ligner mye mer på dialektene folk snakker, nynorsk er heller ikke imperialistisk arv og nynorsk er ett mye rikere språk enn bokmål. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Norskfaget burde være valgfritt fra VK1 - Deretter deles opp i moduler, en modul for rettskriving (hovedmål), en for litteraturhistorie og en for sidemål. Så kan man velg blandt disse på lik linje som om man velger 3t Engelsk kurs. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Enig med Olsen her. Det går ikke an å spørre skole-elevene om nynorsken skal beholdes eller ikke. Hvor mange fag ville ikke blitt fjernet om man skulle la elevene bestemme? "Jeg ser ikke noe poeng i ha å naturfag. Jeg kommer aldri til få bruk for det". Det er typisk bokmål-tilhengere å ville fjerne nynorsken som sidemål. Kan aldri huske å ha hørt nynorsk-tilhengere som roper at bokmål må fjernes fra den norske skolen. Jeg hadde nynorsk som hovedmål, og tok ingen skade av det - tvert i mot. Jeg hadde ikke noe problem med å gå over til bokmål senere, og føler at jeg har tjent på å ha nynorsk. Som olsen sier, nynorsk er et mye rikere skriftmål enn bokmål. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Nynorsk er mye mer norsk enn hva bokmål er, nynorsk ligner mye mer på dialektene folk snakker, nynorsk er heller ikke imperialistisk arv og nynorsk er ett mye rikere språk enn bokmål. Jeg satt og ventet på at noen skulle dra fram det argumentet. Hvis du ikke liker dansk språkimperialisme, lær deg gammelnorsk/islandsk. Hvor utbredt er de dialektene som nynorsk ligner mest på? Halvparten av landets befolkning bor på Østlandet, FYI. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå