Gå til innhold

Merkelige "dotter" på nattbilder?!?

Anbefalte innlegg

Hei

Tok noen lynbilder av uværet i natt, desverre er bildene skjemmet av blå, røde og hvite prikker, muligens fordi jeg kjørte full manual, da gjør ikke mitt kamera (fz10) etterarbeid på bildet etter at det er tatt. (eller noe slikt) :mad:

Her er et eksempel, ukomprimert og slik det er når det kommer fra kamera:

P1020403a.jpg

Hvordan kan jeg fjerne denne typen støy i photoshop eller paintshop pro, om det er mulig da....?

Å klone vekk dette er selfølgelig mulig, men det vil jo ta år og dag, finnes det noe filter eller ting man kan gjøre mhp. farger ol.?

Takker for alle innspill

Endret av znapper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tar et bilde med samme eksponeringstid med linsedekslet på og trekker det bildet i (subtract) fra bildet med lynet på så er det mulig du kan få et bra resultat.

Hvis ikke så kan jeg gjøre et forsøk på å lage et filter som fungerer hvis jeg får orginal filene sånn som direkte fra kameraet.

Lenke til kommentar
Hvis du tar et bilde med samme eksponeringstid med linsedekslet på og trekker det bildet i (subtract) fra bildet med lynet på så er det mulig du kan få et bra resultat.

Hvis ikke så kan jeg gjøre et forsøk på å lage et filter som fungerer hvis jeg får orginal filene sånn som direkte fra kameraet.

Tror jeg får samme problematikk dersom jeg tar bilder med linselokket på da prikkene ser ut til å være et resultat av eksponeringstiden når kamera ikke gjør noe etterarbeid.

Ser også at prikkene er på de samme plassene på alle bildene, hva i all verden kan dette være for noe tullball?

Lenke til kommentar
Tror jeg får samme problematikk dersom jeg tar bilder med linselokket på da prikkene ser ut til å være et resultat av eksponeringstiden når kamera ikke gjør noe etterarbeid.

Ja, det er det som er poenget. Hvis du trekker de prikkene fra lynbildet så er resultatet at lynbildet blir fritt for prikker hvis du gjør det rett. De fleste kamera har funksjon for det. De tar et bilde uten å åpne lukkeren etter at de har tatt et bilde og trekker det fra det første bildet. Resultatet blir et bilde uten "hot pixels".

Absolutt alle digitale kamera uansett prisklasse har det problemet. Forskjellen er at dyre kamera ofte har veldig gode metoder for å detektere og fjerne punktene.

Det er ingenting i veien for at du kan fikse bildene du har tatt slik at de blir perfekte. Du må bare gjøre manuelt det som kamera ofte gjør automatisk.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Ja, det er det som er poenget. Hvis du trekker de prikkene fra lynbildet så er resultatet at lynbildet blir fritt for prikker hvis du gjør det rett. De fleste kamera har funksjon for det. De tar et bilde uten å åpne lukkeren etter at de har tatt et bilde og trekker det fra det første bildet. Resultatet blir et bilde uten "hot pixels".

Absolutt alle digitale kamera uansett prisklasse har det problemet. Forskjellen er at dyre kamera ofte har veldig gode metoder for å detektere og fjerne punktene.

Det er ingenting i veien for at du kan fikse bildene du har tatt slik at de blir perfekte. Du må bare gjøre manuelt det som kamera ofte gjør automatisk.

Jeg kommer tilbake til deg når jeg kommer fra jobb, evt. kan jeg sjekke dette ut selv om du har en link el. til trix med å trekke ett bilde i fra et annet. (har aldri hørt om det der jeg :D )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...