Gå til innhold

K8NSNXP-939 oppstartsproblemer - noe defekt?

NesQuick

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte å oppgradere mitt gamle system med nytt hk, ram og cpu, og bestilte derfor dette fra netshop som jeg mottok i dag:

K8NSNXP-939, AMD 64 3500+ (socket 939)og CORSAIR twinx 1024 kit m/CMX512 minne.

Alt er satt sammen, med 1x120GB WD 8MB cache og 1 x seagate på samme størrelse i et chieftech kabinett med en MIST 350W PSU. I tillegg er det en plextor 24X cd-brenner og et asus geforce ti4200.

BIOS revisjon er F3 (nyeste i følge GIGABYTE sine hjemmesider).

Når jeg booter, viser det at prosessoren er funnet (står riktig type), og at DUAL channel er active på minnet, men så står det CPU clock frequency 200mhz, dette kan vel ikke være riktig?

Har vært inne i bios, men det står det på auto, og det hjelper ikke hva jeg gjør, den står på det samme uansett hvordan jeg tweaker i "MB intelligent Tweaker".

Det rare er at På PC health status står det at CPU temp er på 12-14 grader.. Ble kaldere i lufta inne på rommet nå, så hvis det stemmer at den kjører på 200mhz er det kanskje ikke så rart med varmen, men ellers er vel dette helt utrolig med en Boxed vifte.

Tenkte at det kanskje bare står feil, så jeg prøvde å boote fra win xp cd'en og installere. men hver gang den blir ferdig og skal restarte greier den ikke boote, eller jeg får blåskjerm før den kommer så langt..

Noen som har peiling på hva som kan være problemet? ER det noen deler som er defekt ? Jeg aner virkelig ikke. :roll:

Har testet med bare en ram brikke også.. men det hjalp ikke noe :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sendte mail til Netshop, men de hadde ikke så mye erfaring med det, men mente at hos dem så hadde mange plextor cd-rom'er forstyrret så de har måttet bruke andre cd-rom'er under installasjon osv.

Jeg tok derfor å koblet ut plextoren, og satte istedet inn en scsi cd-rom jeg har liggende, med pci kontrollerkort. Da går det i det minste an å boote fra cd osv med rimelig fart (gammel cd-rom).

Problemet er at hver gang jeg prøver å legge inn windows nå, får jeg blåskjerm med DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

samt blablabla har du satt inn ny maskinvare osv

og til slutt DMBOOT.SYS Address F7644638 base at F75A9000

Noen som har peiling?

[edit litt skrivefeil]

Endret av NesQuick
Lenke til kommentar

200 MHz er korrekt, dette er HTT-frekvensen. Når det gjelder CPU-temp opplever jeg det samme, temp ligger på ca 3-10 grader.

Har du prøvd med bare en harddisk? Har du mulighet til å prøve en annen rambrikke, evt kjøre på slakkere timings og lavere klokkefrekvens på minne?

Edit: Svar fra Gigabyte, hentet fra et annet forum:

Dear customer,

"Stop 0x0000000A Irql_Not_Less_or_Equal" Error Message

This behavior can occur if there is incompatible hardware or an incompatible device driver on your computer.

It might cause by the HDD, VGA card, memory, CPU or the M/B. You will need to change the components one at a time to find out which one is causing it. Please try running the system with the minimum components

- cpu along with hsf

- one stick of memory

- videocard

- one bootable hdd

- one cdrom

If you still get that error message, try swapping out those components one at a time.

Thank you for using Gigabyte products.

Gigabyte technical support team.

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=789918

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Har greid å komme litt videre nå, men krasjer fortsatt.. :(

jeg har prøvd med bare en harddisk, prøvd begge to hver for seg, men får opp feilmelding om at windows ikke kan lese fra "boot device". Dette skjer når den er ferdig å kopiere filer for windows installasjonen, og har restartet. Da greier den ikke å boote fordi det er noe feil, påstår windows. Begge diskene har fungert knirkefritt fram til nå, så skulle ikke være noe feil på de :(

Edit: og ja jeg har satt opp riktig boot rekkefølge i bios og, så det skulle være rett det og... Uff.. jeg vil også spille doom :p

Endret av NesQuick
Lenke til kommentar

Argh... blåskjerm, blåskjerm, blåskjerm.

Noen som har peiling på hvor jeg kan få tak i en nyere BIOS til dette hk? Kan det hende at det er det som gjør at alt går til h¤#"?

Det ligger ikke noen offisiell bios ute på tw.giga-byte.com som er hjemmesiden deres, men kanskje noen her på forumet har peiling på hvor jeg kan få tak i en nyere, beta bios som jeg kan prøve?

Lenke til kommentar

Du kjører SATA disker?

Er SATA integrert med chipsetet eller er det en egen chip (tredje parts firma)

Hvis den ikke er integrert så må du nok installere en driver slik at windows finner diskene... Men du fant dem da du installerte windows? (etter at du har trykt F8 for å godkjenne osv.)

Du kan også prøve å slå av EIDE controlleren for PATA kontaktene i biosen helt da windows sannsynligvis har høyere pri på den kontrolleren isteden for SATA.

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar

Jeg bootet opp fra Windowsplata og installerte Windows på SATA-disken, måtte ikke installere drivere.

Du kan også prøve å slå av EIDE controlleren for PATA kontaktene i biosen helt da windows sannsynligvis har høyere pri på den kontrolleren isteden for SATA.
Du kan endre prioritet på hver enkelt disk i bios. Endret av Rikky
Lenke til kommentar

for å summere opp det som skjer her nå:

Har ikke fått blåskjerm de siste par gangene jeg har prøvd å installere windows. Jeg har tatt ut den ene rambrikken fra dual oppsettet, og har ikke fått noe bluescreen etter det. Jeg får kopiert filene fra winxp cd'en over på hd, men når jeg restarter etterpå stopper alt opp ved Verifying Dmi data. Det er litt hipp som happ om den blir ferdig med det.. Men jeg kommer ikke videre til selve installasjonen av xp om dere skjønner.. Dette begynner å irritere meg litt.. Sinnsykt kjipt :(

Lenke til kommentar

SATA port 1/2 er nvidia on-chip native .(diskene på de antar jeg)

SATA port 3/4 er SIL 3512 er disse disablet i bios .

USB enheter (som mus tastatur) skaper også slik krasj hvis du installerer fra en xp gold eller 1'ste generesjon xp-sp1 cd.

Når jeg har hatt slike problemer har jeg disablet i bios både usb

og lyd og andre perifere integrerte enheter .

Installert xp , oppgradert til siste versjon service pack , slått på

firewall , windows update gjentatte ganger til de ikke tilbyr mer .

Installert dx9 , installert chipsett drivere , installert VGA drivere .

Restartet ferdig alle enheter funnet osv .

Etter det har jeg enablet i bios de enhetene jeg skal benytte .

Personlig tror jeg det er USB , spesielt hvis det er en via usb kontroller på kortet .

Tips ! Finn frem PS2 tastatur og PS2 mus .

...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

har disabla SATA, bruker "vanlige" PATA disker, eller har koblet ut den ene der og, så det er bare en som er koblet til og den er satt som master (forøvrig en Seagate barracuda 8mb cache, kjøpt i våres). Har disabla alt mulig annet som jeg fant også, men kommer simpelten ikke videre til installasjonen av windows :(

edit: bruker både ps2 tastatur og mus

Endret av NesQuick
Lenke til kommentar
har disabla SATA, bruker "vanlige" PATA disker, eller har koblet ut den ene der og, så det er bare en som er koblet til og den er satt som master (forøvrig en Seagate barracuda 8mb cache, kjøpt i våres). Har disabla alt mulig annet som jeg fant også, men kommer simpelten ikke videre til installasjonen av windows :(

edit: bruker både ps2 tastatur og mus

kan du legge ut bilder av pcen?

ta ut bateriet i 10min sett det tilbake å se da(sitter på hovedkorte)

Endret av nosto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...